جامعه شناسی علامه شبکه جامعهشناسی علامه 📍 بررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعی پشتیبانی و ارتباط با ما⬇️ ☑️ @Atu_Sociologier اینستاگرام: 📸 Instagram.com/atu_sociology جامعه شناسی علامه ۰۸:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ ماده ۳۹ - حق شهروندان است که از اطلاعات شخصی آنها که نزد دستگاهها و اشخاص حقیقی و حقوقی است، حفاظت و حراست شود در اختیار قرار دادن و افشای اطلاعات شخصی افراد ممنوع است و در صورت لزوم به درخواست نهادهای قضایی و اداری صالح منحصرا در اختیار آنها قرار میگیرد. هیچ مقام و مسئولی حق ندارد. بدون مجوز صریح قانونی، اطلاعات شخصی افراد را در اختیار دیگری قرار داده یا آنها را افشا کند …. شهروندی. علامه👇. ... جامعه شناسی علامه ۰۷:۳۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ ✅ دروغ نهادی چیست؟ ⛔️دروغ گفتن تنها زبانی نیست بلکه دروغ گفتن به معنای ناراستی است و ناراست بودن ابعاد مختلفی مانند ناراستی زبانی و رفتاری دارد.. 🔻به عنوان مثال در نمای بیرونی ساختمانهای قوه قضائیه فرشتهای است که یک ترازو و شمشمیر به دست دارد و چشمانش را بسته و میگوید من با بی طرفی تمام عدالت را در جامعه برقرار میکنم، اما شما میبینید که در جامعه روز به روز بی عدالتی گسترش پیدا میکند؛ ما ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد مبارزه با فساد اقتصادی داریم اما وضعیت مواد مخدر و فساد اقتصادی در حال گسترش است یا صدا و سیما که نام خود را رسانه ملی گذاشته مدام شکاف و انشقاق بین ملت ایجاد میکند. میگوییم بانکداری اسلامی، اما وام هایی با سود بالا به مردم پیشنهاد میکنیم، در همه این موارد شاهد ناراستیها و دروغهای نهادی هستیم؛. در بسیاری از موارد همین دروغهای نهادی است که دروغگویی را نه به صورت آگاهانه بلکه به صورت طرح درس پنهان به مردم آموزش میدهند و افراد را به طرف دروغگویی سوق میدهند …🔴نهادهای ما در حال تولید دروغ هستند و متأسفانه متوجه هم نیستند که در چه مسیر خطرناکی افتادند، از سوی دیگر متوجه پیامدهایی اخ ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 📉 آمارها نشان داده هر چه کشورها با ارتشاء مبارزه کنند و میزان آن را کاهش دهند، سرمایه گذاری بیشتری جذب میکنند …📚از درآمدی بر حکمر نوشته مهدی مقدری. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅فرهنگ هراس انگیز است. وحشتناکترین چیز برای دیکتاتورهاست چون مردمی که مطالعه میکنند، هرگز برده نمیشوند.. 🖊آنتونیو لوبو آنتونس. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 چه کسی مدرن است؟. 🖋 محمود سریع القلم.. 📍 ریشه فلسفی مدرن بودن در مدنیت است شخص مدرن به تکثر برداشت و اندیشه معتقد است و نظر خود را صرفا یک نظر در میان نظرات دیگر تلقی میکند …📍 شخص مدرن، متفاوت بودن فکری انسانها را حق آنها میداند. شخص مدرن با دلیل و factبا دیگران تعامل میکند نه تخیلات، توهمات و شنیدهها.. 📍 شخص مدرن به کسی که به او میگوید: من شما را دوست ندارم، میگوید حق شماست که مرا دوست نداشته باشید؛ مگر قرار است همه مرا دوست داشته باشند. شخص مدرن در هیچ شرایطی دشنام نمیدهد، پرخاش نمیکند بلکه تلاش میکند ریشههای جهل طرف مقابل را کشف کند …📍 شخص مدرن نه اجازه میدهد دیگری وارد حریم خصوصی او شود و نه در حریم خصوصی دیگران دخالت میکند. اما یک ویژگی شخص مدرن بسیار تعیین کننده در جامعه مدنی و حکومت قانون است: به محض اینکه پای خود را از منزل بیرون گذاشت در سطح جامعه برای تمامی شهروندان، حقوق انسانی قائل است …. 🌐جامعه شناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅درد من حصار برکه نیست،. درد من زیستن با ماهیانی ست که. فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است …🖊صمد 📙ماهی سیاه کوچولو. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 نقشه برآورد میزان تنش آبی در سطح جهان (۲۰۴۰ میلادی) ⬆️ 📍در صورت عدم چاره اندیشی اساسی، باید به انتظار فاجعه خشکی سرزمینمان بنشینیم …🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 سرشماری ۱۳۹۵، صدایی که شنیده نشد. 🖋 پدرام 📍گزارش سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ در زمانی منتشر شد که افکار عمومی متوجه بحثهای انتخابات ۹۶ بود و گوشها صدای سیاست را دنبال میکردند. لذا زنگهای هشداری که این آمار به صدا درآورد در همهمه و هیاهوی انتخابات شنیده نشدند و در خصوص آن بحث و تحلیل کمتر به میان آمد. لازم میدانم به برخی از آمار و ارقام منتشره در این گزارش اشاره نمایم. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵:. 🔳جمعیت شهرنشین با افزایش ۲/۶ درصدی به ۷۴ درصد رسیده و جمعیت روستا نشین به ۲۵/۹ درصد کاهش پیدا کرده است.. 🔳بعد خانوار (متوسط تعداد اعضای خانواده) از ۳/۵ به ۳/۳ کاهش پیدا کرده است. اما مهمتر از این کاهش، کاهش بعد خانوار روستایی از ۳/۷ به ۳/۴ است. در هیچ زمانی بعدی خانوار روستایی تا این حد کاهش نیافته و نزدیک به بعد خانوار شهری نشده بود.. 🔳نرخ متوسط رشد جمعیت باز هم کاهش یافته است و از ۱/۲۹ به ۱/۲۴ درصد رسیده است. ... جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 نژاد، دین، غرور قومی و ملیگرایی هیچ تاثیری ندارند، به جز اینکه یاد میدهند تا از مردمی که هیچوقت ملاقات نکردهاید متنفر باشید! 🖋 داگ استنهوپ …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۴:۱۵ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ ⚠️آمار وحشتناک وزارت کار از قراردادهای موقت. ♦️۹۰ درصد قرارداد ۱ تا ۳ ماهه است! ♦️وضع امنیت شغلی کارگران و قراردادهای موقت کار نامطلوب است! …. 🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 📚کتاب بررسی در شناسی فرهنگی ایران. 🖋 منوچهر.. (توضیحات در پست قبل t me/atu_sociology/۲۴۱۰). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 📚کتاب بررسی در شناسی فرهنگی ایران. 🖋 منوچهر 📍در مطالعه «جامعهشناسی فرهنگ» چند نکته قابل تامل است، اول اینکه «فرهنگ» تعریف مشخص و متفق القولی بین اصحاب فکر و اندیشه و حتی در میان جامعه شناسان ندارد. دوم اینکه، در مطالعه «جامعه شناسی فرهنگ» باید مراقب بود که وارد مرزهای دانش «مردم شناسی فرهنگ» نشد. برای آن که بتوان فرهنگ را جامعه شناسانه نظر و مداقه کرد، باید رفتار و ذهنیت افراد جامعه ملاک شناخت قرار گیرد، چرا که جامعه شناسان فرهنگ بر این باورند که فرهنگ در ذهنیت و رفتار افراد تجلی مییابد و دیگر چیزها همچون هنجارها، ارزشها، برنامهها، مدیریتها و… همه در حکم شرایط تسهیل کننده یا محدود کننده هستند و به این اعتبار، برای شناخت ساختارها و عملکردهای فرهنگی در عین توجه به عناصر زمینهای، باید ملاک اصلی شناخت را رفتارها قرار داد، چرا که تجلی دهنده عینیتها هستند. کتاب «بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران» به عنوان یک اثر تحقیقی جامع در زمینه جامعه شناسی فرهنگی که به همت دکتر منوچهر محسنی انجام شده، سعی دارد علاوه بر تبیین ابعاد دانش جامعه شناسی فرهنگی، اهداف، روشها و چارچوبهای نظری و عملی این رشته علمی را ترسیم نماید و سپس با این مقدم ... جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 ﻣﻦ نمیﺩاﻧﻢ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺧﻮﺏ اﺳﺖ، ﻓﻘﻄ میﺩاﻧﻢ ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻤﻪ اﺳﺖ ﺑﺪ اﺳﺖ 🖊ﻭاﻟﺘﺮ ﺑﻨﻴﺎﻣﻴﻦ …🌐جامعهشناسی علامه. جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 و بازتولید فرهنگی. 