✅ آمریکای در حال افول، عصبانی و عجول.. ▫️غلامرضا مصدق

✅ آمریکای در حال افول ، عصبانی و عجول

▫️غلامرضا مصدق
بعد از دو جنگ جهانی اول و دوم و بویژه جنگ دوم به دلیل دور بودن آمریکا از صحنه جنگ عليرغم مشاركت گسترده و تعيين كننده در هر دو جنگ ، این کشور به قدرتمندترین کشور دنیا تبدیل شد . در حالیکه بعد از هر دو جنگ کشورهای مهم و مطرح دنیا مثل انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، شوروی ، چین ، ژاپن و غیره در میان ویرانی های جنگ دست و پا می زدند ، آمریکا بی نیاز از بازسازی حتی یک ساختمان به بزرگ‌ترین کمک دهنده به کشورهای جنگ زده تبدیل شد. سرزمین های وسیع و مرغوب ، منابع غنی طبیعی ، جذب نخبگان و سرمایه گذاران دنیا ، احترام به حق مالکیت ، دموکراسی ، سختکوشی و انضباط کاری آمریکا را به بزرگ‌ترین قدرت تولیدی ، نظامی ، سیاسی ، تکنولوژیک و البته امپریالیستی دنیا تبدیل کرد . بعد از جنگ دوم جهانی ۵۰‎٪ تولید دنیا متعلق به این کشور بود ، بعبارتی هرآنچه همه کشورهای دنیا تولید می‌کردند ، آمریكا خود به تنهائي تولید می‌کرد .
هر آنچه كه در عالم موجود است اگر عمر طبیعی داشته باشند بر أساس يك قاعده عقلي دارای یک سیکل فراز و فرود هستند . روزی متولد می‌شوند ، رشد می‌کنند به بلوغ و نهايتاً به مرحله افول و مرگ میرسند . تنها استثناء بر اين قاعده ذات خداوندي است كه ازلي و ابدی است . تمدنها هم دقیقاً تابع اين قاعده هستند ، هيج تمدني حتي قدرتمند ترين آنها ابدی نبوده و نیستند . تمدن‌های باستانی ایران ، چین ، مصر ، رم ، آزتک و تمدن‌های معاصر مثل امپراطوری های اسپانیا ، انگلیس و شوروی مصادیق ظهور و افول تمدنها و امپراطوریها هستند .
آمريكا در سيكل عمر خود سالهاست از نقطه عطف بلوغ گذشته وارد مرحله افول شده است . مثلاً سهم ۵۰ درصدی تولید جهانی آمریکا بعد از جنگ دوم جهانی امروز به ٢٤٪؜ رسيده است . مشابه اين مورد در همه اركان اقتصادي ، نظامي و سياسي آمريكا مشاهده ميشود. البته اين بدان معنا نيست كه عنقريب اين ابرقدرت نابود ميشود ، بلكه همانطور كه رشد و بلوغ تمدنها بطئی و طولانی است دوران افول هم طولانی خواهد بود . مهم این است که با ظهور قدرتهای نوظهور مثل چین ، هند ، برزیل و غیره آمریکا نه در حال رشد بلکه به تدریج در حال افول است . مثلاً سهم ۱۵ درصدی چین از تولید جهانی به سرعت در حال افزایش و سهم ۲۴ درصدی آمریکا در حال کاهش است .
ظهور شخصی مثل ترامپ و اتخاذ سیاست های یک جانبه گرایانه ، عجولانه و غیر منطقی امروز آمريكا نگرانی ناشی از مشاهده روند افول است . تفکری که امروز قدرت را در این کشور در دست دارد می‌خواهد با اعمالی غیر منطقی مسیر طبیعی و اجتناب ناپذیر تاریخ را عوض کند . مثلاً ترامپ می‌خواهد در كشوري كه به اصطلاح سردمدار تجارت آزاد است صنایعی مثل فولاد و پوشاك را احیاء كند كه توليد آنها با ساختار اقتصادي حال حاضر آمريكا هيچ توجيه منطقي ندارد .
جبر تاريخ به همه ، حتي به انسان متوهمي مثل ترامپ نشان داده و خواهد داد كه هزينه هاي تلاش براي خروج از مسير طبيعي و اجتناب ناپذير تاريخ به مراتب از هزينه هاي كنار آمدن با آن به مراتب بیشتر است.
http://telegram.me/EsfandiarKhodaee