آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
✅ آیا روسیه در سوریه به ایران خیانت کرد؟.. 🔺احمد وخشیته. 🔻گفتگو با روزنامه جهان صنعت
✅ آیا روسیه در سوریه به ایران خیانت کرد؟
🔺احمد وخشيته
🔻گفتگو با روزنامه جهان صنعت
من بر خلاف افکار عمومی بسیاری از توده های مردم که رفتار روسیه با ایران را یک بازی دو گانه می خوانند، بر عکس معتقد هستم که فاصله میان سیاست های اعلانی و اعمالی کرملین بسیار اندک است و اتفاقا این ما (ایران) هستیم که سیاستی دو گانه را دنبال می کنیم.
امروز بازتاب صحبت های نماینده روسیه در سازمان ملل سبب شد که بسیاری این ادعا را مطرح کنند که روس ها ایران را در سوریه رها کردند و یا به عبارت شما بازی دو گانه ای را از خود نشان دادند. من می خواهم این پرسش را از شما بپرسم که آیا پیشتر روس ها گفته بودند آقای ایران شما شریک استراتژیک ما هستی یا اینکه ما در سوریه با شما شراکت استراتژیک داریم؟
اتفاقا برعکس؛ روسیه همیشه شراکت استراتژیک خودش با اسرائیل را چه در سیاست های اعلانی و چه در سیاست های اعمالی خود با شفافیت بالا نمایش داده است.
اتفاقا این دو گانگی از سوی ایران بوده است و موضوع امروز و دیروز نیست و این دوگانگی در زمان قاجار نیز به خوبی دیده میشود. بدین معنا که تکلیف ایران با خودش مشخص نیست؛ بالاخره نمی داند به کشورهای اروپایی اعتماد دارد یا خیر؛ نمی داند آمریکا کدخدا است و می خواهد ایالات متحده را محور مذاکرات خود را قرار دهد یا او را بدعهد و شیطان بزرگ می خواند. یک طیف در ایران روسیه را دوست استراتژیک خود می دانند و طیف دیگر از خنجر زدن روس ها از پشت سخن به میان می آوردند.
برآیند این آشفتگی تصمیم گیری در سیاست خارجی می شود اينكه نه روس ها و نه هیچ کشور دیگری جمهوری اسلامی ایران را شریک استراتژیک خود نمي دانند.
روس ها به خوبی این موضوع را فهم کرده اند که تکلیف ایران هنوز با خودش هم مشخص نیست، نمی داند روسیه چه جایگاهی در سیاست خارجی اش دارد؛ روس ها گردش مطلق گرایانه به غرب در ایام برجام و میان این سال های گذشته را فراموش نکرده اند و به نظرم هیچ گاه شراکت استراتژیکی با ما ایجاد نکردند. آنها صرفا در موضوع سوریه از آسمان و خاک ما بهره بردند و اتفاقا در چرایی این اتفاق باید از دیپلمات ها و مسئولین ذی ربط حکومتی پرسش شود که چرا آن هنگام که بسیاری از کارشناسان امثال من که اتفاق با نگاه نسبی گرایانه در رابطه با این موضوع نقد می نوشتیم با بی مهری مواجه می شدیم.
به نظر من دوگانگی در گزارش ها و بیلان های بسیاری از مسئولان کشور ما این توهم شراکت استراتژیک با روسیه را ایجاد کرده است و امروز جریان خاصی به دنبال آن هستند که از این فضا بهره بجوید و موضوع بی اعتمادی به روسیه را در افکار عمومی را گسترش دهند.
• موضوع توافق با اسرائیل برای خروج نیروها از جنوب روسیه مصداق رفتار دوگانه نیست؟
شامگاه هشتم می به وقت تهران ترامپ دستور خروج آمریکا از برجام را صادر کرد و بامداد نهم می نتانیاهو قدم به قدم پوتین در رژه سالگرد جشن میهنی گام بر می داشت و کنار مرد شماره یک کرملین به صورت نمادین به تندیس کشته شده های روسیه در جنگ جهانی دوم گل اعطا می کرد.
روز پنجشنبه گذشته وزیر جنگ اسرائیل به مسکو آمد تا با وزیر دفاع روسیه دیدار و گفتگو کند که منابع روسی گفته بودند که روسیه در این دیدار به دنبال توافق با طرف اسرائیلی برای حضور نیروهای خود در مرز میان سوریه و سرزمین های اشغالی است.
از سوي دیگر نتانیاهو نیز با پوتین در رابطه با موضوع سوریه به صورت تلفنی روز گذشته گفتگو کرد و برآیند اینها اظهارات واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل شد که اعلام کرد روسیه و اسرائیل بر سر خروج نیروهای هم پیمان ارتش سوریه از جنوب غرب سوریه توافق کردند و انتظار می رود که این توافق به طودی اجرا شود.
گفته ای که موید اظهارات روز گذشته سفیر اسرائیل در مسکو بود که تاکید کرده بود سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه و آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل درباره حضور نظامی ایران و منطقه کاهش تنش در سوریه مذاکره و گفتگو کردند.
خب شما از یک سو این حجم بالای گفتگو و دیپلماسی میان دو شریک استراتژیک را می بینید و از سویی دیگر حتی یک تماس تلفنی میان رئیس جمهور روسیه و جناب آقای روحانی وجود ندارد!
به نظرم موضوع کاملا روشن است و باید از دستگاه سیاست خارجی آقای روحانی در رابطه با دیپلماسی منفعل با طرف روسی پرسش کرد. در صورتی می توانستیم از رفتار دو گانه سخن بگوییم که حجم گسترده ای از دیپلماسی در سطح روسای جمهور و وزرا میان ایران و روسیه نیز وجود داشت و بعد شاهد چنین تصمیم گیری از سوی روس ها بودیم.
👈 مجله آمریکاشناسی
@EsfandiarKhodaee