🖋 محمد رنجبر 📍 ستارهای که با گشودن رموز ریاضی، کلیشههای زنانگی را شکسته و دل همه را برد، به سرنوشت شومی دچار شد که حتی فروغ فرخزاد و پروین اعتصامی را راه فراری از آن نبود؛ جوانمرگی. دختری که خندههای آتشین را تحریم کرده بود، در پس معمای زندگی، با دوختن لبهای براماسیدهاش از راز سر به مهر پرده برنداشت، اما چهرهاش خود گواه اسارت زندگی در پشت لبهایش بود …هنگام دریافت جایزهاش از رییس جمهور، با چشمهای بسته، سرش به زیر بود و تنها لبخند ملیحی بر لب داشت. در عکس یادگاری با هاشمی و حداد عادل به دوربین نگاه نکرد و لبخند نزد. از او هیچ عکسی منتشر نشده که رو به دوربین خندیده باشد، حتی زمانی که در کنار پدر و مادرش در مسجد اصفهان عکس یادگاری میگیرد و این معنایی جز اسارت ندارد، اسارت در کلیشهها …مریم از زمانی که به المپیاد راه یافت، دیگر به خودش تعلق نداشت؛ ابتدا آبروی خانواده گشت و به تدریج به الگوی دختران با استعداد این سرزمین تبدیل شد و پیچیدن آوازهاش در سراسر دنیا روز به روز مسئولیتش را سنگینتر میکرد. ذرهبین ایرانیها همواره روی قهرمانهایشان زوم است و مریم از این قاعده مستثنا نبود که هیچ، دختر بودن ... جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 عصب سوخته فرهنگی و اجتماعی. 🖋 حسن رضا 📍 اصطلاح «عصب سوخته» به حالتی اشاره دارد که شخصی که بدنش دچار جراحات و سوختگی شدید شده اما احساس درد نمیکند. چنین فردی اگر خودسوزی کرده باشد به زنده بودن امیدوار و به یکبار فوت میکند. اما در سوختگیهای سطحی که عصبهای فرد از بین نرفتهاند فرد به شدت احساس درد و نارضایتی میکند. حال سوالی که مطرح میشود این است در مقابله با آسیبها و مسایل اجتماعی عصبهای اجتماعی و فرهنگی جامعه چقدر سوختهاند؟ آیا این سوختگیها شدیدند یا سطحی؟ هر روز در لابه لای روزنامهها، سایتها و شبکههای مختلف مجازی مسایل و مشکلاتی از افراد مختلف جامعه درج میشود که نشان از دردهای اجتماعی و فرهنگی است که بر پیکره جامعه ایرانی وجود دارد. یک روز میشنویم دختر بچه پارس آبادی که باید با عروسکش بازی کند طعمه مرد همسایهاش میشود؛ یا دختر بچه کرجی مورد تجاوز پدر ناتنی خود قرار میگیرد و هزاران مورد خرد و کلان از این گونه موارد که نشان ازعصب سوخته فاعلان این اقدامات دارد. اما آیا واقعا عصب مسولین پیشگیری کننده از این آسیبها نیز سوخته است که نمیتوانند به گونهای پیشگیری کنند که شاهد چنین حوادثی نباشیم؟ این فرزندان میتوا ... جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅نامهای در باب تساهل. 🖊جان اگر کسی معتقد باشد که آدمیان میبایست با آتش و شمشیر مجبور به پذیرش برخی عقاید گردند، و بدون اینکه روحیات آنان مدنظر گرفته شود، میباید از این یا آن عبادت ظاهری پیروی کنند، یا اگر کسی سعی کند، آنهایی که در ایمانشان به خطا رفتهاند را با مجبور ساختنشان به پذیرش چیزی که به آن معتقد نیستند، به آیین جدید برگرداند و درعینحال به آنان اجازه دهد، کارهایی را که کتاب مقدس مجاز نمیشمرد انجام دهند، بدون شک چنین شخصی فقط خواهان جمعیتهای پر ازدحامی است که در همین امور ظاهری با او مشترک و همدل باشند، اما اینکه او با این ابزار، حقیقتا قصد دارد یک کلیسای واقعا مسیحی به وجود آورد، قطعا باورکردنی نیست …📚ترجمهی شیرزاد گلشاهی کریم/نشر نی …🌐جامعهشناسی علامه. ... جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 بحران معنا در انسان ایرانی؛ نگاهی به حوادث اخیر. 🖋 ابوذر نژاد. دانشجوی دکترای جامعهشناسی علامه 📍 امروزه بر کسی پوشیده نیست که جامعه ایرانی با بحران روبرو است. این بحران از نظر کم و کیف با سایر بحرانهای ناشی از بلایای طبیعی و یا جنگ، بحران اقتصادی و یا قطحی، متفاوت است. این بحران، بحرانی است که عینیت و ذهنیت ما را از هم شکافته و نظام معنایی ما را دچار تشویش کرده است. جامعه ایرانی در حال یک گذار آنومیک است و دهه هاست که تلاطمات این روند انسان ایرانی را درگیر خود ساخته است. این بحران به معنای ناتوانی درجواب دادن به پرسشهای اساسی زندگی است، از جمله: انسان چه هست؟ هدف از زندگی چیست؟ جهان چیست و بر چه استوار است؟ زندگی اجتماعی چگونه نظم میپذیرد یا اینکه چگونه متحول میشود؟ همه این موارد مستلزم پاسخهای مشخص، مدلل و نیز با جهان بینی و انسان شناسی خاصی همراه است که در صورتی افراد نتوانند به هر دلیلی در هر برهه ایی از زمان، پاسخ متقنی (حتی به صورت موقت) به آنها بدهند، با اضطراب هستی شناختی و فقدان معنا در زندگی روزمره روبرو میشوند. ... جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 نشانهشناسی یک تصویر. 🖊فرهاد قنبری 📍این تصویر برای تحقیر عربستان و حاکمان آن کشور ساخته شده است. عادل جبیر وزیر خارجه این کشور با ناخن هایی لاک زده و صورتی آرایش کرده در آنجا نشسته است تا بار معنایی خاصی را به ببینده منتقل کند. این تصویر میگوید او مرد نیست. این تصویر یک نشانه است. نشانهای که میخواهد بگوید، قول او، حرف او، کردار او، گفتار او و. همه و همه تقلبی و دروغی بیش نیست، چون او مرد نیست …می گوید انسان زن یا مرد متولد نمیشود بلکه جامعه او را به زن یا مرد تبدیل میکند. در واقع به عنوان یک هویت اجتماعی (نه ویژگیهای فیزیولوژیک) محصول جامعه است …پایه اصلی که هر جامعه و گفتمانی بر آن استوار است، است. قسمت اعظم و ما نیز در زبان ساخته میشود. میتوان گفت تمام زبانهای دنیای بوده و زن را جنس دوم تعریف میکنند. ... جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 📍 در هفته ایی که گذشت فوت زود هنگام بانوی نامدار ریاضی، پروفسور استاد دانشگاه استانفورد امریکا، اهالی و اصحاب علم و دانش را در ایر اما نکته ایی توجه مرا به خود جلب میکند، و آن هم این است که سیل تسلیت نامه هایی حاکی از ارادت، شناخت و اطلاع بویژه از سوی فرهیختگان و اصحاب علم و دانش در میان هموطنان ارجمندم است. در حالی که نه مراکز و نه تشکلهای علمی و بویژه رشتهی تحصیلی میرزاخانی در ایران تا قبل از فوت بطور شایسته و بایسته یادی از وی نمیکردند، اما الانه یکسره مجلس ترحیم و تعزیت را به یادبود ایشان به پا میدارند، البته جای تقدیر دارد. اما سئوال این است تا پیش از فوت وی چه پروژه مشترک را با او که ایرانی هموطن بوده کلید زدند و یا در کدام دانشگاه از میرزاخانی تقدیر و تشکر به عمل آمد. نمی دانم چگونه میشود و چه حسی بر ما غالب میگردد در شرایط خاص به فکر برخی امور میافتیم. این مصداق صحبتهای استاد پیشین من پروفسور ساروخانی است که شهروند (افراد و اشخاص) تاکتیکی برخی مواقع برخی امور را به انجام میرساند، چون در آن مقطع چیز مساعدی است و به نظر میرسد تا مادامی که شهروندان (افراد و اشخاص) نخواهند، نتوانند و یا نشود از حالت تاکتیکی به وضعیت استراتژیکی هدایت شوند، ما همچنان دور خویش در یک بی قاعدگی بی معنا میچرخیم …🖋 علی تص ... جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 این منم زنی در شهر …. 🖋 پرستو پور. کارشناس ارشد علوم ارتباطات علامه 📍 پیش از دو هزار سال پیش، قبل از میلاد مسیح، افلاطون درباره شهری (کشوری) که بر بنیاد دادگری استوار باشد، تحقیق میکند اما از آن جا که هیچ یک از شهرهای موجود را دادگر نمییابد بر آن میشود تا به ایده ساختن چنین شهری بیندیشد، کتاب پولی نیا، نتیجه این ایده است، شهری که بر بنیاد دادگری استوار میشود و البته این شهر نیک یا مدینه فاضله با معیارهای افلاطون جز در ذهن وی بوجود نیامد. جهان واقعی ما پس از عصر فرا صنعتی با شهرهایی پر از تناقض ساخته شده است. شهرهایی که آدمها را در خود و شلوغی شان میبلعد، ولی تنهایی دست از سر ساکنانش بر نمیدارد. شهرها با فضاهای شهری خود در شکل گیری هویت شهرنشینان نقش جدی را ایفا میکنند و احساسات آدمها با فضاهای شهری همواره در تعامل است؛ زیبایی و زشتی، آراستگی و در هم آمیختگی و پاکیزگی و آلودگی به شهروندان منتقل میشود و در رفتار شهروندان انعکاس مییابد. فضاهای شهری آن قدر به ما نزدیک اند که گاهی اوقات اصلا آنها را نمیبینیم، این فضاها همان فضاهایی هستند که به تن همه شهروندان یک اندازه نیستند و به عبارت دیگر برای همه گروهها ساخته نشدهاند، در شهرها زنان به عنو ... ‹ 200 201 202 203 204 205 206 ›
جامعه شناسی علامه ۰۸:۴۳ ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ ماده ۳۹ - حق شهروندان است که از اطلاعات شخصی آنها که نزد دستگاهها و اشخاص حقیقی و حقوقی است، حفاظت و حراست شود در اختیار قرار دادن و افشای اطلاعات شخصی افراد ممنوع است و در صورت لزوم به درخواست نهادهای قضایی و اداری صالح منحصرا در اختیار آنها قرار میگیرد. هیچ مقام و مسئولی حق ندارد. بدون مجوز صریح قانونی، اطلاعات شخصی افراد را در اختیار دیگری قرار داده یا آنها را افشا کند …. شهروندی. علامه👇. ...
جامعه شناسی علامه ۰۷:۳۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۸ ✅ دروغ نهادی چیست؟ ⛔️دروغ گفتن تنها زبانی نیست بلکه دروغ گفتن به معنای ناراستی است و ناراست بودن ابعاد مختلفی مانند ناراستی زبانی و رفتاری دارد.. 🔻به عنوان مثال در نمای بیرونی ساختمانهای قوه قضائیه فرشتهای است که یک ترازو و شمشمیر به دست دارد و چشمانش را بسته و میگوید من با بی طرفی تمام عدالت را در جامعه برقرار میکنم، اما شما میبینید که در جامعه روز به روز بی عدالتی گسترش پیدا میکند؛ ما ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد مبارزه با فساد اقتصادی داریم اما وضعیت مواد مخدر و فساد اقتصادی در حال گسترش است یا صدا و سیما که نام خود را رسانه ملی گذاشته مدام شکاف و انشقاق بین ملت ایجاد میکند. میگوییم بانکداری اسلامی، اما وام هایی با سود بالا به مردم پیشنهاد میکنیم، در همه این موارد شاهد ناراستیها و دروغهای نهادی هستیم؛. در بسیاری از موارد همین دروغهای نهادی است که دروغگویی را نه به صورت آگاهانه بلکه به صورت طرح درس پنهان به مردم آموزش میدهند و افراد را به طرف دروغگویی سوق میدهند …🔴نهادهای ما در حال تولید دروغ هستند و متأسفانه متوجه هم نیستند که در چه مسیر خطرناکی افتادند، از سوی دیگر متوجه پیامدهایی اخ ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۵۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 📉 آمارها نشان داده هر چه کشورها با ارتشاء مبارزه کنند و میزان آن را کاهش دهند، سرمایه گذاری بیشتری جذب میکنند …📚از درآمدی بر حکمر نوشته مهدی مقدری. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۲۰:۵۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅فرهنگ هراس انگیز است. وحشتناکترین چیز برای دیکتاتورهاست چون مردمی که مطالعه میکنند، هرگز برده نمیشوند.. 🖊آنتونیو لوبو آنتونس. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۹:۴۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 چه کسی مدرن است؟. 🖋 محمود سریع القلم.. 📍 ریشه فلسفی مدرن بودن در مدنیت است شخص مدرن به تکثر برداشت و اندیشه معتقد است و نظر خود را صرفا یک نظر در میان نظرات دیگر تلقی میکند …📍 شخص مدرن، متفاوت بودن فکری انسانها را حق آنها میداند. شخص مدرن با دلیل و factبا دیگران تعامل میکند نه تخیلات، توهمات و شنیدهها.. 📍 شخص مدرن به کسی که به او میگوید: من شما را دوست ندارم، میگوید حق شماست که مرا دوست نداشته باشید؛ مگر قرار است همه مرا دوست داشته باشند. شخص مدرن در هیچ شرایطی دشنام نمیدهد، پرخاش نمیکند بلکه تلاش میکند ریشههای جهل طرف مقابل را کشف کند …📍 شخص مدرن نه اجازه میدهد دیگری وارد حریم خصوصی او شود و نه در حریم خصوصی دیگران دخالت میکند. اما یک ویژگی شخص مدرن بسیار تعیین کننده در جامعه مدنی و حکومت قانون است: به محض اینکه پای خود را از منزل بیرون گذاشت در سطح جامعه برای تمامی شهروندان، حقوق انسانی قائل است …. 🌐جامعه شناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅درد من حصار برکه نیست،. درد من زیستن با ماهیانی ست که. فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است …🖊صمد 📙ماهی سیاه کوچولو. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۷:۳۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 نقشه برآورد میزان تنش آبی در سطح جهان (۲۰۴۰ میلادی) ⬆️ 📍در صورت عدم چاره اندیشی اساسی، باید به انتظار فاجعه خشکی سرزمینمان بنشینیم …🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۶:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 سرشماری ۱۳۹۵، صدایی که شنیده نشد. 🖋 پدرام 📍گزارش سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ در زمانی منتشر شد که افکار عمومی متوجه بحثهای انتخابات ۹۶ بود و گوشها صدای سیاست را دنبال میکردند. لذا زنگهای هشداری که این آمار به صدا درآورد در همهمه و هیاهوی انتخابات شنیده نشدند و در خصوص آن بحث و تحلیل کمتر به میان آمد. لازم میدانم به برخی از آمار و ارقام منتشره در این گزارش اشاره نمایم. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵:. 🔳جمعیت شهرنشین با افزایش ۲/۶ درصدی به ۷۴ درصد رسیده و جمعیت روستا نشین به ۲۵/۹ درصد کاهش پیدا کرده است.. 🔳بعد خانوار (متوسط تعداد اعضای خانواده) از ۳/۵ به ۳/۳ کاهش پیدا کرده است. اما مهمتر از این کاهش، کاهش بعد خانوار روستایی از ۳/۷ به ۳/۴ است. در هیچ زمانی بعدی خانوار روستایی تا این حد کاهش نیافته و نزدیک به بعد خانوار شهری نشده بود.. 🔳نرخ متوسط رشد جمعیت باز هم کاهش یافته است و از ۱/۲۹ به ۱/۲۴ درصد رسیده است. ...
