آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
✅ امارات از پشت خنجر میزند:. یار آمریکا و شریک تجاری ایران.. ✍🏻 فرشاد توماج
✅ امارات از پشت خنجر میزند:
یار آمریکا و شریک تجاری ایران
✍🏻 فرشاد توماج
▫️در سالهای اخیر، امارات متحده عربی درکنار عربستان سعودی و در اتحادی نزدیک با نتانیاهو (اسرائیل) و ترامپ (آمریکا)، اطلاعات تجاری و جزئیات نقلوانتقالات پولی ایران را به قصد افزیش تاثیرگذاری تحریمها به آمریکا منتقل کرده است. این کشور همچنین با برگزاری جلسات موازی با ریاستجمهوری آمریکا و تشویق برای افزایش سطح مقابله، عملا و علنا وارد یک جنگ با مردم ایران شده است (۱). این مساله علاوه بر آن است که خود امارات هم راسا با دستگیری تجار ایرانی که (به زعم امارات) تحریمهای ایران را دور میزنند، در صف مقدم برخورد سختافزاری با ایران قرار گرفته است. (۲)
▫️اما چگونه امارات به چنین سطحی از تاثیرگذاری رسید؟ از ابتدای انقلاب تا سال ۲۰۰۳، مقدار واردات ایران از امارات در یک سطح معقول ۳میلیارد دلار ثابت مانده بود که با آغاز توفان تحریمها در دوره محمود احمدینژاد، این عدد طی ده سال با هزاردرصد افزایش، به ۳۰میلیارد دلار رسید.
▫️بعبارتی، امارات یکی از معدود بازیگرانی است که هم به لحاظ اقتصادی و هم سیاسی، از تحریمهای ایران منتفع شده و خواهد شد، به این معنا که میتوان ادعا کرد بخش بزرگی از سعادت فعلی امارات محصول رنجی است که ایران در اثر تحریم تحمل کرده. با برداشته شدن بخشی از تحریمها، رقم واردات ایران ۵۰درصد کاهش یافت.
▫️امارات از یک لحاظ دیگر نیز کشور خاصی ست. با پایان حکومت صدام و عقب نشینی عراق از ادعاهای قبلیاش، حالا امارات تنها کشور جهان است که نسبت به بخشی از خاک ایران ادعای ارضی دارد. امارات سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را متعلق به خود میداند و انگیزه زیادی برای تضعیف ایران و یافتن موقعیت بازپس گیری آن دارد. حتی میان ایران و عربستان نیز چنین اختلاف مهمی وجود ندارد.
▫️شرایط فعلی چگونه است؟ با علنیشدن خصومت امارات برعلیه ایران و لزوم اتخاذ سیاستهای منطقی برای حفاظت از اقتصاد کشور و شهروندان، انتظار میرفت که مسئولین با وضع قوانین تعرفهای و حتا احکام الزامآور تجاری، اقدام به محدودسازی تجارت از امارات به نفع عمان و قطر و حتا ترکیه (یکی از معدود کشورهایی که در اوج تحریم هم کانالهای تجاری با ایران را مسدود نکرد) کنند، منتها نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد که در یکسال اخیر حدود ۲۰درصد مبدلات ایران و امارات افزایش یافت (۴). به عبارتی، سیاستگذاران در اقدامی عجیب و خطرناک به لحاظ امنیتی، کلیت اقتصاد کشور را در معرض یک تهدید واضح قرار دادهاند. نشانهای هم مشاهده نمیشود که شرایط به سمت تغییر میرود.
▫️دلیل چنین اشتباهی چیست؟ قطعا ریشه این ماجرا به یک علت قابل فروکاستن نیست. کمتحرکی سیستم مدیریتی کشور و همینطور نفوذ سیاسی گروههای ذی نفع که از تجارت با امارات سود میبرند از دلایل مهم بیعملی ایران در برابر دشمنی امارات هستند. این گروههای ذی نفوذ و فعال اقتصادی در سالهای اخیر، از تحریمها مستقیما به منافع عظیم مالی رسیدهاند. این هسته سخت در بین خود هم آقا دارند و هم آقازاده، یا متمولانی که توانایی تغذیه این آقا و آقازادهها را دارند. این هسته است که عامدانه، با اطلاع از خطرهای تجارت با امارات، مانع مدیریت امنیتی این حوزه پرچالش میشوند.
👈مطالعات آمربکا
t.me/EsfandiarKhodaee