🔸 در باب عدم امنیت حقوق مالکیت در ایران

🔸 در باب عدم امنیت حقوق مالکیت در ایران

📌 یک معضل تاريخي و تقريبا دايمي ايران ناامني و عدم توانايي كنترل خشونت است .

📌 اين امر بصورت گوناگوني سايه خود را ممتد بر سر اين كشور انداخته است .

📌 هر وقت امنيت و نظم و قانون برقرار شود در پي آن آباداني شروع مي شود. به عبارت دیگر امنيت ، قانون , و نظم كليد توسعه است و لا غير

📌 برای آگاهی از ناامنی های تاریخی در ایران این بخش از خاطرات "جیمز فریزر" جهانگرد اسکاتلندی که در خلال سال های 1821 و 1822 سفرهایی به ایالت های حاشیه جنوبی دریای خزر داشته است خواندنی ست:

✍ در روستاهای ترکمن مشکل سه روز می گذرد که در خلال آن حادثه ای صورت نگیرد و هرگز هفته ای به سر نمی رسد الا که در طی آن کسانی را اسیر نکرده و جمعی را نکشته باشند.

✍ روستائیان کشتزارهای خود را زراعت می کنند در حالیکه تفنگ های فتیله ای را حمایل و شمشیرهای خود را بر کمر بسته اند.

✍ هنگامی که در این فصل برای درو کردن از خانه خارج می شوند دسته دسته و همه سوار بر اسب می روند.

✍ یکی از آنها اسبها را می گیرد و به دیده بانی می پردازد در حالیکه دیگران سرگرم کار می شوند و همین که خطری اعلام شد همه بر می نشینند و به سوی روستاها می گریزند و اگر به آنجا نرسند به سوی یکی از برج هایی که در سرتاسر دشت قد علم کرده اند مانند برج های کبوتر می شتابند و پس از رها کردن اسب ها به برج پناه می برند و تفنگ های خود را آتش می کنند تا آنجا که می توانند دشمنان خود را معطل و در برابر انان دفاع می کنند.

✍ اگر اسیر شدند که فریادرسی ندارند و اگر خلاصی یافتند الحمدلله برای آن!

✍ چه زندگی محنت آمیزی ست و با چه خون دلی باید نان روزانه را فراهم کرد. عجیب نیست که جمعیت این نواحی این همه اندک است.

🖋 علی رضا قلی (به نقل از سفرنامه فریزر، نشر توس ۱۳۶۴ صفحه ۳۹۳)

از اکونومیست فارسی

🌐 شبکه جامعه‌شناسی علامه
@Atu_Sociology