شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
🔅 یادداشتی در باب چهرهسازیها بوک. 🖋 مراد و مازیار
🔅 یادداشتی در باب چهرهسازیها #فيسبوک
🖋 مراد #فرهادپور و مازيار #اسلامی
🔹از طريق فيسبوک است که ما دهاتيها فانتزيهاي خود را به اشتراک ميگذاريم و در مقام سوژههايي سخنگو لذت (و همچنين قدرت و ايمان و ...) را از طريق ديگري، ديگران يا ديگري بزرگ تجربه ميکنيم؛ يعني با فانتزيهايي که درباره بهرهمندشدن اين ديگري يا ديگران از لذت (يا قدرت و ...) ميسازيم، همان لذتي که قاعدتاً از ما دزديدهشده و حق ما بوده است. بدينسان، فيسبوک به ما «عينالله»هاي عضو اجازه ميدهد تا در غيبت «صمد و ليلا» ساعات خالي و ابلهانهمان را با حکاياتي در باب لذت و بلاهت ديگران پر کنيم. و البته بر اساس همين ديالکتيک کلي و فرديشدن، سوژگي ما نيز محصول مشارکتمان در اين خودارضايي همگاني و بالاتر رفتن تعداد «لايکها» و «شير»هايي است که ميگيريم. از اينرو تمامي اعتبار و قدرت ما در مقام سوژه ناشي از «بيلاخ ترافرازنده» (Transcendental thumb-up) اي است که ديگران به ما ميدهند و انتظار رجعت آن را نيز دارند، هر چند نه به شکلي واژگونه. نياز ما دهاتيها به اين ارباب زماني عيان ميگردد که با اوجگرفتن بحرانهاي سياسي و اجتماعي، سيل لايکها و ديسلايکها (يا همان لبخند و اخم ديگري بزرگ) به راه ميافتد و با چنان قدرتي باغات، اصطبلها و ميدان اصلي ده را در مينوردد که همگان در برابرش به زانو در ميآيند. بدينطريق است که، چنانچه در همين اواخر شاهد بوديم، افراد حتي آرا و نظرات سياسي متکي بر «حجتهاي فلسفي» و «تحليلهاي طبقاتي» خويش را يکشبه، به حراج ميگذارند، و از طريق همين رسانه، يعني در خود فيسبوک، محبوبشدن و محبوبماندن را به پايبندي به باورهاي خويش ترجيح ميدهند.
🔰 کانال پرسش
#شبکههای_اجتماعی
#جامعه
🌐رسانه، شمایید
👈اگر نظرتان را جلب کرد، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
🌐جامعهشناسی علامه
https://t.me/joinchat/AAAAAD-FIxbY7Ab5PtgsmQ