🌎 اندر حکایت فواید بی‌شمار تحریمها (طنز تلخ و گزنده سیاسی)

🌎 اندر حکایت فواید بی‌شمار تحریمها (طنز تلخ و گزنده سیاسی)

🌿 تحریم‌‌ها اگر هیچ نداشت، این خوبی را داشت که بدانیم کجای کار ایستاده‌ایم.
🌿داشتیم از خودکفایی در تولید موشک هوار می‌زدیم که تحریم یادمان انداخت پوشک هم نداریم.
🌿 از نوشتن برنامه‌های مدیریت جهانی سخن می‌گفتیم، یادمان آمد جوهر خودکارهای‌مان هم وارداتی است.
🌿 از هویت ایرانی-اسلامی حرف می‌زدیم، دیدیم بدنه‌ی کارت‌های هویتی‌مان هم تولید خودمان نیست.
🌿 در اندیشه‌ی رسیدن به دروازه‌های سعادت بشری بودیم، چشم باز کردیم دیدیم "درب" آب‌معدنی‌مان را هم داریم از همسایه‌ها می‌خریم.
🌿 قرار بود دلخوش به این نباشیم که دنیای‌مان آباد می‌شود، قرار بود آخرت‌مان هم گلستان شود، یک‌مرتبه دیدیم دیگر دنیایی نداریم که به‌واسطه‌اش آخرت را آباد کنیم.
🌿 خواستیم به آزادی برسیم، حالا با کله‌های خَف‌کرده در پنجه ،گرفتار تامین کالاهای اساسی مانده‌ایم.
🌿 از آتشبارهای‌مان حرف می‌زدیم که دیدیم مرد شرمنده‌ای در یک ظهر تابستان شهریور خودش را به "آتش" کشید. ما ماندیم و شرمی که تا هستیم قامت راست نتوانیم کرد.
🌿 تحریم‌ها یادمان انداخت دنیای ما دنیای عربده‌کشی‌ها با دهان‌های کف‌کرده نیست. تحریم یادمان انداخت تفاوتی است میان "استقلال" و "انزوا". ملت مستقل را نمی‌توان از پهنه‌ی جهان حذف کرد، اما ملت منزوی را می‌توان. راهی دراز است از "شعار" تا "شعور."
🌿 حالا رسیده‌ایم به انتها. می‌توان با دالامب و دولومب‌های کرکننده‌ی ایدئولوژیک ملتی را سال‌ها اداره و کنترل کرد، اما "اقتصاد"، ایستگاه آخر است. ملتی که آزادی ندارد می‌تواند با خیال امنیت زندگی کند، اما او که نان در سفره ندارد، مرگ در "خیابان" یا "خانه" برایش توفیر نمی‌کند.
🌿 ملتی که چهاردهه به شیطان بزرگ تف و لعن می‌فرستاد، حالا در صف‌های طولانی به انتظار خرید یک واحد از پول این دشمن قداره‌بند است که مبادا ریال کم‌جانش مثل تکه‌یخی زیر آفتاب ذوب شود. کوچک شود. کوچک‌تر شود.
🌿 وقتی مسئولان نظام تحریم‌ها را به منزل واکسینه کردن کشور تلقی می‌کنند و در کمتر از چند سال با صرف هزینه‌های هنگفت ناشی از تحریم‌ها مجبور به عقب نشینی و نرمش قهرمانانه می گردیم، تاوان اشتباهات و بلندپروازیها را توده مردم و طیف اکثریت جامعه باید پرداخت کنند.
🌿 سخن از عزت گفتیم، زیاد هم گفتیم. اما میان این هیاهوهای گیج‌کننده یادمان رفت ملتی که نان ندارد‌ عزت ندارد، هیچ ندارد...

🔹منبع: کانال مصطفی تاجزاده
@MostafaTajzadeh
👈مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee