شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology
✅اهمیت توجه به اهداف تعلیم و تربیت.. ✍مصطفی ملکیان
✅اهمیت توجه به اهداف تعلیم و تربیت
✍مصطفی ملکیان
🔹 معلم یا مربی، باید مشخص کند که از مُتعلم یا مُتربی خود، چه چیزی می خواهد بسازد. شاگرد، ماده ی خامی است که زیر دست معلم و مربی قرار می گیرد و قرار است که این ماده ی خام، شکلی به خود بگیرد. در میان فیلسوفان تعلیم و تربیت، این سوال مطرح است که معلم یا مربی، شاگرد را می پذیرد تا چه چیزی به او تحویل دهد؟ این بحث، در فلسفه ی تعلیم و تربیت، ناظر بر اهداف است.
سه دیدگاه مهم در مورد اهداف تعلیم و تربیت وجود دارد:
1⃣ انتقال میراث فرهنگی
این دیدگاه می گوید که هدف تعلیم و تربیت، انتقال میراث فرهنگی ای است که هر یک از ما آموخته ایم و باید به نسل های بعدی منتقل کنیم. این میراث فرهنگی، شعب و ساحات گوناگونی دارد که با این رویکرد از تعلیم و تربیت، به آن ها پرداخته می شود.
2⃣ ساختن شاگرد برای یک زندگی خوب، خوش و ارزشمند
3⃣ کشف استعداد های بالقوه و شکوفا کردن آن ها
در دیدگاه کشف استعدادها، هر انسانی یک معدن است که معلم یا مربی، نقش کان شناس را بازی می کند و محتویات این معدن را کشف، استخراج و فرآوری می کند.
🔹برای اینکه تعلیم و تربیت، اخلاقی باشد باید مهمترین این اهداف را پیدا کرد و به آن پرداخت. اما کار در اینجا، به همینجا ختم نمی شود و دشواری های زیادی دارد. بسیاری از فیلسوفان تعلیم و تربیت معتقد اند که به هر سه هدف باید پرداخته شود و ناسازگاری میان آن ها وجود ندارد.
🔹یک معلم اخلاقی، اگر یکی از این سه هدف را، تنها هدف تعلیم و تربیت دانست، باید فقط و فقط به آن بپردازد و اگر بیش از یک هدف را دنبال کند، باید در مواقع تعارض، هر کدام که ارجح هست را انتخاب کند.
🔹 در آموزش و پرورش کشور ایران، دغدغه ی هیچ یک از این سه هدف وجود ندارد. تنها هدف آموزش وپرورش ایران، این است که هر کدام از شاگردان را، متخصص یک شغل و حرفه بار بیاورد.
لذا یکی از نکات در اخلاق تعلیم و تربیت، این است که معلم یا مربی بداند که شاگرد، مادۀ خام ارزان و بی اهمیتی نیست که بر اساس ذوق و سلیقه و ترجیحات شخصیِ خود، هر طور که خواست آن را شکل دهد.
🌐شبکه جامعه شناسی علامه
@Atu_sociology