شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
✔️ آیا آیت الله کاشانی از سازمان سیا پول گرفت؟
✔️ آیا آیت الله کاشانی از سازمان سیا پول گرفت؟
والر که به عنوان رئيس دفتر سيا در مدت 7 سال اقامتش در ايران، روابط گرمي با کاشاني آتشين مزاج به هم زد، ميگويد، کاشاني در ميان همهي رهبران مذهبي نقش مهمتري داشت. والر، لبخندي بر لب، بياد ميآورد: «من پرترهيي از آخوند کاشاني نقاشي کردم. شايد بايد بگويم آيت الله کاشاني! او اندک زماني روبروي من نشست، و من ناچار شدم نقاشي را از روي عکس وي به پايان رسانم» والر اصرار دارد که کاشاني هيچگاه «مامور» دربست سيا نشد – «شما يک آيت الله را مامور خود در سيا نميکنيد»- اما ميافزايد که ايالات متحده و بريتانيا در ائتلاف ضد مصدقي ماموراني داشتند، «برخي از آنها در بکارگرفتن بازاريان و روحانيون بسيار چيره دست بودند.» والر در ادامه ميگويد: " آشکار بود که روحانيون نقش مهمي داشتند... کاشاني به من گفت که به چه دليل از مصدق روي گردانده بود. به گفتهي او، از آن رو که مصدق حزب توده را تحمل ميکرد. حزب توده مترادف با شورويها بود وبراي مذهبيون کمونيسم نا خوشايند. کاشاني قدرت سياسيش را از خدا ميگرفت. اين، درست مانند راست مسيحي در اينجاست. او آيت الله خميني زمانهي خويش بود. بر مساجد نفوذ داشت، نيز بر مردمان فرودست و فقير و حاشيه نشين که بيشتر در جنوب شهر زندگي ميکردند. از ديرباز روحانيون با بازاريان نزديکب بودند»
✔️ آيا سيا مستقيما به کاشاني پول پرداخت؟
به گفتهي والر، «آري چنين بود. نه تنها به کاشاني که به همراهان موردنظر او نيز. براي تقويت کانالهاي ارتباطي او با مردم جنوب شهر تهران و نيز براي اعلاميه نويسي و کارهايي از اين دست به او پول پرداخت ميشد.» والر بانيشخندي کنايه آميز ميافزايد که حتي آيتاللهها نيز فساد پذيرند، او با وسواس درگزينش واژهها ميگويد: «فکر ميکنم کاشاني به راستي مذهبي بود، اما مرا به خاطر بدبين بودنم ببخشيد. مذهبي بودن، شما را از گرايش به واقعيات سياسي و پول يامسائل جنسي باز نميدارد»
منبع: بازی شیطانی، رابرت درایفوس، ترجمه فریدون گیلانی
توضیح عکس: شعبان بي مخ (فرد نشسته ريشو با لباس مشگي) درمحضرآيت الله كاشاني (باعمامه سياه) و آخوند فلسفي. اين عكس در شماره ١٩ مجله ترقي به تاريخ مھرماه ١٣٣٢ و در صفحه ٢١ اين مجله منتشرشده است. يعني حدود دوماه بعد از كودتا.
🔸 از polieconomy
🌐 شبکه جامعهشناسی علامه
@Atu_Sociology