🌎 فرصت‌سوزی سفارت آمریکا را تکرار نکنیم.. ✍ جواد سلیمانی

🌎 فرصت‌سوزی سفارت آمریکا را تکرار نکنیم

✍ جواد سلیمانی

🌿 اخیراً حسن روحانی رییس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود فرمودتد: "آمریکا هر روز پیغام می‌فرستند که بیایید با هم مذاکره کنیم، هر دوهفته نمی‌گذرد که پیغام برای ما می‌فرستند که بیاید مذاکره کنیم. نرمش در پیام را ببینیم یا عمل ددمنشانه شما را ببینیم؟ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟"

🌿 نقل است که پس از اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری دیپلمات‌های این کشور، کانال‌های مخفی مذاکرات با آمریکا از طریق انقلابیون دلسوز برای رفع تنشِ پیش آمده ادامه داشت و دکتر شمس اردکانی، سفیر ایران در کویت، و مرحوم صادق قطب زاده مذاکراتی برای حل مشکل در برنامه داشتند.

🌿 اما مهمترین کانالِ مخفیِ مذاکره، کانال صادق طباطبایی (برادر زن احمد خمینی) – هانس دیتریش گنشر (وزیر امورخارجه آلمان غربی) بود.

🌿 مرحوم صادق طباطبایی با مجوز شخص آیت‌الله خمینی و از طریق گنشر با دولت کارتر مذاکره می‌کند و برای اینکه کارتر مطمئن شود که دارد با نماینده رسمی حکومت ایران و شخص آیت‌الله خمینی در حال مذاکره است، قرار می‌شود رهبر فقید ایران به ۴بند مهم از نامه‌ای که کارتر در اختیار گنشر-طباطبایی قرار داده بود در سخنرانی‌ای اشاره کند.

🌿 نقل است آیت‌الله خمینی بلافاصله صداوسیما و عده‌ای را برای سخنرانی جمع می‌کند و به آن بندها اشاره می‌کند و بدین طریق، پیغام به کارتر می‌رسد که با شخص درستی مذاکره می‌شود.

🌿 در آن مذاکرات، چون انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹۸۰ در پیش بود؛ کارتر و حزب دموکرات به مذاکره و آزادی گروگان‌ها به‌شدت نیاز داشتند و برای همین امتیازات خوبی به ایران دادند؛ امتیازاتی همچون استرداد اموال شاه و خانواده‌اش، لغو ادعاهای آمریکا علیه ایران، تضمین عدم مداخله سیاسی و نظامی در ایران و آزادی اموال و سرمایه‌های توقیف‌شده ایران.

🌿 این امتیازات در نامه‌ای ۲۵صفحه‌ای توسط همین کانال به دست آیت‌الله خمینی می‌رسد و ایشان بنابه دلایلی تصمیم‌گیری در مورد نامه را به مجلس واگذار می‌کند.

🌿 مجلس، ۴ ماه بعد تشکیل می‌شود و ۲ ماه بعد از تشکیل آن، کمیسیونی در این رابطه شکل می‌گیرد با سرپرستی آقای موسوی‌خوئینی‌ها (پدر معنوی دانشجویان اشغالگر سفارت!) و چند ماه هم در آن کمیسیون فرصت‌سوزی می‌شود.

🌿 همان سال یکی از بزرگترین شکست‌های حزب دموکرات در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به وقوع می‌پیوندد و حزب جمهوریخواه بدون نیاز فوری و با قدرت و تهدید، مذاکرات الجزایر را به ایران تحمیل می‌کنند و حتی ریگان ضرب‌العجل می‌دهد که تا قبل از ادای سوگند و مستقر شدن پشت میز ریاست‌جمهوری، باید گروگان‌ها در خاک آمریکا باشند؛ وگرنه اولین دستور، نابودی حکومت ایران است.

🌿 انقلابیون سرفراز و پرغرور هم، دقیقاً همان روزِ ادای سوگند ریگان، گروگان‌ها را راهی آمریکا می‌کنند بدون آنکه امتیازی بگیرند و یا لااقل تحریم‌های آمریکا لغو شوند...

🌿 حالا هم ترامپ که به‌شدت از انتخابات میان دوره‌ای ماه نوامبر هراس دارد؛ به قول آقای روحانی هر ۲هفته یک بار پیام مذاکره می‌فرستد.

🌿 ترامپ در صورت شکست جمهوریخواهان در هر دو انتخابات کنگره و سنا با احتمال استیضاح روبروست و از سویی، از طرف جمهوریخواهان تحت فشار است و قلدرمآبی‌اش تنها ژستی داخلی است و پیام‌های پنهان و نیاز به مذاکره او می‌تواند فرصت خوبی برای گرفتن امتیاز در طی این مذاکرات باشد.

🌿 گرچه احتمال پیروزی دموکرات‌ها در کنگره بسیار زیاد است؛ اما شانس پیروزی آنها در انتخابات سنا بسیار ضعیف بوده و اگر ترامپ و حزب جمهوریخواه این پیچِ سرنوشت‌ساز را نیز پشت سر بگذارند؛ دیگر شرایط مذاکره اینگونه به نفع کشورمان نبوده و تحمل ۲سال دیگر با ادامه این اوضاع برای مردم ایران سخت و کشور آبستن حوادث غیرمترقبه‌ای خواهد بود.

🌿 لزومی ندارد مذاکرات علنی و مستقیم باشد تا ترامپ از "به پای میز مذاکره کشاندن ایران" ولو بدون عقد قراردادی برای انتخابات بهره ببرد؛ اما به تعویق انداختن مذاکرات و دل بستن به نتیجه انتخابات ماه نوامبر، از جنس همان فرصت‌سوزیِ سال‌های نخست انقلاب است.

👈مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee