🔅جنسیت و جامعه‌پذیری تمایز …🖊عباس اصل

🔅جنسیت و جامعه‌پذیری تمایز


🖊عباس #محمدی اصل

📍در عصر جهانی ‌شدن و حذف مرزها از دهکده جهانی، همزیستی اقوام و ملل برای تداوم زندگی ضرورت می‌یابد. جهان‌وندان این عصر اما بدون باور به قانونمندی و برابری نمی‌توانند در صحنه کنشگری ظاهر شوند؛ باوری که خود در نتیجه معناگذاری تعاملی آنان هرگونه تبعیض می‌بالد. جنبش زنان در این میدان، آگاهی از ضرورت برابری جنسیتی را دستمایه قانون‌گذاری نفی انواع تبعیض اکثریت بر اقلیت یا حتی برعکس می‌شمارد. در این جنبش که زنانی از همه طبقات و اقوام و ملل حضور به‌هم می‌رسانند؛ به کل جامعه ارزش حقوق مدنی هم‌برابر را گوشزد می‌کنند و آن را به نحو قانونمند، نهادینه می‌سازند. با رسمیت‌یابی شناخت خود در پرتو دیگری است که حق حیات خاص جنسیتی مانند هر اقلیت قومی و نژادی متفاوت رسمیت می‌یابد و هیچ حاکمیت نخبه‌گرایانه و اقلیت‌مداری نمی‌تواند به این حساب بر اکثریت فرمان راند. خودآگاهی جامعه نسبت به توزیع برابر امکانات و فرصت‌ها و منابع ثروت و قدرت و منزلت و معرفت، همیاری هم‌برابر کنشگران مستقل و آزاد جهان‌وند را نسبت به تعارضات مختلف گروهی مزیت می‌بخشد. به رسمیت شناخت تنوع و تکثر به‌عنوان واقعیت اجتماعی زندگی مردمان در این برهه است که نابرابری را مضر می‌نماید و جوامع را به رفع موانع هم‌برابری ملزم می‌سازد. جامعه‌پذیری می‌تواند نابرابری را چه در سطوح طبقاتی ملی یا بین‌المللی شمال_جنوب، بدآیند جلوه دهد و آنگاه اگر بتوان به نمایش چنین واقعیتی پرداخت، زمینه برای رفع نابرابری‌ها آماده می‌شود. دیدن دیگران نامرئی که اساس زندگی هم به شمار می‌آیند، احتیاج به توجه و تمرین دارد. این توجه و تمرین نیز به شرایطی بستگی دارد که آدمیان در آن به سر می‌برند. درست در جایی که امکان تفاوت‌پذیری از شر سرکوب و سلطه و ستم می‌رهد، می‌توان نگاه خود را معطوف به دیگری یافت. "همه گروه‌های اجتماعی در نظامی از روابط قدرت مکان دارند و در میان این مکان اجتماعی است که نه تنها شما آنچه را می‌دانید شکل می‌دهید؛ بلکه دیگران نیز از طریق همین مکان، چیزهایی درباره شما می‌دانند. لذا اشکال مسلط دانش عمدتاً از تجربه قدرتمندان یعنی کسانی که بیشترین دسترسی‌ها را به نظام‌های آموزش و پرورش و ارتباطات دارند، حاصل می‌آید".

📚برساخت اجتماعی جنسیت

🌐جامعه‌شناسی علامه
@Atu_Sociology