شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


📍بعد از هیتلر، همه‌ی آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است؛ اما یک چیز نابود شده‌ی اساسی بود که هرکسی

خیلی از کلمات شریف، دیگر معنی خود را از دست داده بودند، پوچ و مسخره شده بودند. عوض شده بودند. آشغال شده بودند. کلماتی مانند آزادی، آگاهی، پیشرفت و عدالت … …🔸 آدم کجا بودی. ✍🏻 هاینریش بل …💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

📊شمار بین المللی در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲۵۸ میلیون نفر بوده است …♦️نواحی رنگ‌قرمز: محل زندگی پناهنده‌ها

🔸نواحی رنگ‌زرد: مناطقی که پناهجویان از آنجا می‌آیند. 📍قاره آسیا ٨٠ میلیون مهاجر را میزبانی نموده است. در حالیکه آسیا خود ١١٠ میلیون مهاجر صادر کرده است …. 💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‍ 📊💰 میلیاردرهای جهان کجا هستن!؟

…📍نرخ رشد تعداد میلیاردرها در آسیا طی چهار سال آینده بیشتر از دیگر قاره‌ها خواهد بود.. 📍تعداد میلیاردها در آسیا در دوره بین سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۳ به میزان ۲۷ درصد افزایش یافته و به ۱۰۰۳ نفر خواهد رسید. این رقم بیش از یک سوم تعداد میلیاردرها در جهان را تشکیل خواهد داد که ۲۶۹۶ نفر خواهد شد …📍نرخ رشد تعداد میلیاردرهای آمریکای شمالی و اروپا در چهارسال آینده به ترتیب ۱۷ و ۱۸ درصد خواهد بود. موسس و رئیس آمازون، میلیاردر جف بیزوس جایگاه برتر خود را در رتبه بندی ثروتمندترین افراد جهان را حفظ خواهد کرد …💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

📍 «نان و گل سرخ» سروده جیمز اوپن هایم شاعر و نویسنده امریکایی (١٩٣٢-١٨٨٢) است که در دسامبر سال ١٩١١ انتشار یافت و شاعر آن را به «ز

در تظاهرات ژانویه سال ١٩١٢، این شعر به شعار کارگران نساجی لارنس در ایالت ماساچوست تبدیل شد. تظاهراتی که درآن زنان و مردان کارگر که بیشترشان مهاجر بودند، شرکت داشتند. این کارگران همچنین دست به اعتصابی زدند که دو ماه ادامه یافت. در این اعتصاب حدود ٢٠ هزار کارگر شرکت جست. چیزی که نقش جرقه اعتصاب را داشت این بود که صاحبان صنایع نساجی به بهانه تصویب قانونی در زمینه کاهش ساعات کار هفته گی تصمیم گرفتند مزد کارگران را کاهش دهند. این اعتصاب به «اعتصاب نان و گل سرخ» و یا «اعتصاب سه قرص نان» معروف شد. براساس شعر «نان و گل سرخ» سروده هایی ساخته شده که به صورت همسرایی خوانده می‌شوند …💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌‌✅ طبقه‌خوانی در دانشگاه ایرانی. 🖋 روزبه آقاجری

📍 در این نوشته رویکردهای حاکم بر مطالعات طبقه در پژوهش‌های دانشگاهی در ایران پی‌گرفته می‌شود و نشان داده خواهد شد که چگونه آرام آرام فهم ما از مفهوم طبقه دقیق‌تر شده‌است، هر چند هنوز هم با کمبود پژوهش‌های تجربی در این حوزه روبه‌روییم …🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را خواندید و لذت بردید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

🔹 چرا یوسف اباذری و دمکراسی این‌قدر هدف حمله است؟

➕ نقدهای یوسف اباذری، استاد شناخته‌شده‌ علو‌م‌اجتماعی دانشگاه‌تهران، بر ناسازگاری نئولیبرالیسم با مردم‌سالاری، او را هدف حمله‌های زیادی قرار داده …➕در این یادداشت، فواد حبیبی علت حمله به اباذری و علوم اجتماعی انتقادی را توضیح می‌دهد. به نظر نویسنده، اباذری نماد ایستادگی در برابر راست‌گرایی در اقتصادسیاسی است. /روزآروز. ⚡️برای خواندن این یادداشت، در موبایل‌تان روی دکمه INSTANT VIEW بزنید؛. شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

