✅ کدام سناریو را برای ایران تدارک دیده‌اند؟ کره شمالی یا عراق؟.. 🖊نسیم پارگام

✅ کدام سناریو را برای ایران تدارک دیده‌اند؟ کره شمالی یا عراق؟

🖊نسیم پارگام

✍ زمان زیادی از تهدید کره شمالی به حمله نظامی از طرف امریکا نگذشته است و به‌راحتی می‌توان به یاد آورد که در اخبار، خبرهایی از آمادگی نظامی امریکا و متحدانش برای حمله به کره شمالی می‌خوانیدیم.

✍ این اوضاع، تحلیلگران امریکایی را نگران ساخته بود و آنها احتمال زیادی می‌دادند که اگر پیونگ یانگ سلاح هسته‌ای خود را کنار نگذارد و یا حداقل آزمایش‌های موشکی خود را متوقف نکند و به پای میز مذاکره نیاید، جنگ اجتناب‌ناپذیر است.

✍ زمان زیادی نگذشته و به همین دلیل، تقارن‌ها و قافیه‌های دو سناریو قابل ردیابی است.

✍ بسیار واضح است که اگر تمام اتفاقات روی سن در بازی امریکا و کره شمالی، جنگ لفظی و تهدید نظامی، را یک نمایش و مقدمه‌چینی برای توافقات پشت پرده ندانیم؛ باید آن را یک بلوف بزرگ بدانیم.

✍ حتی تخیل سناریست‌ها آنقدر نبوده که ترتیب بازی را این بار متفاوت بچینند و این بار ما هم ایضا جنگ لفظی و تهدید به حمله نظامی را داریم.

✍ حالا اگر فرض بگیریم که این سناریست‌های پشت پرده دارای قوه تخیلند و این بار حقه دیگری قرار است از آستین معیوب خود درآورند و ایران را واقعا به حمله نظامی تهدید می‌کنند، آنوقت باید فکر کنیم که آیا قدرت دیگری هست که با آمریکا برابری کند و جنگ را به آن سمت هدایت کنیم؟

✍ مثلا سازمان ملل که در سال ۲۰۰۳ در حمله به عراق حیثیت و اعتبارش به چالش کشیده شد، می‌تواند با حل مساله ایران و ایستادن جلوی ابرقدرتی امریکا اعتبار از دست رفته را بازیابد؟

✍ طرف قرارداد با ایران در برجام اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل بوده و اعتبار سازمان باید ضامن آن باشد.

✍ اما زورآزمایی یکی از اعضا و به رسمیت نشناختن معاهده‌ای بین‌المللی می‌تواند بطور جدی و بنیادی به علت وجودی نهادهای اینچنینی صدمه بزند.

✍ این جنگی که در گرفته؛ در اصل میان یک سیستم امپریالیستی و پرتو-فاشیست با بقیه دنیا است که سعی دارد با قلدری، سازکارهای دموکراتیک را نفی کند.

✍ زمان زیادی از آن زمان نگذشته که کوفی عنان گفت: "سازمان ملل از جنگ عراق بزرگتر است".

✍ ولی شواهد این روزها چیز دیگری نشان می‌دهد و روایت تلخی دارد که می‌گوید اعتبار این سازمان وقتی که آمریکا و همپیمانانش نتوانستند مجوز حمله به عراق را از این سازمان بگیرند و به هر صورت حمله کردند، بر باد رفت.

✍ آمریکا هیچ تبعاتی از این سرکشی متوجه اش نشد و به سنت قدیمی آمریکایی، جنگ را مانند کالایی بازاریابی کردند و با همان شیوه به جامعه جهانی فروختند و اینگونه و در همان سال‌ها، جنگ آمریکا با جهان اغاز شد.

✍ آمریکا عراق را از سال‌ها قبل و پس از جنگ کویت، به صورت طعمه جدید جنگ‌افروزی خود می‌دید و جورج بوش پیش از آنکه در سپتامبر ۲۰۰۲ در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و قصد خود را مطرح کند، فکر اقدام علیه عراق را در سر خود می‌پروراند.

✍ اما همانطور که رییس ستاد کارکنان کاخ سفید در زمان بوش می‌گفت: "از نظر بازاریابی نباید کالای جدید را در ماه آگوست به بازار ارائه کنند".

✍ شکایت آمریکا در سازمان ملل منجر به تصویب قطعنامه ۱۴۴۱ شد که به عراق هشدار می‌داد که در صورت تخطی این بار تبعات جدی برایش خواهد داشت.

✍ در آن زمان فرانسه و روسیه به روشنی اعلام کردند که منظور از تبعات جدی به هیچ وجه استفاده از نیروی نظامی نیست و همانطور سخنگوی امریکا و انگلیس هم بر آن صحه گذاشت. صدام قطعنامه را پذیرفت و بازرسان به عراق برگشتند.

✍ در فوریه ۲۰۰۳ و پیش از جنگ، بازرسان گزارش دادند که هیچ مدرکی دال بر وجود سلاح کشتار جمعی و شیمیایی و دال بر مخفی‌سازی آنها به دست نیامده است.

✍ در همان زمان که کالین پاول در حال قانع کردن سازمان ملل برای گرفتن مجوز حمله بود، در سراسر جهان ۶تا ۱۰میلیون نفر از مردم در ۸۰۰ شهر در اعتراض به سیاست‌های جنگ‌طلبانه امریکا و همپیمانانش به خیابان‌ها آمدند.

✍ آمریکا و همپیمانانش به دلیل احتمال وتوی فرانسه و آلمان کنار کشیدند؛ ولی با وجود نداشتن مجوز در مارچ ۲۰۰۳، برخلاف جنگ کویت که از طرف سازمان ملل تایید شده بود؛ برای حمله به عراق آماده شدند.

✍ این جنگ یک تجاوز آشکار و عامل بی‌ثباتی عصر حاضر و برخلاف قوانین بین‌المللی بود که نتیجه‌ای جز بی‌اعتبار کردن دستاوردهای پس از جنگ جهانی دوم را نداشت.

✍ سئوال اینجاست که آیا مساله ایران آخرین فرصت جامعه جهانی برای حفظ آینده بشر نیست؟ آیا با این قدرت گرفتن روزافزون امریکا فرصتی برای جلوگیری از دیکتاتوری کاپیتالیسم وجود دارد؟ منبع: راهبرد

👈مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee