✅ عقلانیت از دست رفته آمریکا.. 🖊مهدی ذاکریان. روزنامه اعتماد

✅ عقلانیت از دست رفته آمریکا

🖊مهدی ذاکریان
روزنامه اعتماد

خروج امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دو علت اصلی دارد که یکی عمومی و دیگری تاریخی است که به سیاست‌های استثنا گرایانه امریکا نسبت به حقوق بشر باز می‌گردد. کل نظام سیاسی امریکا چه دموکرات و چه جمهوریخواه، بر این باورند که حقوق بشر امریکایی برتر از سایر مناطق جهان است بنابراین آنها استثنا هستند و باید از قوانین جهانی حقوق بشر مستثنی شوند، از همین رو امریکایی‌ها آن را سیاست استثناگرایی نامیده‌اند. بنابراین از گذشته امریکایی‌ها در مواجهه با معاهدات حقوق بشری سازمان ملل خود را فراتر می‌دانستند و به بسیاری از قواعد بین‌المللی حقوق بشر نمی‌پیوستند. به عنوان مثال پیمان نامه حقوق مدنی و سیاسی را ایران زودتر از دولت امریکا تصویب کرد. ایران در دهه ٧٠ آن را به تصویب رساند درصورتی که امریکا این پیمان نامه را در دهه ٩٠ میلادی تصویب کرد. حتی برخی معاهدات بین‌المللی هستند که تعداد کشورهایی که آن را تصویب کردند از تعداد اعضای سازمان ملل متحد بیشتر است. ولی امریکایی‌ها آن را تصویب نکردند که در این زمینه می‌توان به کنوانسیون حقوق کودک اشاره کرد. این سیاست سنتی امریکا است که بر پایه اصل استثناگرایی شکل گرفته است. علت دوم به مسائل سیاسی وتاریخی باز می‌گردد که نهاد قبلی متولی حقوق بشر در سازمان ملل کمیسیون حقوق بشر بود. این نهاد در سال ١٩۴۶ تاسیس شد و رییس آن نیز خانم النا روزولت همسر..
🔴 متن کامل در لینک زیر:
https://fa.shafaqna.com/news/587689/
👈مجله مطالعات آمریکا
@EsfandiarKhodaee