🌎 ظریف و مساله اعتماد به آمریکا.. ✍ دکتر مهدی نوربخش

🌎 ظریف و مساله اعتماد به آمریکا

✍ دکتر مهدی نوربخش
استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه هریسبرگ

🌿 جناب آقای دکتر ظریف! در مصاحبه اخیرتان با سی‌ان‌ان اعلام کرده‌اید که "درباره آمریکایی‌ها اشتباه می‌کردم". بطور غیرمستقیم اذعان کرده‌اید که به آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد.

🌿 تصور من این بود که کسی که سال‌ها در آمریکا تحصیل کرده و از ابتدای انقلاب به اشکال مختلف در دستگاه دیپلماتیک کشور مشغول بوده و آموخته است، نباید چنین ادعایی داشته باشد.

🌿 اولا کاملا مستحضرید که در آمریکا دولت‌ها می‌آیند و برای چهار و یا هشت سال به عمرشان خاتمه داده می‌شود.

🌿 هیچکسی در آمریکا مثل بقیه کشورهای دموکراتیک مادام‌العمر در قدرت نمی‌ماند تا یک کنش و روش خاصی را بر سیاست خارجی کشور اعمال نماید.

🌿 حتی در این دوران محدود هم سیاست خارجی آمریکا کرارا مورد نقد و انتقاد قرار می‌گیرد.

🌿 بعنوان مثال، در حال حاضر جنگ تجارت خارجی ترامپ با غرب و شرق با انتقادهای شدیدی در جامعه آمریکا روبروست و بدون شک نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند.

🌿 در طول سال‌های مشکلات حاد کشور ما با آمریکا، سیاست‌های کارتر، ریگان، بوش پدر، کلینتون، بوش پسر، اوباما و اکنون ترامپ در مقابل ایران یکسان نبوده‌اند.

🌿 لذا آمریکا و سیاست خارجی آن با تغییراتی در مقابل ایران روبرو بوده است و زمانی مثل زمان کلینتون و خاتمی این فرصت را به ما داده بود که ما مشکلاتمان را با این کشور حل کنیم.

🌿 اما آیا ما از این فرصت استفاده کردیم؟ یادتان می‌آید که در حد ستاییدن این دو شخصیت، اوباما و کری، اعتقادتان را خالصانه با مردم در میان گذاشتید که اگر آنها نبودند، امکان دستیابی به برجام مقدور نبود.

🌿 چه شد آن آمریکا را فراموش کرده‌ایم و امروز همه ادوار مختلف سیاست خارجی امریکا و کنش‌های مختلف سیاسی در این کشور را در زیر یک آمریکای واحد قرار می‌دهیم؟

🌿 فکر نمی‌کنید که اگر از ابتدای دولت اوباما با استفاده از این فرصت ایجادشده در صحنه سیاست خارجی آمریکا توانسته بودیم به برجامی دست یابیم و روابط ما با این کشور در طول هشت سال آن دولت به شکلی نهادینه شده بود، امروز در این شرایط خطیر قرار نمی‌گرفتیم؟

🌿 آیا با عدم شناخت فرصت‌ها در این راه فرصت‌سوزی نکردیم؟ چه کسی مسئول سوزاندن این فرصت است؟ اینگونه تداعی می‌کنید که به آمریکا نمی‌توان اعتماد کرد.

🌿 بزرگوار! مگر عرصه سیاست خارجی، عرصه اعتماد و به خاطر اعتماد به کشور دیگری با آن کشور مذاکره می‌کنیم؟ مگر عرصه سیاست خارجی، عرصه بده‌وبستان برای حفظ منافع ملی و امنیت کشور نیست؟

🌿 مگر مکتب روابط بین‌الملل رئالیسم به ما دانشجویان علوم سیاسی نیاموخته که صحنه روابط بین‌الملل صحنه یک آنارشی دائمی است و اعتماد در این صحنه نقشی ندارد؟

🌿 مگر همین مکتب باز به ما نیاموخته که در این صحنه، قدرت کشورها فقط منوط به نیروی نظامی آنها نیست و قدرت اقتصادی یک کشور خصوصا در نظام جهانی‌شده فعلی نقش بزرگی را ایفا می‌کند؟

🌿 بزرگوار جناب دکتر ظریف! آیا اعلام اینکه اشتباه کرده‌اید خط بطلانی بر روی روش‌های صلح‌طلبانه مذاکره برای حل مشکلاتمان با کشورهای دیگر نخواهد کشید؟

🌿 آیا کسانی که به این شیوه و شیوه‌های مسالمت‌آمیز مذاکره و گفتگو اعتقادی ندارند، فردا و فرداها نقل نخواهند کرد که وزیر امورخارجه کشور که با کنش‌های اصلاح‌طلبی سر آشتی داشت؛ نهایتا به این نتیجه رسید که اشتباه می‌کرده که به مذاکره با آمریکا تن داده است؟

آیا فکر نمی‌کنید بزرگترین دستاورد ما در برجام ایجاد اعتماد بین‌المللی کشور ما در عملی نمودن تعهدات ما به مفاد این توافقنامه بین‌المللی بوده است؟

🌿 آیا از یک دولت دست راستی مثل دولت ترامپ که با تمامی دشمنان این آب و خاک دست دوستی داده است، توقعی به جز این بود که به توافقنامه بین‌المللی برجام به خاطر وابستگی‌های ایدئولوژیک پایبند نماند؟

🌿 اگر چنین توقعی بود، چرا اشتباه و اگر نبود، باید در شناخت خود از آمریکای ترامپ شک کنیم.

🌿 به هرحال، نباید کشور و منافع آن را در مقابل تحریم و جنگ روانی دشمنان خود قرار دهیم و فکر کنیم که چنانچه از فرصت‌های دیگری برای مذاکره با شرط و شروط معین با همین دولت فعلی آمریکا استفاده نکنیم؛ از "اشتباهات" گذشته درس گرفته‌ایم.

🌿 از اروپا استفاده کنید و با حفظ برجام با آمریکا وارد مذاکره مشروط شوید.

🌿 ترامپ با برجام به لحاظ سیاسی مخالف است و حاضر است با حفظ آن و اضافات چندین مکمل جزئی این توافقنامه را بپذیرد. از این فرصت استفاده کنید. به دیپلماسی پشت نکنید./راهبرد

👈مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee