آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
🌎 شباهت ترسناک ونزوئلا و ایران در جدال تحریم، فساد و ناکارآمدی.. ✍ گرت فریزن Garth Friesen
🌎 شباهت ترسناک ونزوئلا و ایران در جدال تحریم، فساد و ناکارآمدی
✍ گرت فریزن Garth Friesen
🔹نشریه آمریکایی فوربس
🌿 فوربس در گزارشی از بحران های اقتصادی ایران و ونزوئلا، دو کشور نفت خیز اوپک، منتشر کرده است. این نشریه آمریکایی می گوید فساد گسترده دولتی و غارت منابع، هر دو کشور را در صحنه داخلی و بینالمللی منزوی و گرفتار کرده است.
🌿 به نوشته فوربز، واژه پرمخاطره، بهترین واژه برای توصیف اوضاع کنونی در ایران است. این نشریه مینویسد رویدادها از آنجا آغاز شد که دولت ترامپ از توافق هسته ای برجام خارج شد. ثمرات تجارت بازتر که قرار بود برای ایران به ارمغان آورده شود به دو دلیل محقق نشد:
🌿 اول، سیاستمداران دولتی پول حاصل از توافق را به جای آنکه صرف مردم کنند، هدر دادند، هیچ افزایشی در بودجه داخلی صورت نگرفت که به شهروندان برای برطرف ساختن مشکلات اساسی مانند کمبود آب و آلودگی هوا کمک کند و به جای آن، این پول صرف تامین منابع مالی بیشتر برای ماجراجویی های بینالمللی منطقه و بنیادهای مذهبی تندروها و موجب خشم مردم شد.
🌿 دوم، پس از خروج آمریکا از توافق هستهای برجام، تحریمها احیا شد. این اقدام توانایی ایران برای تجارت نفت و محصولات دیگر را در ازای دلار یا یورو محدود کرد. با این محدودیت واردات مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی کاهش یافت و به موجی از اعتراضهای خشمگینانه در خیابانها دامن زد.
🌿 شباهتهای ترسناکی بین بحران جاری در ایران و ونزوئلا و کشورهای دیگر که دچار بحران اقتصادی هستند، وجود دارد: ارزش پول داخلی در بازار سیاه ضعیف تر از نرخ رسمی است؛ فساد و غارت منابع گسترش یافته است؛ قوه قضایی غیرمستقل هر آنچه که دلالان قدرت بخواهند، انجام می دهد؛ بیکاری در میان جوانان در حال افزایش است؛ تورم به سرعت بالا می رود؛ ذخیره ارزی در حال کاهش است و دسترسی به دلار محدود است؛ کشور در صحنه بین المللی منزوی است و مردم به سختی از عهده زندگی بر می آیند.
🌿 اما مشکل فراتر از ضعف پول داخلی و یا افزایش نرخ تورم است. ایران در چهل سال گذشته، دورههای سخت اقتصادی را پشت سر گذاشته است. تفاوت آن اکنون این است که گرچه دولت ایران سعی می کند آمریکا را برای مشکلات اقتصادی سرزنش کند، شهروندان بیشتر تقصیر را بر گردن حکومت ایران می گذارند. تحریمهای آمریکایی تاثیر منفی بر اقتصاد ایران می گذارد، اما سوء مدیریت علت اصلی اعتراضها بوده است.
منبع: @latestanalysis
👈مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee