شبکه جامعه‌شناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology


‌🎙 ترانه «خارجی».. 🔸 «خارجی» ‌ یک کمدی سیاه است. قطعه‌ای که به‌درستی در بزنگاه روزگار ما منتشر شد

قطعه‌ای که با نگاه طنز تلخ خود وقایع امروز را به تصویر می‌کشد و بمرانی آن رسالت واقعی هنر و هنرمند را در همه فهم‌ترین حالت ممکن به مخاطب ارائه می‌دهد. توصیف به‌شدت تصویری کلام که از واقعیت محض به تمثیل‌های کاریکاتوری می‌رود و باز در واقعیت محض فرود می‌آید…. 🔸 «یه خونه‌ست که صاحبش امریکاست… یه کارخونه‌ست که صاحبش کاناداست» یک واقعیت است که جامعه امروز ما با آن به‌شدت درگیر است و بمرانی بدون هیچ قضاوتی و مستند گونه این واقعیت پیش روی ما می‌گذرد. یک قطعه موسیقی که آواز آن معمولی است و کلامش به‌جز ترجیع‌بند ترانه، به شکل دکلمه وار خواند می‌شود یا شاید بگوییم یک گزارش مستند که هنرمندانه عرضه می‌شود. (از نماوا). دانلود و شنیدن خارجی از پیوست 🔻. 💡 شمایید. اگر می‌پسندید، برای دوستان‌تان بفرستید …🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔰کجاش می‌خوای بری؟.. ✍فردین علیخواه| جامعه شناس

📍آدرس پرسیدن و آدرس دادن در خیابان، یکی از رفتارهای اجتماعی است که می‌توان تحلیل‌های بسیاری درباره آن نوشت. آدرس پرسیدن؛ شاید در ظاهر رفتاری لحظه‌ای تلقی شود ولی اگرکمی دقیق‌تر شویم پی خواهیم برد که این رفتار آن‌قدرها هم لحظه‌ای نیست. برای ایرانیان کمیت و کیفیت پاسخی که پس از پرسیدن آدرس دریافت می‌کنیم مهم است چراکه یکی از خاطراتی که پس از سفر تعریف می‌کنیم نحوه آدرس دادن در آن شهر است.. 📍ما معمولا برای پرسیدن آدرس؛ معیارها و ملاحظاتی را در نظر می‌گیریم. در این خصوص، کلیشه‌های ذهنی از پیش موجود هم در آدرس پرسیدن بکار گرفته می‌شوند. مثلا هرچند گذرا، ابتدا ظاهر افراد را وارسی می‌کنیم و بعد برای پرسیدن آدرس از آنان تصمیم می‌گیریم. ممکن است ظاهر فردی شبیه به خلاف‌کاران باشد و ترجیح دهیم تا از او آدرس نپرسیم. ممکن است فردی سالمند باشد و ترجیح دهیم تا از او آدرس نپرسیم. همچنین بسته به مقصد و نوع مکانی که می‌خواهیم برویم معمولا افراد مختلفی را برای پرسیدن آدرس انتخاب می‌کنیم. ...
  • گزارش تخلف

📊 نرخ اشتغال و بیکاری زنان

و ایجاد فرصت‌های برابر شغلی برای آنان همواره یکی از دغدغه‌های فعالان اجتماعی و جامعه زنان بوده است، اگرچه زنان در برخی شاخص‌ها در این حوزه رشد کرده‌اند اما وقتی این آمار، با آمار اشتغال مردان مقایسه می‌شود بیش از پیش عمق مسیر سخت و طولانی پیش روی زنان مشخص می‌شود. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا جامعه زنان با وجود پیشرفت‌های مختلف و بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در حوزه اشتغال و مشارکت اقتصادی وضعیت خوبی ندارند؟. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔰 سهم زنان از انقلاب ۱۳۵۷.. ✍ «سیمین کاظمی»

📍 انقلاب برای زنان دستاوردهایی داشت و در بعضی حوزه‌ها باعث رشد آنها شد، اما دستاوردهای انقلاب برای زنان به چند حوزه خاص محدود ماند و در سایر حوزه‌ها پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است؛ چنانکه بعد از انقلاب، دولت انقلابی به طور آگاهانه و هدفمند تلاش کرد تا برخی شاخص‌های حوزه سلامت زنان را بهبود ببخشد. برای مثال شاخص مرگ و میر مادران به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد. از طرف دیگر وقوع انقلاب موجب تسهیل و بهبود آموزش زنان شد؛ به طوری که با افزایش اعتماد بخش سنتی و مذهبی جامعه به فضای عمومی و با افزایش مدارس دخترانه، تحصیل دختران عمومیت یافت و موانع تحصیلی دختران به خصوص زنان طبقات فرودست و ساکن مناطق پیرامونی و شهرهای کوچک کمتر شد. نرخ ترک تحصیل که در دوران پهلوی بسیار شایع بود، بعد از انقلاب اسلامی کاهش یافت و به تدریج ورود زنان به دانشگاه‌ها بیشتر شد تا جایی که حالا در برخی رشته‌ها زنان دانشجو در اکثریت هستند. وی می‌افزاید: همچنین در حوزه‌های مذهبی نیز مشارکت زنان بعد از انقلاب اسلامی روندی رو به رشد داشت، به طوری که آنها توانستند پا به پای مردان در مراسم و مناسک مذهبی عمومی مشارکت و فعالیت داش ...
  • گزارش تخلف

‌‌✅ محروم‌داری به‌جای فقرزدایی!؟. 🖋 یاسر باقری

📍 در لایحه بودجه سال آینده کشور برای مجموع امور ده‌گانه، ۳۸۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ شده که در این میان سهم امور رفاهی ۱۱۳هزار میلیارد تومان است. برابر اسناد منتشرشده، رشد اعتبارات امور رفاه لایحه بودجه۹۸ به قانون بودجه۹۷ حدود ۲۵درصد است که این معادل ۵/۲۹ تا ۳۰ درصد سهم امور ده‌گانه کل می‌شود. اگر رشد امور ده‌گانه را با امور رفاهی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم امور رفاهی در میان امور ده‌گانه به‌وضوح بزرگ‌تر شده است. در میان فصول پنج‌گانه امور رفاه، فصل بیمه‌های اجتماعی با اعتباراتی بالغ بر ۳۴هزار میلیارد تومان حدود ۳۰درصد از بودجه امور رفاه را به خود اختصاص داده است. برای فصل …. 🔸 ادامه نوشته را در لینک زیر بخوانید 🔻. 📎 اگر نوشته را دوست داشتید، لطفا به اشتراک بگذارید. 🔶 انگاره: رسانه جامعه و جامعه‌خوان‌ها. 🔷 ...
  • گزارش تخلف

🔰 آیا نخستین وظیفۀ جویندگان حقیقت این نیست که یک‌راست بی‌آن‌که به چپ و راست نظر افکنند، به‌سوی خود حقیقت پیش بتازند؟

آیا گفتن حقیقت در قالب فرمایشی و تحمیلی، در حکم از یاد بردن آن نیست؟ حقیقت چونان نور، از فروتنی به دوردست؛ و تازه در برابر چه کسی باید فروتن باشد؟ در برابر خود؟ حقیقت، دروغ و نادرستی را رسوا می‌سازد. پس آیا نباید بر ضد دروغ باشد؟. فروتنی در هر گامی که من برمی‌دارم مانند ترمز عمل می‌کند و به پژوهشگر فرمان می‌دهد که در برابر نتیجۀ پژوهش بر خود بلرزد. فروتنی مانع دستیابی به حقیقت است. حقیقت، عام و جهان‌گستر است، به من تعلق ندارد، از آن همگان است. حقیقت مرا تصاحب می‌کند، من او را تصاحب نمی‌کنم. ...
  • گزارش تخلف

🔰 من از این سرزمین چه خواستم. جدا از تکه‌ای نان. گوشه‌ای سرشار از اطمینان

جیبی سیر و. مشتی آفتاب آرام …. بارانی از دوست داشتن و. پنجره‌ای باز به سوی آزادی و عشق …من بیش از این چه خواستم. که هرگز نبود.. تا که نیمه‌شبی. دروازه‌ای را شکستم. رفتم …. برای همیشه رفتم …شیرکو بیکس|ترجمه: علی رسولی. ...
  • گزارش تخلف

🔶 پدران فلسفه در دولت‌شهرهای یونان باستان بر آن بودند که اگر فرد از جامعه، زادگاه یا شهر خویش ببرد و به هر نحوی جدا افتد، انسان‌بو

بدین سان فلسفه سیاسی از همان آغاز، انسانیت و شهروندی را همپیوند و همبسته می‌انگاشته …. در نظام دولت‌‌ملت، حقوق بشر که از قرار معلوم حقوقی مقدس و مسلم انگاشته می‌شوند به محضی که دیگر نتوان از آن حقوق به‌مثابه حقوق شهروندان یک دولت سخن گفت کارایی خود را به کلی از دست می‌دهند. در دل نظام سیاسی دولت‌‌ملت هیچ فضای مستقلی برای خود انسان از آن حیث که انسان است و فارغ نظر از هر صفت و خصوصیتی [چون شهروند] در کار نیست. …. در پس این پیوند اما داستانی ساختگی نهفته است، اینکه «تولد» بی‌فاصله بدل به «ملت» می‌شود، چندان که هیچ تمایزی بین این دو مفهوم نمی‌توان نهاد. و این یعنی برای برخوردار شدن از حقوق، «بشر» بودن تنها پیش‌شرط لازم برای «شهروند» بودن است، پیش‌شرطی که بلافاصله محو می‌گردد و رنگ می‌بازد؛ یعنی فرد برای آنکه از حقوق بهره‌مند گردد باید حتما شهروند باشد، بشر بودن لازم است اما کافی نیست … …اگر می‌بینید در نظام دولت‌‌ملت‌ها پناهنده را تا بدین پایه برهم‌زننده‌ی سامان دستگاه «حاکم» می‌انگارند، خاصه از آن روی است که پناهنده یکپارچگی فرضی هویت را در این دولت‌ها زیر سؤال می‌برد. پناهنده با شکاف‌ان ...
  • گزارش تخلف

🔆 تبلیغ کارگاه‌ها و رویدادهای (ایونت) و خدمات پژوهشی علوم انسانی

❗️❗️ کانال ‌شناسی_علامه به صورت مستقل و با تیمی پشتیبانی می‌شود و هیچ ارتباطی به یا ‌های_علمی ندارد …برای ارسال برنامه‌ها از آی‌دی زیر استفاده کنید. کانال جامعه‌شناسی علامه در انتشار یا رد انتشار آن مختار است.۲️⃣ انتشار یک برنامه به معنای تایید محتوای علمی و اجرایی آن برنامه نمی‌باشد.۳️⃣ نوشته‌ها با هشتگ متمایز خواهند بود و پس از ۲۴ تا ۷۲ ساعت حذف خواهد شد.۴️⃣ نوشته‌ها در کانال و در صورت لزوم در پیج اینستاگرام منتشر خواهد شد.. سپاسگزاریم که همراه‌مان هستید. کانال جامعه‌شناسی علامه را به دوستان‌تان معرفی کنید …🌐جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

‌🔰 تحریم‌ها زمینه‌ساز دیکتاتوری یا مردمسالاری؟. 🖋 پروفسور پیتر بینارت

تجارب تاریخی نشان می‌دهد که تحریمهای اقتصادی موجب می‌شوند کنترل جامعه هدف به دست انحصارطلبان حاکم بیفتد و روند مردمسالاری به حاشیه رانده شود. تاریخچه طولانی مداخلات آمریکا در امور داخلی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این مداخلات همواره یک مشکل را حل کرده‌اند اما مشکلات بزرگتری را به وجود آورده‌اند. مثلا در دهه ۱۹۸۰ دولت ریگان مجاهدین افغانی را برعلیه شوروی تجهیز و حمایت کرد. لکن همین مجاهدین، القاعده را بوجود آوردند و با مرگبارترین حملات یازده سپتامبر هزاران آمریکایی را به خاک و خون کشیدند و هزاران میلیارد دلار بودجه جنگ با تروریسم را روی دست مالیات‌دهندگان آمریکایی گذاشتند. تحقیقات نشان داده‌اند که تحریم‌ها جوامع هدف را به سمت دیکتاتوری سوق می‌دهند. تحقیقات دانشگاه ممفیس توسط پروفسور دورین پکسن در سال ۲۰۰۹ نشان داد که تحریمهای ۱۹۸۱-۲۰۰۰ وضعیت حقوق بشر در کشورهای هدف را خرابتر کرده بود. سال بعد تحقیقات مشترک همین پژوهشگر با پروفسور کوپردروری از دانشگاه میسوری نشان داد که جوامعی که هدف تحریم قرار گرفته‌اند در تمام شاخصهای دموکراسی افت کرده‌اند و به سمت دیکتاتوری متمایل‌تر شده‌اند. اما چرا ...
  • گزارش تخلف

🔸 ای کاش ای کاش ای کاش، داوری داوری داوری، در کار در کار در کار …. 🖋 ریحانه قبادی

دانشجوی کارشناسی مددکاری‌اجتماعی. اخیرا سرکار خانم ابتکار، معاونت محترم امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با خبرنگار ایرنا مصاحبه‌ای انجام داده‌اند که در بخشی از این مصاحبه به موضوع ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی پرداخته‌اند. حال بخشی از متن مندرج در سایت که مربوط به این سوال می‌شود را می‌خوانیم:. («معصومه ابتکار» عصر سه شنبه در حاشیه پنجمین جلسه شورای هماهنگی کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که در سالن کنفرانس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، به خبرنگار اقتصادی ایرنا درمورد ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی توضیح داد: آمار این ازدواج‌ها و فرزندان حاصل از آن نوسان دارد اما وجود این امر، مسجل است که جای نگرانی دارد. ابتکار ادامه داد: دولت لایحه پذیرفتن تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با شهروندان خارجی را تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است که امیدواریم در اسرع وقت تصویب شود.) توجه داشته باشید که این متن عینا متن مصاحبه‌ی پیاده شده‌ایست که در سایت ایرنا منتشر شده‌است، با همین ایجاز و اختصار …خانم ابتکار عزیز، پرسشهایی دارم که مدت زیادی‌ست عمیقا ذهنم ر ...
  • گزارش تخلف

🔸 پنل تخصصی همایش ملی "ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت.. 🔷 با حضور:

دکتر حسین راغفر، دکتر علی خاکساری، دکتر اسماعیل عالی زاد، دکتر صادق پیوسته، محسن زارع بیدکی. 🔹زمان: یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱ تا ۱۳. 🔸مکان: سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سالن حکمت. 🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه. ...
  • گزارش تخلف

🔰 توان گفتگو | معیار عدالت. 🖋 علیرضا احمدپور خرمی

📍 آموزش و پرورش هر کشور نمادی از شرایط جاری آن کشور است. ایدئولوژی حاکم و شدت آن، وجود عدالت اجتماعی و آموزشی، بازتولید اختلاف طبقاتی و نابرابری فرصت‌ها، کیفیت و کمیت آموزش، میزان امید به آینده و دهها مورد دیگر از جمله‌ مواردیست که آموزش‌وپرورش چون آینه‌ای منعکس کننده‌ی آنهاست. در یادداشت‌های قبلی نشان داده شد که متاسفانه آموزش و پرورش ما نه تنها کارنامه‌ی موفقی در زمینه‌ی عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر ندارد؛ بلکه در حال دور شدن از این ایده‌آل‌هاست …📍 مهمترین شاخص آموزش و پرورش موفق ایجاد توانمندی‌های لازم برای دانش‌آموزان ورودی ابتدایی است. دانش‌آموز پس از ورود به مدرسه و گذشت چند هفته، شخصیتی از خود عرضه می‌کند که قضاوت تقریبا ثابت معلم، مدیر و همکلاسی‌ها از او را در پی دارد و دانش‌آموز هم در ادامه رفتار آینده‌اش را با توجه به برداشت دیگران از خود تنظیم می‌کند. اما این تصویر متاثر از سرمایه‌ی فرهنگی است که دانش‌آموز از گذشته ذخیره کرده و این یعنی بازتولید همان نظام طبقاتی، نظامی که فرصت‌ها را در اختیار صاحبان قدرت و ثروت قرار می‌دهد و از ندارها دریغ می‌کند؛ چرا که این تصویر ار ...
  • گزارش تخلف

