🌎 وضعیت سرمایه گذاری در ایران بعد از خروج آمریکا از برجام.. ✍اندیشکده آمریکایی دفاع از دموکراسی

🌎 وضعیت سرمایه گذاری در ایران بعد از خروج آمریکا از برجام

✍اندیشکده آمریکایی دفاع از دموکراسی
🔹ترجمه و تلخیص: مصطفی جوکار
🔹کانال: @usanalysis

🌿 بنیاد دفاع از دموکراسی ها در گزارشی به بررسی وضعیت سرمایه گذاری در ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و همچنین تبعیت شرکت های چند ملیتی از تحریم های آمریکا پرداخته است.

🌿 نویسندگان این گزارش در مقدمه، با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام طلیعه رقابتی سخت بین آمریکا و اروپا به منظور رد یا اثبات موثر بودن یکجانبه گرایی در عرصه بین الملل بوده است، وضعیت شرکت های اروپایی بعد از موج اول تحریم های آمریکا را معیار خوبی برای حل این مسئله می دانند.

🌿 بر اساس تخمین کارشناسان (FDD)، بعد از انعقاد برجام، 28 کشور در قالب 232 شرکت با ایران تعامل اقتصادی داشته اند که از این میان بعد از خروج آمریکا از برجام
🔴 71 کشور قصد قطع همکاری با ایران را دارند.
🔴 19 کشور مایل به ادامه فعالیت در ایران هستند.
🔴 142 کشور نیز هنوز تصمیم قاطع در مورد این مسئله نگرفته اند که احتمالا با توجه به آغاز دور جدید تحریم ها، تا ماه نوامبر تصمیم قاطعی در این مورد خواهند گرفت.

🌿 بر اساس تحلیل(FDD) به علت حجم وسیع ارتباط شرکت های بزرگ و چند ملیتی با ایالات متحده این شرکت ها توانایی مقاومت در برابر تحریم های ایالات متحده را ندارند بنابراین دو گروه زیر شرکت هایی را تشکیل می دهند که ممکن است از تحریم های آمریکا سرپیچی کنند:

۱- شرکت های کوچکی که نسبت به آمریکا حجم تجارت بیشتری با ایران دارند
۲- شرکت های دولتی

🌿 در نهایت این گزارش به ایالات متحده توصیه می کند تا علاوه بر تلاش برای همراه کردن کشور های اروپایی با آمریکا بر علیه ایران، تهدید نظامی را نیز علیه این کشور حفظ کند تا در صورت موثر واقع نشدن فشار های روانی، اقتصادی و امنیتی، ایالات متحده بتواند ایران را از نقض برجام بازدارد.

👈مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee
🔹 لینک pdf دسته بندی شرکت های چند ملیتی از لحاظ ادامه رابطه با ایران بعد از خروج آمریکا از برجام:
http://www.defenddemocracy.org/content/uploads/documents/MEMO_CompaniesinIran.pdf