✅ هانا آرنت و وضع بشر (ایرانی)؛ انسان زحمتکش فاقد زبان

🖋 محمد امیرپناهی (عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبائی). ما آن روزی شادمانی را از دست دادیم که آن را صرفا در «زحمت» و «خرید کردن» و پرسه زنی در مال‌ها و فروشگاهها جستجو کردیم. شور زندگی زمانی از دست رفت که توانایی زبان و سخن گفتن را از دست دادیم…. 📍 این روزها در جامعه از تنها بودن، دل و دماغ نداشتن، کسالت، رهاشدگی و چیزهایی نظیر آن سخن بسیار گفته می‌شود. این کلمات گویای وضع انسان ایرانی است. با هم هستیم اما تنهاییم. با دیگرانیم ولی از درون دچار خلاء هستیم. گویی نوعی حالت رها شدگی بر جامعه مستولی است و چیزی وجود ندارد ما را بهم پیوند بزند. هر کسی به دنبال آن است گلیم خود را در این آشفتگی بیرون بکشد و ارتباطش با دیگری صرفا برای همین منظور است. ...
  • گزارش تخلف

🔸بله، شستن لباس‌های چرک؛ مسأله این است …✍دکتر فردین علیخواه

📍ژان کلود کافمن استاد دانشگاه سوربن فرانسه در سال ۱۹۹۸ کتاب پرفروش خود با عنوان «لباس‌های چرک: زوج‌ها و ماشین لباسشوئی شان» را منتشر کرد. این کتاب حاصل مصاحبه‌های این جامعه شناس با زوج‌های فرانسوی بود. کافمن معتقد است که وقتی دو نفر تصمیم می‌گیرند ماشین لباسشوئی بخرند یعنی تحول مهمی در زندگی شان رخ داده است و به معنای آن است که ارتباط شان وارد مرحله‌ای جدید شده است. خرید ماشین لباسشوئی نشانه شکل گیری پیوند خانوادگی بین دو نفر است. در آن سال‌ها معمولا مردان مجرد فرانسوی لباس‌های کثیف شان را یا در ماشین‌های لباسشوئی عمومی (در ساختمان‌های بزرگ) می‌شستند و یا به خانه مادرشان می‌بردند تا شسته شود. با توجه به سبک زندگی جامعه اروپائی، کافمن معتقد است که آئین «بله گفتن» مراسم عروسی چیزی را در دو نفر تغییر نمی‌دهد چون معمولا زوج‌ها زندگی زیر یک سقف را قبل از این مراسم تجربه کرده‌اند. آنچه که مهم است خرید یک ماشین لباسشوئی است که مانند حلقه ازدواج، کارکردی سمبلیک دارد: «یک ماشین لباسشوئی برای دو نفر». این امر گامی مثبت در پیوند است. پرسش آن است که پس از خرید، چه کسی لباس‌های چرک را خواهد شست؟. ...
  • گزارش تخلف

🔸میزگرد بررسی لایحه اعطای. تأملی پیرامون ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی.. 👥 با حضور:

آقایان حاتمیان، اقبالی، نوروزی، یزدانپناه‌درو و خانم محبی. 🗓 دوشنبه، ۲۰ اسفند، ساعت ۱۲. 📌 دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی، سالن مطهری. 💡 شبکه جامعه‌شناسی علامه. 🔸
  • گزارش تخلف

🔶دیپلم افتخار و لوح تقدیر بخش فیلمنامه نویسی جشنواره منطقه‌ای شبدیز به شکار رسید …فیلم‌نامه شکار نوشته نسرین محمدپور، دانشجوی کارش

فیلم زحل از بین ۴۱۲ فیلم به جشنواره و در بخش فیلم‌کوتاه داستانی به مرحله نهایی جشنواره رسیده‌ است. محمدپور در این فیلم معضل را به تصویر آورده‌است. فیلم‌نامه شکار، به قلم وی، از بین ۲۷۵ فیلم‌نامه انتخاب و به مرحله نهایی رسیده‌است …او در اختتامیه این جشنواره دیپلم افتخار و لوح تقدیر بخش فیلم نامه نویسی را کسب کرد …💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

📍آزادی‌های مدنی زنان تا زمانی که با استقلال اقتصادی همراه نباشند به صورت انتزاعی باقی می‌مانند؛ زنی که دیگران از او نگهداری می‌کنن

بخش اعظم فاصله‌ای که بین او و مرد وجود داشته، به یاری کار پر می‌شود، فقط و فقط کار می‌تواند آزادی واقعی برای زن تامین کند. از لحظه‌ای که زن دیگر انگل نباشد، نظامی که بر وابستگی بنا شده است در هم می‌ریزد؛ دیگر بین او و دنیا نیازی به واسطه مذکر نیست. زن تولید کننده و فعال، تعالی خود را به چنگ می‌آورد، در طرح هایش خود را به نحو واقعی به مثابه نفس آشکار می‌کند؛ به یاری رابطه خود با هدفی که دنبال می‌کند، با پول و حقوقی که به خود اختصاص می‌دهد، مسوولیتش را احساس می‌کند. بسیاری از زن‌ها، حتی از میان آنهایی که به ناچیزترین حرفه‌ها می‌پردازند، بر این امتیازها آگاهی دارند …✍سیمون دوبوار …💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔶مسیر رهایی زنان از استقلال اقتصادی می‌گذرد.. ✍سیمین کاظمی

