آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
✅ خروج از برجام بخشی از بازی بزرگ: هدف ترامپ امپراتوری آمریکاست.. ✏️امیر علی ابوالفتح
✅ خروج از برجام بخشی از بازی بزرگ: هدف ترامپ امپراتوری آمریکاست
✏️امیر علی ابوالفتح
▫️زمانی که دونالد ترامپ توقف همکاری امریکا با برجام را اعلام کرد ، این سوال مطرح شد که چرا رییس جمهوری امریکا از مکانیسم پیش بینی شده در همین توافق برای برگرداندن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران استفاده نکرد . فقط کافی بود امریکا ادعای نقض فاحش توافق هسته ای از سوی ایران را مطرح و در کمیسیون حل اختلاف، اعلام رضایت نکند تا قطعنامه های شورای امنیت بدون نیاز به رای گیری مجدد، بازگردند.
▫️اکنون که مشخص تر شده است که امریکا قصد ندارد معافیت های تحریمی را برای هیچ کشوری درنظر بگیرد و اروپا نیز در عمل به وعده خود برای حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام ناتوان مانده است ، پاسخ به سوال فوق مشخص می شود .
▫️پروژه خروج امریکا از برجام فقط ایران را هدف قرار نداده است ؛ که اگر چنین بود بازگشت تحریم های شورای امنیت که برای کلیه کشورهای جهان لازم الااجرا است ، فشار بیشتری را بر ایران وارد می کرد. اما پیروی کشورهای جهان از تحریم های شورای امنیت و احیانا ، تسلیم ایران در برابر این تحریم ها ، به قدرت امریکا نمی افزود وصرفا اثبات برای کارآمدی نهادهای بین المللی قلمداد می شد.
▫️برخلاف چندجانبه گرایان امریکایی همچون اوباما و کلینتون ، ملی گرایان به رهبری ترامپ در پی تحمیل خواست امریکا به جامعه جهانی هستند . برای این گروه ، نابودی برجام ، نابودی نیروهای مدعی مشارکت در رهبری جهان است که ملی گرایان امریکایی، آن را انحصارا" برای کشور خودشان می خواهند .
▫️پروژه نابودی برجام باید نشان دهد که ائتلاف جهانی شامل اروپا ، روسیه ، چین و چند قدرت بزرگ دیگر ضعیف تر از آن هستند که بتوانند بدون خواست امریکا با کشوری مراوده داشته باشند و از منافع اقتصادی خود دفاع نمایند .
پروَژه نابودی برجام باید ثابت کند که اروپایی ها حتی کنترل نظام بانکی و مالی خود را ندارند و نمی توانند بدون اجازه امریکا با کشور دیگر درچارچوب مبادلات یورویی داد و ستد کنند.
▫️پرژوه نابودی برجام باید سروری و سیادت نیویورک را بر بروکسل ، دلار را بر یورو و امریکا را بر جهان به اثبات برساند .
▫️برای ملی گرایان امریکایی ، برجام فرصتی است تا از شکل گیری نیروهای گریز از مرکز در امپراتوری جهانی امریکا جلوگیری بعمل آورند و واحد های تابعه را به تبعیت مطلق از مرکز وادار نمایند . در غیر این صورت ، اثبات توانمندی ائتلاف اروپایی - روسی - چینی در نادیده گرفتن نقش "فرماندهی دلار" ، به فروپاشی و اضمحلال امپراتوری خواهد انجامید .
▫️در این "بازی بزرگ " ، آینده توافق هسته ای با ایران و حتی تغییر رفتار یا تغییر رژیم ایران ، در فرع قرار میگیرد.
👈مطالعات آمربکا
t.me/EsfandiarKhodaee