🔸 خب چرا ما نه؟. 🖋 فردین علیخواه | جامعه شناس

✍🏼رابرت مرتون، جامعه شناس امریکایی در سال ۱۹۳۸ نظریه معروف «فشار ساختاری» خود را مطرح کرد. روح انتقادی حاکم بر این نظریه آن است که چرا در جامعه، فرصت‌های مشروع برای دستیابی به اهداف به شکل عادلانه‌ای توزیع نمی‌شود؟ از نظر او همه افراد جامعه باید بتوانند بر اساس استعدادها و توانایی هایشان امکان برابر دسترسی به فرصت‌های مشروع را داشته باشند تا به اهداف شان برسند. مرتون این ویژگی را وضعیت مطلوب و نرمال یک جامعه می‌بیند …کلوارد و اوهلین، دو جامعه شناسی بودند که بعدها نظریه مرتون را نقد کردند. آنها نام نظریه خود را «ساختار فرصت‌های نامشروع» نهادند. به باور این دو، فرصت‌های نامشروع هم به همان اندازۀ فرصت‌های مشروع مهم است. آنها، شاید به طعنه، معتقد بودند که نه تنها فرصت‌های مشروع، بلکه فرصت‌های نامشروع هم باید در بین مردم به شکل عادلانه‌ای توزیع شود، نه آنکه تنها عده معدودی به آنها دسترسی داشته باشند …فرض کنید که یک کارگر ساده بخواهد اختلاس بزرگی انجام دهد، و یا نگهبان در ورودی یک درمانگاه بخواهد کالای قاچاق وارد کشور کند، و یا یک زن خانه دار بخواهد از شعبه مرکزی یک بانک وامی ده میلیارد توما ...
  • گزارش تخلف

کمونیست‌ها مسلم می‌دانند که تاریخ، همواره تاریخ مبارزه طبقاتی است

برای برخی این موضع قابل قبول نیست، زیرا تاریخ متعین است و امروز چنان تحت کنترل سرمایه در آمده که چنین فرضی بی‌نتیجه و تحقق ناپذیر خواهد بود. اما آن‌ها فراموش می‌کنند که سرمایه همواره رابطه‌ای از قدرت (نیرو) است، به گونه‌ای که هرچند قادر به سازماندهی نوعی هژمونی صلب و سلطه جویانه باشد، اما این هژمونی همواره عملگری‌ست از فرمانی مشخص در درون یک رابطه قدرت. در غیاب پرولتاریا، نه مفهوم سرمایه و نه دگرگونی‌های تاریخی آن وجود نمی‌داشتند؛ پرولتاریایی که در عین استثمار شدن توسط سرمایه، همواره نیروی کار زنده‌ای است که سرمایه را تولید می‌کند. مبارزه طبقاتی رابطه قدرتی است که میان رئیس و کارگر بروز می‌یابد: این رابطه استثمار و فرمان سرمایه‌دار را مستقر می‌سازد و در نهادهایی برقرار می‌شود که تولید و چرخش سود را سازماندهی می‌کنند. آن‌هایی که ادعا می‌کنند تاریخ نمی‌تواند چنین ساده به مبارزه طبقاتی فروکاسته شود، دوام پایدار و همیشگی قسمی «ارزش مصرف» را فرض می‌گیرند و این مفهوم را به عنوان ارزش توان نیروی کار یا به عنوان ارزش طبیعت و شرایط پیرامون کار انسانی توصیف می‌کنند. این فرض نه تنها در مقام شرحی ...
  • گزارش تخلف