✅ ملاقات این و اون! نرمش قهرمانانه به سبک کره‌شمالی.. ◀️چهار نکته در خصوص ملاقات ترلمپ و اون

✅ ملاقات این و اون! نرمش قهرمانانه به سبک کره‌شمالی

◀️چهار نکته در خصوص ملاقات ترلمپ و اون
✍️ امیرعباس زینت‌بخش

ترامپ و اون بالاخره امروز در سنگاپور و در هتل کاپلا ملاقات کرده و بعد از جلسه ای دو ساعته اعلام کردند که دیدارشان بیش از آنچه فکر می کردند و انتظار داشتند سازنده و مفید بود و اسناد جامع مشترکی را هم به امضا رساندند. همچنین اعلام کردند که گذشته و پیش داوری ها را کنار گذاشته و از این به بعد جهان شاهد آینده ای کاملا متفاوت و تغییرات گسترده خواهد بود!
👈در خصوص این رخداد مهم 4 نکته به ذهن می رسد که به شرح ذیل می باشد:

1⃣مذاکرات در خصوص موضوعات حیاتی ملی فقط باید در سطح رهبرانی باشد که حرف اول و آخر را می زنند. اینکه یک تیمی مذاکره کند و تیم دیگری در داخل سیگنالهای متفاوتی به دنیا بفرستد، و پس از صدها ساعت مذاکرات و توافق هنوز معلوم نباشد که موضع نظام و حاکمیت در خصوص تایید آن چیست و صحبت از محکومیت مذاکره کنندگان، خائن خواندن و توهین به آنها در مناسبات عمومی مطرح باشد ؛ یعنی تلف کردن وقت خود و لطمه زدن به اعتماد و امید ملت!

2⃣اکنون دیگر معلوم شده که طرف اصلی مذاکرات هسته ای در دنیا فقط آمریکاست. عکسی که از رهبران کشورهای صنعتی و پیشرفته گروه 7 منتشر شد و همه یک طرف میز مذاکره ملتمسانه ایستاده بودند (و ما به خیر آنها امید بسته ایم) و ترامپ طرف دیگر دست به سینه و حق به جانب نشسته بود، منعکس کننده این واقعیت است که گروه 7 نیمی از تولید ناخالص جهان را دارند که نیمی از آن متعلق به آمریکاست!
📌ترامپ قبل از پایان اجلاس گروه 7، کانادا را به مقصد سنگاپور ترک کرد و امضای خود را از بیانیه مشترک پس گرفت تا بعد از (به ظن خود) پیروزی در مذاکرات با جناب اون، در خصوص همه موارد اختلافی با شرکای اروپایی و کانادا منجمله تعرفه های تجاری، ...، و همچنین موضوع ایران اعمال فشار بیشتر و تقاضای امتیازات بیشتری کند!
📌سنگاپور با موضع بیطرف در مناسبات سیاسی بین المللی و به عنوان کشوری عملگرا و ششمین کشور امن جهان که نقش سوئیس را برای شرق آسیا بازی می کند، در سال 2015 هم محل دیدار تاریخی رهبران چین و تایوان بوده است!
هزینه 20 میلیون دلاری تامین امنیت اجلاس امروز توسط دولت سنگاپور و پوشش آن توسط 2600 خبرنگار، قطعا برای این کشور کوچک(که یک دو هزار و سیصدم مساحت ایران را دارد و پیدا کردن آن در نقشه جهان سخت است) اما مطرح و شناخته شده بین المللی، منجر به تقویت جایگاه آن در مناسبات جهانی و متعاقبا مستحکم تر شدن اوضاع اقتصادی آن می شود!

3⃣ترامپ صرفا دنبال تقویت موقعیت اقتصادی و سیاسی آمریکا و تحقق شعار "آمریکا اول" بوده و با هر کسی که این هدف را تامین کند دیدار، مذاکره و مصالحه می کند! خواه رئیس وهابیت و سلفی ها باشد، خواه رهبری که برای تثبیت موقعیت خود مردم خود را به علف خوردن وا داشته و آمریکا را تهدید به بمب باران و نابودی کرده باشد.
📌مردم کره شمالی روی 6 تریلیون دلار معادن و ذخایر زیر زمینی نشسته اند! قطعا ترامپ با این مذاکرات هم در صدد بهره مندی شرکت های آمریکایی از قراردادهای تجاری با بازار بکر و دست نخورده کره شمالی است هم در صدد کنترل قدرت چین در منطقه!
📌در دنیای سیاست؛ با نرمش قهرمانانه همه اتفاقی ممکن است رخ دهد! ترامپ و اون سال گذشته بیشترین تهدیدات را علیه یکدیگر اعلام کردند و بیش از پیش به گمانه زنی ها برای جنگ دامن زدند و امروز زیر یک سقف صحبت از دوستی و مصالحه میان آنها مطرح است! بنابراین همیشه باید امیدوار به رفع خصومت ها و صلح و سازندگی بود!

4⃣حفظ حاکمیت و قدرت در اقتصادی که از سایر اقتصادها ایزوله شود؛ به قیمت گسترش رانت، فساد، فرار سرمایه و فقر بیشتر مردم تمام می شود. اما اقتصاد و بازار مالی دنیا به حدی به هم تنیده و متصل است که وقتی یک اقتصاد از سایرین ایزوله می شود، آنقدر عقب می افتد که بالاخره در میز مذاکره حاضر می شود.
📌طبق گزارش بانک تسویه بین المللی روزانه بیش از 5.3 تریلیون دلار تراکنش بانکی در بازار ارزها صورت می گیرد و غیبت از این فرصت یعنی خسارت های غیر قابل جبران!

کره شمالی بعد از ده ها سال عقب ماندگی و بدست آوردن 60 بمب اتم و موشک های قاره پیما با این هدف که در موقعیت برابر با قدرتها قرار گیرد! و امتیازات امنیتی، اقتصادی و سیاسی کسب کند، در حالی که در تامین هزینه سفر رهبر خود و تیمش به سنگاپور مشکل داشت؛ امروز با پلیس جهان! مذاکره می کند حال آنکه می توانست از اول راه توسعه را بی سروصدا و صبورانه؛ همچون همسایه جنوبی خود بپیماید!
📌تولید ناخالص داخلی و سرانه تولید ناخالص داخلی کره شمالی به ترتیب حدود یک صد و بیستم و یک شصتم کره جنوبی است!
http://telegram.me/EsfandiarKhodaee