جامعه شناسی علامه ۱۵:۲۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 نژاد، دین، غرور قومی و ملیگرایی هیچ تاثیری ندارند، به جز اینکه یاد میدهند تا از مردمی که هیچوقت ملاقات نکردهاید متنفر باشید! 🖋 داگ استنهوپ …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۴:۱۵ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ ⚠️آمار وحشتناک وزارت کار از قراردادهای موقت. ♦️۹۰ درصد قرارداد ۱ تا ۳ ماهه است! ♦️وضع امنیت شغلی کارگران و قراردادهای موقت کار نامطلوب است! …. 🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 📚کتاب بررسی در شناسی فرهنگی ایران. 🖋 منوچهر.. (توضیحات در پست قبل t me/atu_sociology/۲۴۱۰). 📌 کتاب از تلگرام …. 🌐جامعه شناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۳:۱۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 📚کتاب بررسی در شناسی فرهنگی ایران. 🖋 منوچهر 📍در مطالعه «جامعهشناسی فرهنگ» چند نکته قابل تامل است، اول اینکه «فرهنگ» تعریف مشخص و متفق القولی بین اصحاب فکر و اندیشه و حتی در میان جامعه شناسان ندارد. دوم اینکه، در مطالعه «جامعه شناسی فرهنگ» باید مراقب بود که وارد مرزهای دانش «مردم شناسی فرهنگ» نشد. برای آن که بتوان فرهنگ را جامعه شناسانه نظر و مداقه کرد، باید رفتار و ذهنیت افراد جامعه ملاک شناخت قرار گیرد، چرا که جامعه شناسان فرهنگ بر این باورند که فرهنگ در ذهنیت و رفتار افراد تجلی مییابد و دیگر چیزها همچون هنجارها، ارزشها، برنامهها، مدیریتها و… همه در حکم شرایط تسهیل کننده یا محدود کننده هستند و به این اعتبار، برای شناخت ساختارها و عملکردهای فرهنگی در عین توجه به عناصر زمینهای، باید ملاک اصلی شناخت را رفتارها قرار داد، چرا که تجلی دهنده عینیتها هستند. کتاب «بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران» به عنوان یک اثر تحقیقی جامع در زمینه جامعه شناسی فرهنگی که به همت دکتر منوچهر محسنی انجام شده، سعی دارد علاوه بر تبیین ابعاد دانش جامعه شناسی فرهنگی، اهداف، روشها و چارچوبهای نظری و عملی این رشته علمی را ترسیم نماید و سپس با این مقدم ...
جامعه شناسی علامه ۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 ﻣﻦ نمیﺩاﻧﻢ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺧﻮﺏ اﺳﺖ، ﻓﻘﻄ میﺩاﻧﻢ ﻫﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻤﻪ اﺳﺖ ﺑﺪ اﺳﺖ 🖊ﻭاﻟﺘﺮ ﺑﻨﻴﺎﻣﻴﻦ …🌐جامعهشناسی علامه.
جامعه شناسی علامه ۱۱:۰۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 و بازتولید فرهنگی. 🖋 محمد رنجبر 📍 ستارهای که با گشودن رموز ریاضی، کلیشههای زنانگی را شکسته و دل همه را برد، به سرنوشت شومی دچار شد که حتی فروغ فرخزاد و پروین اعتصامی را راه فراری از آن نبود؛ جوانمرگی. دختری که خندههای آتشین را تحریم کرده بود، در پس معمای زندگی، با دوختن لبهای براماسیدهاش از راز سر به مهر پرده برنداشت، اما چهرهاش خود گواه اسارت زندگی در پشت لبهایش بود …هنگام دریافت جایزهاش از رییس جمهور، با چشمهای بسته، سرش به زیر بود و تنها لبخند ملیحی بر لب داشت. در عکس یادگاری با هاشمی و حداد عادل به دوربین نگاه نکرد و لبخند نزد. از او هیچ عکسی منتشر نشده که رو به دوربین خندیده باشد، حتی زمانی که در کنار پدر و مادرش در مسجد اصفهان عکس یادگاری میگیرد و این معنایی جز اسارت ندارد، اسارت در کلیشهها …مریم از زمانی که به المپیاد راه یافت، دیگر به خودش تعلق نداشت؛ ابتدا آبروی خانواده گشت و به تدریج به الگوی دختران با استعداد این سرزمین تبدیل شد و پیچیدن آوازهاش در سراسر دنیا روز به روز مسئولیتش را سنگینتر میکرد. ذرهبین ایرانیها همواره روی قهرمانهایشان زوم است و مریم از این قاعده مستثنا نبود که هیچ، دختر بودن ...
جامعه شناسی علامه ۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۷ 🔅 عصب سوخته فرهنگی و اجتماعی. 🖋 حسن رضا 📍 اصطلاح «عصب سوخته» به حالتی اشاره دارد که شخصی که بدنش دچار جراحات و سوختگی شدید شده اما احساس درد نمیکند. چنین فردی اگر خودسوزی کرده باشد به زنده بودن امیدوار و به یکبار فوت میکند. اما در سوختگیهای سطحی که عصبهای فرد از بین نرفتهاند فرد به شدت احساس درد و نارضایتی میکند. حال سوالی که مطرح میشود این است در مقابله با آسیبها و مسایل اجتماعی عصبهای اجتماعی و فرهنگی جامعه چقدر سوختهاند؟ آیا این سوختگیها شدیدند یا سطحی؟ هر روز در لابه لای روزنامهها، سایتها و شبکههای مختلف مجازی مسایل و مشکلاتی از افراد مختلف جامعه درج میشود که نشان از دردهای اجتماعی و فرهنگی است که بر پیکره جامعه ایرانی وجود دارد. یک روز میشنویم دختر بچه پارس آبادی که باید با عروسکش بازی کند طعمه مرد همسایهاش میشود؛ یا دختر بچه کرجی مورد تجاوز پدر ناتنی خود قرار میگیرد و هزاران مورد خرد و کلان از این گونه موارد که نشان ازعصب سوخته فاعلان این اقدامات دارد. اما آیا واقعا عصب مسولین پیشگیری کننده از این آسیبها نیز سوخته است که نمیتوانند به گونهای پیشگیری کنند که شاهد چنین حوادثی نباشیم؟ این فرزندان میتوا ...
جامعه شناسی علامه ۲۱:۴۰ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅نامهای در باب تساهل. 🖊جان اگر کسی معتقد باشد که آدمیان میبایست با آتش و شمشیر مجبور به پذیرش برخی عقاید گردند، و بدون اینکه روحیات آنان مدنظر گرفته شود، میباید از این یا آن عبادت ظاهری پیروی کنند، یا اگر کسی سعی کند، آنهایی که در ایمانشان به خطا رفتهاند را با مجبور ساختنشان به پذیرش چیزی که به آن معتقد نیستند، به آیین جدید برگرداند و درعینحال به آنان اجازه دهد، کارهایی را که کتاب مقدس مجاز نمیشمرد انجام دهند، بدون شک چنین شخصی فقط خواهان جمعیتهای پر ازدحامی است که در همین امور ظاهری با او مشترک و همدل باشند، اما اینکه او با این ابزار، حقیقتا قصد دارد یک کلیسای واقعا مسیحی به وجود آورد، قطعا باورکردنی نیست …📚ترجمهی شیرزاد گلشاهی کریم/نشر نی …🌐جامعهشناسی علامه. ...
جامعه شناسی علامه ۲۰:۳۴ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 بحران معنا در انسان ایرانی؛ نگاهی به حوادث اخیر. 🖋 ابوذر نژاد. دانشجوی دکترای جامعهشناسی علامه 📍 امروزه بر کسی پوشیده نیست که جامعه ایرانی با بحران روبرو است. این بحران از نظر کم و کیف با سایر بحرانهای ناشی از بلایای طبیعی و یا جنگ، بحران اقتصادی و یا قطحی، متفاوت است. این بحران، بحرانی است که عینیت و ذهنیت ما را از هم شکافته و نظام معنایی ما را دچار تشویش کرده است. جامعه ایرانی در حال یک گذار آنومیک است و دهه هاست که تلاطمات این روند انسان ایرانی را درگیر خود ساخته است. این بحران به معنای ناتوانی درجواب دادن به پرسشهای اساسی زندگی است، از جمله: انسان چه هست؟ هدف از زندگی چیست؟ جهان چیست و بر چه استوار است؟ زندگی اجتماعی چگونه نظم میپذیرد یا اینکه چگونه متحول میشود؟ همه این موارد مستلزم پاسخهای مشخص، مدلل و نیز با جهان بینی و انسان شناسی خاصی همراه است که در صورتی افراد نتوانند به هر دلیلی در هر برهه ایی از زمان، پاسخ متقنی (حتی به صورت موقت) به آنها بدهند، با اضطراب هستی شناختی و فقدان معنا در زندگی روزمره روبرو میشوند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۹:۲۸ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 نشانهشناسی یک تصویر. 🖊فرهاد قنبری 📍این تصویر برای تحقیر عربستان و حاکمان آن کشور ساخته شده است. عادل جبیر وزیر خارجه این کشور با ناخن هایی لاک زده و صورتی آرایش کرده در آنجا نشسته است تا بار معنایی خاصی را به ببینده منتقل کند. این تصویر میگوید او مرد نیست. این تصویر یک نشانه است. نشانهای که میخواهد بگوید، قول او، حرف او، کردار او، گفتار او و. همه و همه تقلبی و دروغی بیش نیست، چون او مرد نیست …می گوید انسان زن یا مرد متولد نمیشود بلکه جامعه او را به زن یا مرد تبدیل میکند. در واقع به عنوان یک هویت اجتماعی (نه ویژگیهای فیزیولوژیک) محصول جامعه است …پایه اصلی که هر جامعه و گفتمانی بر آن استوار است، است. قسمت اعظم و ما نیز در زبان ساخته میشود. میتوان گفت تمام زبانهای دنیای بوده و زن را جنس دوم تعریف میکنند. ...
جامعه شناسی علامه ۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 📍 در هفته ایی که گذشت فوت زود هنگام بانوی نامدار ریاضی، پروفسور استاد دانشگاه استانفورد امریکا، اهالی و اصحاب علم و دانش را در ایر اما نکته ایی توجه مرا به خود جلب میکند، و آن هم این است که سیل تسلیت نامه هایی حاکی از ارادت، شناخت و اطلاع بویژه از سوی فرهیختگان و اصحاب علم و دانش در میان هموطنان ارجمندم است. در حالی که نه مراکز و نه تشکلهای علمی و بویژه رشتهی تحصیلی میرزاخانی در ایران تا قبل از فوت بطور شایسته و بایسته یادی از وی نمیکردند، اما الانه یکسره مجلس ترحیم و تعزیت را به یادبود ایشان به پا میدارند، البته جای تقدیر دارد. اما سئوال این است تا پیش از فوت وی چه پروژه مشترک را با او که ایرانی هموطن بوده کلید زدند و یا در کدام دانشگاه از میرزاخانی تقدیر و تشکر به عمل آمد. نمی دانم چگونه میشود و چه حسی بر ما غالب میگردد در شرایط خاص به فکر برخی امور میافتیم. این مصداق صحبتهای استاد پیشین من پروفسور ساروخانی است که شهروند (افراد و اشخاص) تاکتیکی برخی مواقع برخی امور را به انجام میرساند، چون در آن مقطع چیز مساعدی است و به نظر میرسد تا مادامی که شهروندان (افراد و اشخاص) نخواهند، نتوانند و یا نشود از حالت تاکتیکی به وضعیت استراتژیکی هدایت شوند، ما همچنان دور خویش در یک بی قاعدگی بی معنا میچرخیم …🖋 علی تص ...
جامعه شناسی علامه ۱۷:۱۶ ۱۳۹۶/۰۴/۲۶ 🔅 این منم زنی در شهر …. 🖋 پرستو پور. کارشناس ارشد علوم ارتباطات علامه 📍 پیش از دو هزار سال پیش، قبل از میلاد مسیح، افلاطون درباره شهری (کشوری) که بر بنیاد دادگری استوار باشد، تحقیق میکند اما از آن جا که هیچ یک از شهرهای موجود را دادگر نمییابد بر آن میشود تا به ایده ساختن چنین شهری بیندیشد، کتاب پولی نیا، نتیجه این ایده است، شهری که بر بنیاد دادگری استوار میشود و البته این شهر نیک یا مدینه فاضله با معیارهای افلاطون جز در ذهن وی بوجود نیامد. جهان واقعی ما پس از عصر فرا صنعتی با شهرهایی پر از تناقض ساخته شده است. شهرهایی که آدمها را در خود و شلوغی شان میبلعد، ولی تنهایی دست از سر ساکنانش بر نمیدارد. شهرها با فضاهای شهری خود در شکل گیری هویت شهرنشینان نقش جدی را ایفا میکنند و احساسات آدمها با فضاهای شهری همواره در تعامل است؛ زیبایی و زشتی، آراستگی و در هم آمیختگی و پاکیزگی و آلودگی به شهروندان منتقل میشود و در رفتار شهروندان انعکاس مییابد. فضاهای شهری آن قدر به ما نزدیک اند که گاهی اوقات اصلا آنها را نمیبینیم، این فضاها همان فضاهایی هستند که به تن همه شهروندان یک اندازه نیستند و به عبارت دیگر برای همه گروهها ساخته نشدهاند، در شهرها زنان به عنو ...