✅ ترامپ آخرین نقطه امید برانداز‌ها.. 🖊داوود حشمتی

✅ ترامپ آخرین نقطه امید برانداز‌ها

🖊داوود حشمتی

▫️با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای برجام، طیف برانداز خارجی جان‌تازه‌ای گرفتند. آنها که بعداز برجام به طور کامل از رژیم چنج در ایران ناامید شده بودند، دوباره به عرصه بازگشتند. به طور کلی یکی از مهم‌ترین نقاط قوت برجام نرمال‌سازی جمهوری اسلامی در جهان بود. به این معنا که غرب به طور کلی برنامه براندازی و رژیم چنج در ایران را به کنار گذاشت و با ایران یک قرارداد بلندمدت بست. این همان نقطه‌ای بود که نتانیاهو در اسراییل و عربستان را ناراحت و نگران کرد و با بازگشت ترامپ امیدها برای آنها زنده شد.

▫️با این حال روز پنجشنبه ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «اقتصاد ایران دارد سقوط می‌کند. ولی این را از من بشنوید: بالاخره یک روز به من زنگ می‌زنند و می‌گویند بیایید توافق کنیم و ما هم توافق، می‌کنیم.»

▫️واقعیت این است که ترامپ آخرین نقطه امید براندازان نظام ایران است. کسانی که سال‌هاست رفتند تا با «پرواز انقلاب» بسان یک قهرمان به کشور بازگردند. کسانی که رویای‌شان تحقق نیافته است. شاید در امریکا دیگر رییس‌جمهوری به تندی ترامپ و همراه با اسراییل و عربستان بر سر کار نیاید. شاید دیگر امریکا وزیرخارجه‌ای چون پومپئو و مشاور امنیت ملی چون بولتون پیدا نکند که صراحتا از براندازی حرف زدند و قند در دل جمیع مخالفان جمهوری اسلامی آب می‌کنند.

▫️شاید دیگر در امریکا کمتر کسی مانند رودی جولیانی (وکیل ترامپ) پیدا شود که به طور علنی در نشست منافقین حضور پیدا کند و برجام را پاره کند. اما با جمله‌ای که ترامپ به بی‌بی‌سی فارسی گفت؛ واقعیت مهمی را نشان داد که رویاهای براندازان را بر باد می‌دهد.

▫️ترامپ زمانی که از برجام خارج شد فرصتی چند ماهه تا برقراری دوباره تحریم‌ها قرار داد. او اهل مذاکره است. اما شیوه او مذاکره از موضع «قدرت» است نه «موضع ‌برابر» (که خواست ایران است) . ترامپ از برجام خارج شد که بار دیگر از موضع قدرت پای مذاکره برگردد. در همین مسیر مشغول استفاده از تمام نیروهایی است که در خارج از ایران به دنبال براندازی بودند. تمام این نیروها عاملی هستند برای فشار بر ایران تا به تعبیر ترامپ، از ایران به او «زنگ بزنند و بگویند، بیایید توافق کنیم» و ترامپ آماده «توافق است» همانطور که خودش بیان می‌کند.

▫️رفتارهای ترامپ هم به ما این را نشان می‌دهد. او این روزها که قرار است به دیدار پوتین برود، تند‌ترین موضع‌گیری را علیه روسیه و پوتین انجام می‌دهد اما بر سر میز دیدار که بنشینند، درشت حرف نخواهد زد. برای او زمینه‌سازی و شرایط «پیش از مذاکره» اهمیتش به مراتب بیشتر از قضاوت‌های پس از مذاکره است. او می‌داند که مذاکره نه بر سر میز که از مدت‌ها قبل از اولین دیدار آغاز می‌شود و در مورد ایران درحال آماده‌سازی میز مذاکره است.

▫️این میان شرایط ایران با گفت‌وگوهای او با سایر کشورها کاملا متفاوت است. شبیه‌ترین وضعیت یا حتی بدتر از وضعیت ایران را کره‌شمالی داشت. اما ترامپ به راحتی با «کیم جونگ اون» بر سر یک میز نشست. وقتی آن دو در کنار هم نشستند هیچ مخالفی نداشتند. کره شمالی اپوزیسیون برانداز خارج از کشورش ندارد. کشورهای منطقه شرق آسیا هم مخالفی با توافق و صلح ندارند. اما شرایط برای ایران فرق می‌کند. در صورتی که فردا ترامپ بخواهد با ایران به مذاکره بنشیند با دو مانع برخورد می‌کند. هم اپوزیسیون برانداز خارج‌نشین مخالفت می‌کنند و هم کشورهایی مانند عربستان، اسراییل و تا حدی امارات متحده عربی.

▫️ترامپ از دو ابزار تحریم‌ها و گروه‌های برانداز مانند منافقین و حتی حزب کومله استفاده خواهد کرد تا اولا اقتصاد را در حالت فروپاشی قرار دهد و دوم شرایط اجتماعی. اما به خوبی می‌داند هیچ کدام از این دوعامل نمی‌تواند نقطه نهایی رژیم چنج در ایران باشد.

▫️در این وضعیت نکته این است که بدانیم ترامپ مشغول سوءاستفاده از نیروهای اپوزیسیون برانداز است. آنها اگر واقع‌بین باشند متوجه می‌شوند که آلت‌دست ترامپ شده‌اند و به محض رسیدن به موقعیت مطلوب ازنظر ترامپ (یعنی پذیرفتن مذاکره مجدد) همه آنها را بدون هیچ نگرانی به کناری پرت خواهد کرد. تنها مانع او اول اسراییل است که خواسته‌اش محدودیت هسته‌ای است و در مرتبه دوم عربستان که درخواست محدودیت موشکی دارد. مشکل ترامپ تنها راضی کردن این دو کشور است. برای عبور از موانع آنها هم ناچار است اولین قدم‌های مذاکره را به صورت پنهانی بردارد. درست همان کاری که اوباما انجام داد./ اعتماد

👈مطالعات آمربکا
t.me/EsfandiarKhodaee