🔻 حق اشتغال و کسب استقلال اقتصادی، مطالبه‌ای است که می‌تواند به زنان قدرت انتخاب و تصمیم گیری بدهد و آنها را از قید وابستگی و تحمل شرایط ظالمانه برهاند. برای همین است که مطالبه حق اشتغال برابر، پتانسیل رهایی بخشی اش بیش از هر مطالبه‌ی جنجالی و رسانه‌ای دیگری می‌تواند باشد.. 🔻در ایران، در حال حاضر حق اشتغال زنان، حقی نادیده گرفته شده است که بحران بیکاری زنان، خانه نشینی و وابستگی هر چه بیشتر آنها به مردان (پدر، همسر) را رقم زده است. اکنون بیش از ۸۰ درصد زنان، از مشارکت اقتصادی محروم هستند و برای تامین زندگی خود، چشم شان به دست افراد ذکور خانواده است. بدیهی است که در چنین وضعیتی قدرت تصمیم گیری زنان درباره جزیی‌ترین و شخصی‌ترین امور زندگی شان سلب یا محدود شده و همین یکی از موانع اصلی خودشکوفایی و زندگی انسانی و آزاد آنها خواهد بود …🔻 مطالبه حق اشتغال برابر و دستمزد عادلانه و بهبود شرایط اشتغال زنان، در شرایط فعلی پیوند عمیق و وثیقی با رهایی زنان دارد که در هیاهو و جنجال‌های پیرامون موضوعات کم اهمیت، نادیده گرفته و کمتر به آن پرداخته می‌شود. هر گونه بحث درباره رهایی زنان بدون پرداختن به م ...
  • گزارش تخلف

▫️ سلطە: گذار از «چە خواهد شد و چە باید کرد»؟. 🖋 سامان غزالی

📍این یادداشت، در جواب سلطەی وارونە نوشته آقای قاسمی‌نژاد نوشته‌ شده‌است …📍 در متنی کە توسط آقای ابوذر قاسمی نژاد تحت نام «سلطە وارونە» نوشتە است بر اهمیت و ضرورت جایگزینی پرسش دومی بر اولی تاکید می‌کند، بە عبارتی پرسش دومی «چە باید کرد؟» می‌بایست جای «چە خواهد شد؟» را بگیرد. پرسش اولی در زیست جهانی فاقد معنا (یا حداقل تلاش برای یافتن معنا) و فاقد برقراری کنشهای اجتماعی (یا حداقل برقرای کنشهای اجتماعی) بسر می‌برد، کە در اساس ویرانگر است. پرسش دوم در زیست جهانی با معنا و تلاش برای برقرای کنشهای اجتماعی و کنشگری در تکاپوی تغییر بسر می‌برد. آقای قاسمی نژاد اساسأ و بە حق لزوم تغییر را در شرایط آنومیک با برساخت نوعی از پرسش گوشزد می‌نماید.. اما من در تلاشم از زاویەای دیگر بە مسئلە نگاە کنم و عدم تغییر و لزوم تغییر را در دو عنصر دیگر برساخت نمایم. زیست جهان امروزە ما نە تنها از دو پرسش اساسی کە آقای قاسمی نژاد مطرح نمود گذار (در شکل منفی آن) کردە است، بلکە ذهن فردی و جمعی زیست جهان ما از ذهنیتی «پرسشگر» بە ذهنیتی «توجیەگر» تغییر شکل دادە است، بە عبارت دیگر ذهنییت فردی و جمعی زیست جهان ما بە ج ...
  • گزارش تخلف

🔸 به زنان احترام نگذارید. 🖋 مهناز وحیدی | وکیل دادگستری

بزرگ داشت زنان، در جامعه‌ای که حقوق بشری و برابری شان با مردان، نه در عرف و نه در قانون رسمیت و فعلیت ندارد، بیشتر این پیام را به مخاطب آگاه مخابره می‌کند که، زنان نه بعلت شایستگی که از بابت اینکه ضعیف، نحیف، فدارکار، فرمانبردارند و همچنین از سر ترحم، لایق احترامند. حال آنکه اگر به زن بعنوان بشری مستقل نگریسته شود او بخاطر ترحم و دلسوزی نیازی به احترام ندارد. بزرگداشت اشخاص (زن و مرد) باید در قبال شایستگی و به پاس خدماتی که برای بهبود مناسبات جامعه بشری ارزانی می‌کنند، باشد. زن آگاه به حقوق انسانیش نیازمند احترام از سر ترحم نیست، منزلت ناشی از مادر، خواهر و همسر بودن موجب شادی اش نمی‌شود و آنچه او را خوشحال و راضی می‌کند احترام منبعث از انسان بودنش در معنا و نمود زن بودن اوست. آنچه باید به دنبال احیای آن بود حقوق برابر و بشری زنان است و بس. بجای احترام گذاشتن به زنان حقوق آنها را رعایت کنیم. …📍زنان را مرد خطاب نکنید. زن آگاه به حقوق انسانی اش، از شنیدن سخنانی از قبیل «مردی هستی برای خودت، مردانه قول بده، مردانه با مشکلات می‌جنگی، ….) شاد و مشعوف نمی‌شود که هیچ، اعتراض هم می‌کند. چه دلی ...
  • گزارش تخلف

