✅ هشدار امنیتی ایران به اروپا در جهان خوفناک پس از برجام!.. 🖊داوود حشمتی

✅ هشدار امنیتی ایران به اروپا در جهان خوفناک پس از برجام!

🖊داوود حشمتی

روز شنبه ظهر قیمت انواع ارز دولتی و آزاد در کشورافزایش داشت. «سکه آتی» به بالای 3 میلیون تومان رسید و هر مثقال طلای 18 عیار به قیمت یک میلیون تومان معامله شد. اما مهمتر از آن اینکه همزمان شاهد چرخش در پیام‌هایی بودیم که به غرب مخابره می
شد.

علی اکبر صالحی نگاه دولت را نمایندگی می‌کرد و اظهارات کمال خرازی را می‌توانیم نگاه نزدیک به حاکمیت تحلیل کنیم که هر دو به هشدارهای «امنیتی» روی آورده بودند.

اگر تا پیش از این گفتمان مسئولان در پیام به اروپا، گفتمان «تعامل» و حفظ «نظام‌ها» و «پیمان‌های بین‌المللی» بود، تا به وسیله آن کشورهای دیگر را به حفظ برجام دعوت کنند، حالا رویکرد‌ها و پیام‌ها تندتر شده است.

عراقچی از رفتن برجام به «آی‌سی‌یو» حرف می‌زند و کیهان با استناد به آن برای جشن خروج از برجام آماده شده است. این روزنامه در تیتر اصلی روز شنبه 2 تیرماه خود با استناد به حرفهای عراقچی می‌نویسد: «ممکن است طی هفته‌ها آینده از برجام خارج شویم».

حسن روحانی بعد از خروج آمریکا از برجام مهلت اروپا و مذاکره با آنها را تنها «چند هفته» اعلام کرد. حالا به اعتقاد مخالفان برجام این مهلت به پایان رسیده است. از سوی دیگر شاهد تندتر شدن موضع‌گیری مسئولان هستیم. کمال خرازی که به همراه یک هیات سیاسی به اسپانیا سفر کرده هشدار داد که «لغو کامل توافق هسته‌ای می تواند پیامدهای بسیار خطرناکی برای امنیت منطقه خاورمیانه داشته باشد.»

به اعتقاد او این تنها «منافع اقتصادی» نیست که «در معرض خطر» هستند. بلکه با از بین رفتن برجام «مهمتر از آن، منافع امنیتی خود اروپا در خطر قرار می گیرد».

نمی‌توان از حرفهای کمال خرازی ساده عبور کرد. صرفنظر از شایعه‌ای که ماه گذشته تیم ترامپ و اسرائیل مبنی بر دیدار وی با جان کری و لابی به نفع برجام منتشر کرده بودند، او تنها فردی نیست که حالا زبان تهدید در مورد روزهای پس از برجام گشوده است.

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم که به منظور شرکت در نشست اسلو و به این کشور سفر کرده بود در پنل تخصصی «خاورمیانه در مواجهه با لرزه های چندجانبه» شرکت کرد.

حرفها و پیام او به اروپا در این پنل مشابه حرفهای خرازی در اسپانیا بود. جایی که می‌گفت: «چنانچه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای حامی برجام در زمان لازم مخالفت عملی خود را با سیاستهای آمریکا به اجرا نگذارند، بخاطر فروریزی برجام با آینده ای خوفناک و ناامنی های بی‌سابقه در منطقه و جهان مواجه خواهد شد.»

واکنش بازار‌های مالی تهران احتمالا به خاطر نگرانی از عدم تصویب لوایح مربوط به پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی درارتباط با پولشویی و مبارزه باتروریسم است که بعد از سخنرانی رهبری در روز چهارشنبه برخی از نمایندگان از منتفی شدن کامل آن سخن گفتند. با این حال تغییر محتوای پیام‌هایی که از سوی ایران به غرب مخابره می‌شود می‌تواند نشان دهنده رسیدن به شرایط حساس و گرفتن تصمیم سخت باشد.

اگر اروپا و آمریکا نسبت به آن واکنشی نشان ندهند دو راه بیشتر در پیش‌رو قرار ندارد. 1- تداوم برجام بدون هیچ حمایتی و تلاش برای گفت‌وگو با آمریکا 2- خروج از توافق و آغاز غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالا.

درباره راه حل اول و با مراجعه به سخنرانی رهبری در روز 14 خرداد می‌توان اطمینان داشت که احتمال وقوع آن بسیار کم است. تاکید رهبری بر این بود که «ملت ایران حصر هسته‌ای و تحریم‌ها را با هم نمی‌پذیرد». اما راه‌حل دوم نشانه‌هایش روز به روز بیشتر می‌شود. خصوصا اینکه بدانیم ظریف ماه گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس در آمریکا گفته بود: «واضح است که بقیه جهان نمی‌تواند از ما بخواهد که بطور یکجانبه به اجرای توافقی ادامه دهیم که قبلا شکسته شده است و آنها به این خاطر بخواهد ما را مجازات کند».

هشدارهای اخیر را می‌توان آخرین مرحله از گفت‌وگو پیش از انجام هر عمل از سوی طرفین ارزیابی کرد. آیا غرب از تهدیدات امنیتی ایران دچار واهمه شده و تلاشش را بیشتر خواهد کرد تا مانع از خروج ایران از توافق شود؟ آخرین حرکت ایران رفتن به سمت غنی‌سازی است. چیزی که دلواپسان هم آن را طلب می‌کنند. آنها معتقدند حالا که فرصت هست باید همه محدودیت‌های هسته‌ای ایران برداشته شود.

تنها در این صورت است که آمریکا دیگر با کشور ما کاری نخواهد داشت. آنها پیشتر هم مدل کره شمالی را توصیه می‌کردند. اما حالا با نمایش وادادگی تام و تمام کره شمالی در مقابل آمریکا، دیگر نمی‌توانند از آن‌ هم حرف بزنند. قدر مسلم اینکه: به فصل تصمیمات سخت نزدیک میشویم.
👈مجله مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee