آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
🌎 ترامپ مذاکره با ایران را برای پیروزی در انتخابات نوامبر میخواهد.. ✍محسن میردامادی
🌎 ترامپ مذاکره با ایران را برای پیروزی در انتخابات نوامبر میخواهد
✍محسن میردامادی
🔹مصاحبه با روزنامه ایران
🌿 هیچگاه در 40 سال گذشته رادیکالترین نیروهای ضد ایرانی همزمان در امریکا،اسرائیل وعربستان دررأس قدرت نبودندواگر بودند این گونه با هم پیوندنخورده بودند. درگذشته نتانیاهو دراسرائیل نخستوزیر بود؛اما هیچگاه تأثیرگذاری امروز رادر سیاست خارجی و رویکردامریکا درخاورمیانه وبخصوص در قبال ایران نداشت. در دوران اوباما هم نتانیاهونخستوزیر بودامااوبامادربرجام نه تنهاتأثیری ازاسرائیل نپذیرفت،بلکه مقابل خواستههای نتانیاهویاعربستان مقاومت کرد. در دوران بوش هم باوجودحضور یک تیم رادیکال درحکومت امریکا،مثلث امریکا، اسرائیل وعربستان علیه ایران تشکیل نشده بود.
🌿کشورهای اروپایی برسرمسائل مختلف و بخصوص درمواجهه با بحرانهای مهم جهانی با امریکا دچار اختلاف نظرهای بزرگ و کوچک بوده اند، اما شاید بتوان گفت که اختلاف و تقابل اروپا با امریکا در گذشته بشدت و حدت امروز و در چنین ابعاد گستردهای نبوده است.
🌿در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، امریکا قانون داماتو را در نیمه دوم دهه 1990،تصویب و سرمایهگذاری بالای 40 میلیون دلار را در صنایع نفت و انرژی ایران ممنوع کرد. در آن مقطع12 کشور در اتحادیه اروپا عضویت داشتند و در تصمیمگیری اتحادیه همه آنها به اتفاق آرا اعلام کردند به تصمیم امریکا تمکین نمیکنند. حتی انگلیس هم که یک عضو خیلی نزدیک به امریکا بود در این مورد اروپایی عمل کرد و با مصوبه کنگره امریکا مخالفت کرد.
ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه هم اعلام مقابله به مثل کرد و آن تحریمها ناموفق ماند و شرکت توتال هم برای اولین بار در ایران سرمایهگذاری کرد.
🌿آن روزها مارتین ایندیک که از طرفداران جدی اسرائیل بود و بعدها سفیر امریکا در اسرائیل شد از مشاوران ارشد کلینتون بود. وی رویکردی کاملاً ضد ایرانی داشت و طراح سیاست مهار دوجانبه علیه ایران و عراق بود و تلاش زیادی برای اجرای قانون داماتو کرد ولی وی چند سال بعد در مصاحبهای اعلام کرد که همپیمانان اروپایی ما باعث شکست تحریمهای ما شدند. در تحریم کوبا یا دو بار حمله امریکاییها به عراق هم بین اروپا و امریکا اختلاف نظر جدی وجود داشت، اما به نظرم هیچکدام از موارد قبلی مشابه امروز نبوده است.
🌿نکتهای که در این زمینه قابل توجه است اینکه اصولاً در دورههایی که دموکراتها در امریکا بر سر کار هستند، شاهد هماهنگی بیشتری بین اروپا و امریکا هستیم. در دوره کلینتون، دموکرات ها در امریکا حاکم بودند و با وجود اینکه با ایران مشکل داشتند، اما رویکردشان این نبود که بر سر تحریم ایران با اروپا درگیر شوند. به این دلیل وقتی اروپا تصمیم گرفت به آن مصوبه عمل نکند و تهدید به شکایت به دادگاه سازمان تجارت جهانی کرد،امریکا عملاً عقب نشینی کرد اما الان رئیس جمهوری غیر متعارف در امریکا روی کار است که نرمال عمل نمیکند و نه تنها درباره مسأله ایران، بلکه در سایر مسائل هم با اروپا و گاهی فراتر از اروپا درگیر است. به همین دلیل این بار با عدم تمکین اروپا به تحریمها، مسأله حل نمیشود. در عین حال این گونه هم نیست که اروپا نتواند هیچ اقدامی انجام دهد. به نظرم فارغ از موضوع برجام و ایران،اتحادیه اروپا در پروسهای طولانی به سمتی میرود که اثرپذیری خود از تصمیمات امریکا را کمتر کند. ما امروز چارهای نداریم جز اینکه با اروپا همراه شویم هرچند نتایجی که میتوانیم به دست آوریم به مراتب کمتر اززمانی است که امریکاییها هم در برجام بودند؛ گزینه دیگری نداریم. ما اگر از برجام خارج شویم، اروپا را به امریکا نزدیک و آنها را علیه خود متحد کردهایم.
🌿انتخابات کنگره امریکا بزودی برگزار میشود؛در چنین شرایطی و پس از خروج یک جانبه ترامپ از برجام که محکومیت جهانی داشته است، نفس یک ملاقات و مذاکره بین مقامات ایرانی و امریکایی به معنی موفقیت وی تلقی میشود و به سبد رأی جمهوریخواهان و طرفداران ترامپ در انتخابات کمک میکند، چرا که آنها عنوان خواهند کرد ما به ایران فشار آوردیم و باوجود خروج از برجام، آنها را پای میز مذاکره کشاندیم. در واقع اینکه مذاکره خروجی داشته باشد، خیلی برایشان مهم نیست چرا که درهمین مرحله اول،نتیجهشان را گرفتهاند. آن موقع ما باید بدویم و ببینیم مذاکره نتیجهای خواهد داشت یا خیر. در حقیقت معامله نقد و نسیه است. آنها نتیجهای را که میخواهند نقد دریافت میکنند ولی برای ما اینچنین نیست. البته نمیخواهم نتیجه بگیرم که اصلاًباامریکا مذاکره نداشته باشیم. مذاکره یکی از روشهای دیپلماسی برای گرفتن نتایجی درجهت منافع کشور است امادر هر مورد باید دید نتیجهای برای منافع ملی مادارد یا خیر.
👈مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee
🔹متن کامل مصاحبه👇
goo.gl/5YfR6E