🌍 مقاله هیلاری کلینتون:.۲۱ماه پس از ترامپ، دموکراسی آمریکایی در بحران. (بخش اول)

🌍 مقاله هیلاری کلینتون:
۲۱ماه پس از ترامپ، دموکراسی آمریکایی در بحران
(بخش اول)

✍ هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و رقیب ترامپ، در شماره اخیر مجله آتلانتیک نوشت:

🌿 حدود دوسال از موفقیت دونالد ترامپ در کسب آرای کافی کالج الکترال گذشته است تا بتواند رییس‌جمهور ایالات متحده شود.

🌿 یک روز پس از پیروزی ترامپ، من در سخنرانی اعلام کردم که "ما به او یک ذهن باز و شانس برای اداره و هدایت کشور بدهکار هستیم". امیدوار بودم که این ترس و نگرانی‌ام از بین برود، ولی این نگرانی‌‌ها از بین نرفت.

🌿 در حدود ۲۱ ماهی که از ریاست‌جمهوری ترامپ گذشته است، وی به تعهداتی که در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود، پایبند نبوده است.

🌿 نمونه بارز و آشکار این مساله، ظلم و ستمی است که دولت ترامپ علیه خانواده‌های مهاجرانی که به مرز رسیده‌اند، روا داشته است؛ از جمله جدا کردن کودکان از پدر و مادرشان، کودکانی که برخی از آنها تنها هشت ماهه هستند.

🌿 به‌نوشته نیویورک تایمز، دولت ترامپ هنوز۱۲۸۰۰ کودک را در مراکز نگهداری، بازداشت کرده است؛ آن هم به‌خلاف اعتراضات و احکام صادرشده از سوی دادگاه‌ها.

🌿 نارضایتی گسترده‌ای نسبت به عملکرد رییس‌جمهور و بی‌توجهی وی نسبت به پورتوریکو وجود دارد. پس از توفان سهمگین ماریا که این جزیره را به‌شدت درنوردید، پاسخ و واکنش دولت ترامپ به هیچ وجه کافی نبوده است.

🌿 حدود ۳۰۰۰ آمریکایی جان خود را از دست دادند. اکنون ترامپ منکر این مساله شده که مرگ‌ومیرها ناشی از توفان بوده است.

🌿 و البته علیرغم محکومیت چندین افسر اطلاعاتی روسی به‌خاطر هک کردن کمیته ملی حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ میلادی، ترامپ همچنان این حمله جدی علیه کشور ما توسط یک قدرت حقه‌باز خارجی را رد می‌کند.

🌿 ترامپ و اطرافیانش اقدامات ناپسند زیادی را انجام می‌دهند. تصور می‌کنم خیلی سخت است که بخواهیم چشمان خود را به‌روی اقدامات نادرست و ناپسند دولت ترامپ ببندیم.

🌿 بی‌شک مهمترین وظیفه حفاظت از دموکراسی آمریکایی است و شهروندان نیز مهمترین مسئولیت و وظیفه ما هستند.

🌿 در شرایط کنونی دموکراسی ما در بحران قرار دارد. من از کلمه "بحران" به‌سادگی و آرامی استفاده نمی‌کنم. البته هیچ تانکی در خیابان‌ها وجود ندارد.

🌿 بدرفتاری دولت ترامپ شاید در برخی زمینه‌ها محدود شده باشد؛ البته در شرایط کنونی که آن هم ناشی از بی‌کفایتی آن است. ولی نهادها و سنت‌های دموکراتیک ما تحت محاصره و اشغال قرار دارند.

🌿 ما باید هر اقدام لازمی را برای مبارزه با این وضعیت انجام دهیم. هیچ زمانی را برای از دست دادن نداریم.

🌿 به‌نظر من، ۵ جبهه اصلی وجود دارد که این حمله به دموکراسی ما انجام شده است:

🌿 نخست، یورش و حمله ترامپ به حاکمیت قانون است. جان آدامز در تعریف یک جمهوری نوشته است: "دولت قوانین نه دولت افراد".

🌿 این ایده دو اصل اساسی دارد: هیچ کس حتی یک رهبر قدرتمند و مقتدر فراتر از قانون نیست و همه شهروندان در برابر قانون مساوی هستند. ولی ترامپ کاملا مغایر با این اصول رفتار می‌کند.

🌿 وی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته است: "من این حق مطلق را دارم تا هرآنچه می‌خواهم با وزارت دادگستری انجام دهم".

🌿 در ماه ژانویه نیز وکلای ترامپ نامه‌ای را برای رابرت مولر، دادستان ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، ارسال کردند و همین استدلال بار دیگر مطرح شده است: "اگر ترامپ در تحقیقات دخالت می‌کند، این به‌معنای ممانعت از اجرای عدالت نیست، تنها به‌خاطر آن است که ترامپ رییس‌جمهور است".

🌿 نیویورک تایمز همچنین گزارش داده که ترامپ به دستیارانش در کاخ سفید گفته که وی انتظار داشته تا جف سشنز، دادستان کل آمریکا، از وی حمایت کند؛ فارغ از اینکه قانون چه می‌گوید.

🌿 جیم کومی نیز دراین‌باره گفته ترامپ خواستار آن بوده که مدیر اف‌بی‌آی وفاداری خود را نه‌تنها به قانون اساسی، بلکه به ترامپ نشان دهد. وی همچنین از وزارت دادگستری خواسته تا مخالفان سیاسی را تحت تعقیب قرار دهد، اقدامی که مغایر با سنت‌های دموکراتیک آمریکا است.

🌿 دوم آنکه، مشروعیت انتخابات ما در شک و تردید قرار دارد. مداخله مداوم روسیه باقی است و ترامپ هیچگونه عزم و اراده‌ای برای متوقف کردن این اقدامات و محافظت از ما در برابر دخالت‌های روسیه ندارد. سرکوب رأی‌دهنده وجود دارد و به‌نظر من، این اقدامات غیرقانونی است.

🌿 سوم، رییس‌جمهور در حال جنگ با حقیقت و عقل و منطق است. اوایل ماه جاری ترامپ در ۱۲۰ دقیقه بیش از ۱۲۵ اظهارنظر اشتباه یا گمراه‌کننده داشت، این مطلب را روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده است.

👇ادامه در پست بعدی👇
@EsfandiarKhodaee