🌎 ناگفته‌های مذاکره‌کننده ارشد آمریکا از مذاکرات هسته‌ای ایران. (بخش دوم)

🌎 ناگفته‌های مذاكره‌كننده ارشد آمریکا از مذاکرات هسته‌ای ایران
(بخش دوم)

✍️ وندي شرمن، معاون پيشين وزير خارجه امريكا

🌿 يك روز در طول استراحت مذاكرات، من به سمت عراقچي و تخت‌روانچي رفتم تا با آنها در مورد ناتواني در مصافحه گفت‌وگو كنم. به آنها گفتم كه من در يك محله يهودي‌نشين بيرون شهر بالتيمور بزرگ شده‌ام و بسياري از همسايگانم يهوديان متدين ارتدكس بودند كه برخي از آنها مانند مسلمانان محافظه‌كار، از لمس كردن هر فردي از جنس مخالف به جز همسر، فرزند و والدين‌شان خودداري مي‌كنند. عراقچي و تخت‌روانچي اول كمي جا خوردند، اما با ادامه داستان من، آنها هم كم‌كم با دقت و علاقه بيشتري به حرف‌هايم گوش دادند. آنها خبر نداشتند كه رسوم‌شان شبيه به يهوديان ارتدكس است و صحبت در مورد ناخوشايند بودن نحوه تعارف و مصافحه، اهميت خودش را نشان داد. آنها مقداري از گذشته من را فهميدند. حالا مي‌توانستند كمي مرا واضح‌تر از قبل درك كنند: من نه تنها نماينده ايالات متحده يا يك فرد غيرقابل لمس از جنس مخالف بودم بلكه يك انسان بودم كه براي هنجارهاي فرهنگي آنها احترام قايل بودم.

🌿ماه مارس ٢٠١٥ نتانیاهو دعوت جان بوهنر، رييس‌جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان را پذيرفت تا در برابر يك جلسه مشترك كنگره سخنراني كند. نتانياهو از اين سخنراني بي‌سابقه بهره‌برداري كرد تا توافق را محكوم كند و به صورت واضح خواستار تغيير حزب حاكم در كاخ سفيد شود. اين سخنراني دقيقا شبيه اين بود كه يك نارنجك را درون اتاق مذاكرات پرتاب كنند. مذاكره‌كنندگان ايراني به ادبيات مبالغه‌آميز نتانياهو عادت داشتند، اما از اينكه به نظر مي‌رسيد كنگره امريكا سخنان او را تاييد كرده است، به‌شدت عصباني بودند

🌿سناتور امريكايي تام كاتن، جمهوري‌خواه از ايالت آركانزاس، يك نامه سرگشاده خطاب به «رهبر جمهوري اسلامي ايران» منتشر كرد كه در آن به وضوح تاكيد كرده‌بود يك توافق بدون تصويب كنگره فقط تا زماني دوام مي‌آورد كه اوباما در كاخ سفيد باشد. او در نامه خود نوشته ‌بود: «چنين توافقي فقط با يك امضا از سوي رييس‌جمهور بعدي فسخ مي‌شود و دوره‌هاي بعد كنگره هر زمان كه بخواهند مي‌توانند شرايط آن را تغيير دهند.» ما كه در هيات مذاكره‌كننده امريكايي حضور داشتيم به‌شدت از اين نامه جا خورديم. ٤٦ سناتور جمهوري‌خواه ديگر هم اين نامه را امضا كرده‌بودند. تاكنون هيچ‌يك از ما نديده‌ بوديم كه كنگره به چنين روشي تلاش كند تا جلوي عملكرد قوه مجريه را در امور سياست خارجي بگيرد. كاتن كه يك سناتور تازه‌كار بود و در عراق جنگيده ‌بود، باور داشت كه تغيير نظام سياسي در ايران تنها راه حفظ صلح و ثبات در خاورميانه است. اما او و ديگر منتقدان اين توافق، قانون مبنايي ديپلماسي را درست نفهميده‌بودند: در ديپلماسي بايد با مسائل آنگونه كه هستند روبه‌رو شويد، نه آنگونه كه علاقه‌منديد باشند.

🌿مگر اينكه ترامپ تصميم بگيرد كه خون و سرمايه امريكايي‌ها را در ايران هزينه كند، آن هم در جنگي كه به احتمال زياد فقط روبه‌روي ايران نخواهد بود، وگرنه، حكومت ديني در ايران روي كار باقي خواهد ماند و بي‌اعتمادتر از هميشه نسبت به امريكا به كار ادامه خواهد داد، در حالي كه آزادند تا هيچ حسن‌نيتي در تلاش‌ها براي بهبود شرايط در عراق، سوريه و هر جاي ديگر از سوي امريكا نبينند.

👈مجله مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee

🔹منبع: روزنامه اعتماد
https://goo.gl/eSdjbt