شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
✅مشکل ساختاری، دلیل فروشگاهشدن نمایشگاه کتاب.. ✍🏻محسن تایب
✅مشکل ساختاری، دلیل فروشگاهشدن نمایشگاه کتاب
✍🏻محسن تایب
عاملی که باعث میشود نمایشگاههای بینالمللی ایران بهخصوص در حوزه کتاب، بیشتر جنبه فروشگاهی داشته باشند تا نمایشگاهی، وجود اشکالات ساختاری است.
یکی از این اشکالات ساختاری، تناسبنداشتن نسبت ناشر به کتابفروش است. چیزی حدود 13 هزار مجوز نشر در دست ناشران است، در حالی که هزار کتابفروشی تأثیرگذار برای عرضه این کتابها در کشور وجود ندارد. سیستم پخش ما سیستم وابسته به ویترین کتابفروشیهاست و زمانی که تعداد کتابفروشی در اقلیت است، پخش نیز نمیتواند بهدرستی عمل کند و بهتبع سالی یک بار در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران است که ناشر میتواند آثارش را
عرضه کند.
در اینجا یک بحث، اقتصادی و بحث دیگر، رویارویی با مخاطب است. ناشر در نمایشگاه است که متوجه میشود آیا موفق شده سلیقه مخاطب را در انتخاب موضوع و گرافیک و بخش بصری اثر به دست آورد یا خیر.
در ایران این تعداد کتابفروشی که توانایی عرضه این تعداد کتاب را داشته باشد، وجود ندارد و این نیاز عرضه و تقاضا به نمایشگاه بینالمللی منتقل میشود. از لحاظ اقتصادی نیز چهبسا 20 تا 30 درصد فروش برخی انتشارات در همین نمایشگاه اتفاق میافتد. در این صورت، مجالی برای نمایش بدون فروش کتاب باقی نمیماند. دوستان مخالف فروش کتاب، نمایشگاه تهران را با نمایشگاههای بینالمللی مانند فرانکفورت و بولونیا مقایسه میکنند که این مقایسه از اساس اشتباه است. به این دلیل که سیستم توزیع و عرضه کتاب در این کشورها مانند ایران نیست و ناشر را دچار
درماندگی نمیکند.
زمانی که این تعداد کتابفروشی و ویترین کتاب در کشور وجود ندارد، لاجرم نمایشگاه بینالمللی به جایی تبدیل میشود که هم اقتصادش برای ناشر مهم است و هم ارتباط و بازخوردی که ناشر از مردم میگیرد. پس تناسبنداشتن بین تولید کتاب و محلی برای عرضه آن در ایران (که البته در حوزه کتاب کودک این محرومیت بسیار بیشتر است)، باعث استقبال مردم و ناشران از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران میشود.
* مدیر انتشارات پیدایش
🌐شبکه جامعه شناسی علامه
@Atu_sociology