آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
✅ایران همسایه سوییس و اطریش نیست بلکه در کانون بحرانهای جهانی ایستاده است
✅ایران همسایه سوییس و اطریش نیست بلکه در کانون بحرانهای جهانی ایستاده است
🖊دکتر حسین موسویان، استاد دانشگاه پرینستون آمریکا و عضو سابق تیم هستهای ایران
◽️حقوق بشر درایران درمقایسه با همه کشورهای متحد آمریکا و اروپا به مراتب بهتر است. ایران انتخابات دارد و قانون اساسی دارد درحالیکه برخی از متحدین غرب درمنطقه حتی قانون اساسی ندارند ، حقوق بشر صفر است و همزمان متحد اصلی جهان غرب هم هستند. لذا مسئله غرب دموکراسی و حقوق بشردرمنطقه نیست. چند سال پیش در یک سمیناری، درپاسخ به یک سئوالی که از یک عضو کنگره آمریکا کردم، اوگفت که در شصت سال گذشته ،"نفت" اساس سیاست و دین آمریکا در منطقه بوده است. من به ملتهای آمریکا وجهان غرب احترام میگذارم اما درمورد دولتها و حکومتهای غربی صحبت میکنم.
▫️دوم: ایران درمنطقه ای زندگی نمیکند که همسایه اش سوئیس و اطریش باشد بلکه در در مرکز بدترین بحران های جهانی است، منطقه ای مملو از جنگ ، تروریسم ، جنگ فرقه ای وجنگ شهری.
▫️سوم: جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود با انواع جنگ ها همچون جنگ نظامی، جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی، جنگ اطلاعاتی و سایبری مواجه بوده است.
▫️آیا درچنین وضعیتی میتوان توقع حقوق بشر ایده آل داشت؟
▫️* اگر آمریکا به تعهدات برجامی خود بطور کامل عمل کند، میتواند توقع گفتگو درمورد سایر مسائل منطقه را داشته باشد درغیراینصورت خیر.
▫️* بعد از پاکسازی سوریه از لوث وجود دهها تروریست اعزامی از دهها کشور خارجی، میتوان انتخابات آزاد برگزار کرد تا مردم سوریه خود درمورد آینده خود تصمیم بگیرند. آمریکا و عربستان چه حقی داشتند که بگویند "اسد باید برود". این حق مردم سوریه است در مورد حکومت خود تصمیم بگیرند نه آمریکا.
▫️* ایران ازتحریمهای اقتصادی خسارت دیده و خواهد دید اما ازپا درنیامده و درمقابل سیاست زور و مداخله آمریکا مقاومت خواهد کرد.
▫️* ایران و ترکیه دوقدرت منطقه هستند که به یکدیگر نیاز دارند و باهم همکاری خواهند کرد و مشکل قابل توجهی درروابط دوجانبه نخواهند داشت.
▫️*اگر پنج قدرت جهانی امضاء کننده برجام بتوانند برجام را منهای آمریکا اجراء کنند؛ ایران دربرجام باقی خواهد ماند. اگر اروپا نتواند به تعهداتش عمل کند؛ برجام باروسیه و چین در غیاب آمریکا و اروپا ماندنی نخواهد بود.
👈مطالعات امریکا
t.me/EsfandiarKhodaee