چرا ایران زمینه سازی فنی برای رسیدن به هدف ١٩٠ هزار سو در پروژه هسته‌ای را آغاز کرده است

چرا ايران زمينه سازی فنی برای رسيدن به هدف ١٩٠ هزار سو در پروژه هسته ای را آغاز كرده است

🖌حمید هوشنگی

✅ واقعيت اين است كه ايران چرخه غنی سازی اورانيوم را در كشور بومی كرده است و به لحاظ فنی رسيدن به هدف داشتن ١٩٠ هزار سو هم برای صنايع هسته ای ايران مطلقاً مشكل نيست و اين دستاورد هم مغاير توافق برجام نخواهد بود، اما اقدامی هم نيست كه اتحاديه اروپا راخوش بيايد. به نظر مي رسد "نظام" در عين داشتن " تمايل بسيار برای حفظ برجام"، می خواهد با دست پرتری با اروپا برای گريز از عملی شدن تهديد های آمريكا، مذاكره كند. تهديد های اقتصادی كمرشكنی كه در صورت عملی شدن از ١٣ آبانماه، ( چهارم نوامبر) اوضاع را به سمتی تقريباً غيرقابل پيش بينی خواهد برد.

✅ آيا راه ديگری به جز مذاكره با اتحاديه اروپا، بريتانيا، آلمان و فرانسه وجود دارد؟ آيا دادن امتيازات غيرضرور به مسكو و پكن از طرف ايران را می توان به اميد علاقمند كردن روسيه و چين در حمايت تام و تمام از ايران همچنان ادامه داد؟ اگر پذيرفته ايم كه داشتن " قدرت هسته ای " با توجه به توان بی چون و چرای اقتصادی امريكای قلدر به " بازدارندگی " كمكي نمی كند، چرا بايد از " نرمش قهرمانانه دوم " واهمه داشته باشيم؟ مگر توان ديپلماتيك ايران در مذاكرات منتهی به توافق هسته ای با ١ + ٥ ، دنيا را خيره نكرد و همگان را به تحسين وا نداشت؟

✅ من شكي ندارم كه خواسته هاي امريكا از ايران بسيار قلدرمابانه و غيرمنطقي است، اما " مذاكره با حريف" در همين موارد است كه معني پيدا مي كند! روشن است كه در جهاني به غايت ظالم زندگي مي كنيم، دنيائي كه قانون جنگل در آن حكمفرماست. متاسفانه به نظر مي رسد يا بايد شاهد افول اقتصادي كشور باشيم يا نهايتاً با امريكا مذاكره كنيم! شكستن " خط هاي قرمز" هنر سياست است! مگر ايران در قبول قطعنامه ٥٩٨ از خط قرمز عبور نكرد؟ مگر مذاكرات موفق هسته اي با ١ + ٥ خود عبور از خط قرمز نبود؟ مگر ما با عبور از اين خطوط خود ترسيم كرده، جنگ تحميلي را پايان نداديم و با توافق هسته اي، از شش قطعنامه شوراي امنيت در ارتباط با بحران هسته اي با موفقيت عبور نكرديم؟

✅ براي حاضر شدن پشت ميز مذاكره، بايد " حتي المقدور " قوي بود و يا خود را قوي نشان داد. خوشبختانه در شرايط كنوني همچنان از داشتن تيم ديپلماتيك قوي سابق برخورداريم به شرط آنكه حمايتي به اندازه دور قبل مذاكرات، از دكتر ظريف و يارانش، دريغ نشود. به نظر مي رسد حركت به سوي داشتن ١٩٠ هزار سو در توان هسته اي كشور، بخشي از اين تداركات است! ايران مي خواهد نشان دهد اگر مذاكره با اتحاديه اروپا، بريتانيا، فرانسه و آلمان براي لغو تهديد به تحريم هاي امريكا عليه ايران، نتيجه ندهد ايران براي آغاز دوري جديد در برنامه اي هسته اي خود آمادگي دارد. (برنامه اي كه ١ + ٥ براي متوقف كردن آن، بيش از دو سال با ايران مذاكره كرد و ايران در زمان هاي بدست آورده قبل توافق و در حين مذاكره، فرصت يافت توان هسته اي خود را كاملاً بومي كند، نفوذش در منطقه خاورميانه را توسعه دهد و براي مطامع غرب در منطقه سدي جدي ايجاد كند.) به عبارتي نگفته، ايران در صورت عدم تعامل غرب با تهران، قدرت تخريبش را به نمايش خواهد گذاشت!

✅ بد نيست در همين جا اشاره شود كه شواهدي دردست است كه از تمايل جدي ايران به كاهش تنش خبر مي دهد. به انجام مذاكرات ايران و اروپا در مورد بحران يمن نگاه كنيد! رياض هم كمي تا قسمتي همراه شده است. عربستان برخلاف امارات، بحرين و اسرائيل از اراجيف قلدرمابانه سه هفته قبل مايك پومپئو وزير خارجه ترامپ عليه ايران، حمايت نكرد و ترجيح داد فعلاً سكوت كند!
پنجشنبه ١٧خرداد ماه ٩٧ - تهران
http://telegram.me/EsfandiarKhodaee