در پاسخ به این پرسش👆 که اگر تجارت اروپا و آسیا با ایران و آمریکا را مقایسه کنیم می‌بینیم که تجارت این کشورها با ایران ناچیز و با آ

در پاسخ به این پرسش👆 که اگر تجارت اروپا و آسیا با ایران و آمریکا را مقایسه کنیم می‌بینیم که تجارت این کشورها با ایران ناچیز و با آمریکا بسیار زیاد است. پس چرا آنها باید با تحریمهای امریکا علیه ایران همکاری نکنند؟ اخیرا بسیاری از تحلیل‌ها در فضای مجازی به سرعت نتیجه‌ می‌گیرند که چون تجارت این کشورها با آمریکا قابل مقایسه با تجارتشان با ایران نیست، پس آنها حتما با تحریم‌های آمریکا همراه خواهند شد. اما این نتیجه‌گیری لزوما درست نیست.

اولا، تجارت این کشورها با آمریکا یک‌طرفه نیست و آمریکا نیز نیازمند تجارت با این کشورهاست و آنها هم می‌توانند از این ابزار برای تغییر رفتار آمریکا استفاده کنند و برای منافع خود به واشنگتن فشار وارد کنند. آمریکا شاید کدخدا باشد. اما خدا نیست.

ثانیا، فقط انگیزه‌های اقتصادی برای همکاری با تحریم‌های آمریکا کافی نیست. به منافع استراتژیک هم توجه داشته باشید. مثلا چین، روسیه و اروپا نمی‌خواهند با سقوط ایران، آمریکا بر خاورمیانه و نفت منطقه مسلط شود و از این کارت در معادلات سیاسی به نفع خود استفاده کند. علی‌رغم تحریم‌های شدید دولت اوباما قبل از برجام، چین تجارت با ایران را چندین برابر کرد. اوباما و کری در دفاع از برجام در کنگره گفتند، وادار کردن کشوری مثل چین برای همراهی با تحریم‌ها بسیار گران است و آمریکا نمی‌تواند منافع اقتصادی و استراتژیک بقیه کشورها را تغییر دهد.

اگر چین در دوران اوباما با وجود تحریم‌های سازمان ملل و فشارهای آمریکا، همچنان تجارت با ایران را ادامه داد، امروز نیز ممکن است همانگونه رفتار کند. شرایط اروپا و سایر قدرت‌ها نیز تغییر کرده است و آنها غالبا نمی‌خواهند آمریکا ترامپ در جدال با ایران پیروز بلامنازع میدان باشد چرا که می‌دانند ممکن است حریف بعدی ترامپ، خودشان باشد.
نویسنده: اسفندیار خدایی
@esfandiarkhodaee