📍به بهانه هشتم مارس.. ✍محمدمهدی اردبیلی

در آستانۀ هشتم مارس، روز موسوم به «زن»، و تمام واکنش‌های سانتی‌مانتال و ضدزن در این روز، از خرید کادوهای زن-خر-کن گرفته تا بیان اشعار چاپلوسانه و جمله‌قصارهای بی‌معنا و موهوم دربارۀ نقش و مقام زن و نیز تمام دعاوی ذات‌گرایانۀ «زنان بیولوژیک» در رثای زن-بودن‌شان که نهایتا نتیجه‌ای جز تحمیق توامان زنان و مردان و بازآفرینی نقش‌های سنتی در قالب‌هایی جذاب و به ظاهر مدرن اما ذاتا ارتجاعی ندارد که منافعش به جیب همان شرکت‌ها و برندهای چندملیتی‌ای می‌رود که از استمرار این وضعیت سود می‌برند، امروز تاکید بر ایدۀ رادیکال «فعالیت یا عملیات زنانه» در مقام فعالیتی رهایی‌بخش علیه تمام این مراسمات فریبکارانه و اغفال‌کننده، ضروری است. اگر در زن چیزی ارزشمند یا قابل دفاع وجود داشته (یا حتی به بیان دقیق‌تر «باقی مانده») باشد، «عملیات زنانه» است: البته نه به معنای رفتار لوس و کلیشه‌ای و ازپیش‌تعیین‌شده انسان‌هایی با جنس مونث، بلکه به عنوان فعالیت همۀ ما، در راستای مواجهه‌ای انتقادی با نظام سیاسی-اجتماعی-اقتصادی سرکوب سیاره‌ای‌مان و بازارزش‌گذاری مفهوم عدالت و بازآفرینی ایدۀ «عدالت همگانی» که در شرایط فعلی ن ...
  • گزارش تخلف

▫️ ۸ ایده در باره «۸ مارس» روز جهانی زن. 🖋 علی ملک‌پور..۱⃣ جنبش جهانی زنان و

برابری زن و مرد یک حقیقت است، برای فهم درست آفرینش انسان. برابری زن و مرد یک ضرورت نیز هست، چون زندگی را بر قائده درست آن استوار می‌کند …۲⃣ جنبش اجتماعی حقوق زنان در ایران و هر جای جهان، جنبشی برای رهایی انسان است. مردان نیز با مشارکت درین جنبش «اسنان‌تر» می‌شوند …۳⃣ جامعه ما تا زمانی که حقوق زنان ایرانی در حد قابل انتظار آنان تامین نشود، رنگ آسایش و آرامش را نخواهد دید …اگر هزار بهار دیگر نیز بیاید و بگذرد …۴⃣ فلسفه درست، دین درست، حکمرانی درست و قانون درست را جملگی با معیار برابری زن و مرد و مشارکت همتراز آنها تشخیص دهید، ما بقی نابخردی و واپس ماندگی است …۵⃣ اگر ما مردان، زنان را با خود برابر تلقی نکنیم، در واقع اعتراف می‌کنیم که از موجودی پست‌تر از خود - مادر خود- زاده شده‌ایم؛ من تا زنده‌ام چنین قضاوت وحشتناکی نخواهم داشت..۶⃣ زنان و مردان ما اشتباه نکنند!، جماعتی که نابرابری زن و مرد را به خدا و کائنات نسبت می‌دهند، اگر امکانش را داشتند، همه بلبلان را نیز دستگیر می‌کردند، به جرم «کنسرت‌های عیر مجاز عندلیبان» در بهاران تکراری طبیعت!.۷⃣ حجاب اجباری و هر نوع اجبار دیگر در حق زنان، راه ...
  • گزارش تخلف

🔸میزگرد بررسی لایحه اعطای. تأملی پیرامون ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی.. 👥 با حضور:

آقایان حاتمیان، اقبالی، نوروزی، یزدانپناه‌درو و خانم محبی. 🗓 دوشنبه، ۲۰ اسفند، ساعت ۱۲. 📌 دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی، سالن مطهری. 💡 شبکه جامعه‌شناسی علامه. 🔸
  • گزارش تخلف