آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
🌎 حتی اگر جانکری رئیسجمهور آمریکا بشود ….. ✍ مرتضی سیمیاری. 🔹 جامعه نو
🌎 حتی اگر جانکری رئیسجمهور آمریکا بشود...
✍ مرتضی سیمیاری
🔹 جامعه نو
🌿 درست یک ماه پس از آن که توافق سعدآباد میان ایران و سه کشور اروپایی بسته شد (سال ۱۳۸۲)، پوتین در مسکو به حسن روحانی، مذاکره کننده ارشد ایرانی میگوید: «هیچ کدام از اروپاییها در کشتی شما نخواهند نشست،اگر پیامی دارید بگویید به صورت مستقیم به جرجبوش بدهم» پاسخ روحانی به پوتین برای باز شدن یک کانال ارتباطی مستقیم تنها یک جمله بود: «تضمین ایران به جهان NPTاست.»
🌿 واضح بود که این پیام روحانی برای جرجبوش جالب توجه نباشد، شاهد این موضوع نیز به زودی از غیب فرا میرسد و دو روز پس از دیدار دیپلماتهای ایرانی با مقامات روس، ژاک شیراک در دیدار با جورج بوش از او میخواهد در جهت تشویق تهران در تن دادن به تعلیق موقت در غنیسازی و پذیرش یک توافق دیپلماتیک امتیاز بدهد و با پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و نیز فروش موتور هواپیماهای غیرنظامی به این کشور موافقت کند، اما پاسخ آمریکاییها به این درخواست منفی است!
🌿 ماجرا وقتی جالبتر میشود که چند روز بعد، گرهارد شرودر در اجلاس سران اروپا و آمریکا به بوش میگوید :«مذاکره با ایران امنیت جهانی را افزایش داده است، پس بهتر است به آنها امتیاز داده شود.» اما حتی رئیسجمهور آمریکا کوچکترین واکنشی به خواسته صدراعظم آلمان نشان نمیدهد.این موضوع آنقدر ایرانیها را عصبی و دلخور میکند که در لابی هتل باواریا در مونیخ، کمال خرازی وزیر وقت خارجه ایران به جک استراو میگوید: «وقتی همکاری نداشته باشیم، از توافق نیز خبری نیست.» وزیر خارجه انگلستان در پاسخ میگوید: «اگر امتیاز میخواهید باید پیشنهاد تعلیق مادامالعمر آمریکاییها را بپذیرید.» پاسخ وزیر ایرانی به همتای خود بسیار قابل توجه است. خرازی به استراو می گوید: «در تهران هر دولتی که تعلیق بلندمدت را بپذیرد محکوم به سقوط است». نتیجه آن میشود که ایران تن به تعلیق نمیدهد و در برابر بوش با بیاعتنایی به بیانیه سعدآباد آن را بیاعتبار میکند!
🌿 اما در دوران ترامپ، تهران پس از ناامیدی از بستههای پیشنهادی اروپا دردور زدن تحریمها، به یک راهکار جدید رسیده و به سراغ اپوزیسیون دولت آمریکا رفته است، اما پاسخ وزیر خارجه سابق آمریکا به ایران اهمیت فراوانی دارد.
🌿 جان کری به ایرانیها گفته است: «باید صبر کنید و البته تصمیمات مهم و بزرگی بگیرید»، اما تصمیمات بزرگ برای تهران چه خواهد بود؟ حتی اگر فردا صبح وقتی که که مقامات سیاسی در تهران از خواب بیدارمیشوند، ببینند که کلید کاخ سفید در اختیار دموکراتها قرار گرفته است، هیچ هواپیمای آمریکایی دلارها را به فرودگاه مهرآباد نخواهد آورد، زیرا ایران قبل از دریافت هر امتیازی باید بر سر برد موشکها و نیز تحرکات خاورمیانه با جان کری مذاکره کند! این اتفاق را پیش از این هیلاری کلینتون در مناظرههای انتخاباتی پیشبینی و بر الحاقیههای جدید برجامی تأکید کرده بود.
🌿 در چنین سازوکاری دل بستن به آمریکای جانکری در آستانه انتخابات کنگره آمریکا به معنای سنگرسازی برای بدست آوردن یک پیروزی در آینده نخواهد بود. با این وجود ایران تصمیم گرفته وارد یک بازی خطرناک در برابر ترامپ شود. قمار بر رقیب رئیسجمهور آمریکا در انتخاباتی که از حالا شکست دموکراتها در آن عیان است، مجادله در بغداد و نیز کشاندن آمریکاییها به باتلاق سوریه، بخشی از برنامهای است که با نام «راه سوم»از سوی مقامات ایرانی از آن رونمایی شده است. البته واضح است که راه سوم دیپلماتیک ایران به زودی به سمت بیراهه خواهد رفت زیرا تهران ظرفیت سیاسی لازم در انجام جنگ سرد با آمریکاییها را ندارد و نهایت این رقابت به تسلیم یا دادن امتیازات متعدد ختم خواهد شد.
🌿 اما ایران میتواند به جای برنامهریزی بر راههای رو به بنبست انتزاعی که در مواجههٔ مستقیم با آمریکاییها قرار دارد، به سمت راهحلهای عاقلانه و با حیثیت دیپلماتیک متمایل شود. سادهترین آن نرمالیزاسیون (عادی سازی) منطقهای است. نرمالسازی از داخل ایران را نفوذناپذیر، رو به درون و مستحکم در برابر هجوم بیگانگان میکند و از بیرون سطح اعتمادسازی میان کشورهای خاورمیانه را بالا برده و محور آن شفافیت، گفتوگو و تلاش برای افزایش مولفههای ثبات خواهد بود. موضوعی که مدتی قبل حسن روحانی از آن بعنوان اصلاح روابط با دولتهای عرب در منطقه نام برد، ایدهای که چون ستارهای درخشید و خیلی زود افول کرد!
👈مطالعات آمریکا
http://t.me/joinchat/AAAAAEAb6QJOfBMRShYE-w