آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
از سخنان رند پاول (سناتور حزب جمهوریخواه از ایالت کنتاکی) در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا (۳ خرداد ۱۳۹۷)، خطاب به مایک پمپئو، وز
از سخنان رند پاول (سناتور حزب جمهوریخواه از ایالت کنتاکی) در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا (۳ خرداد ۱۳۹۷)، خطاب به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه:
در نخستین بند از ایران خواستهاید بخش نظامی برنامه هستهای خود را کنار بگذارد. در این بند اسرائیل را در نظر گرفتهاید؟ کسی فکر میکند اسرائیل قرار است برنامه تسلیحات هستهای خود را کنار بگذارد؟
ما اطلاعات و گزارشهایی درباره تلاش سعودی برای معاملات پشت پرده و دستیابی به تکنولوژی و تسلیحات هستهای از طریق پاکستان و دیگر نقاط دنیا و سفارش خرید آنها داریم.
پمپئو: اینجا نمیتوانم به این پرسش پاسخ دهم.
رند پاول: خب، این را میگذارم به حساب اینکه شما هم تأیید میکنید این اطلاعات را داریم. این میشود یکطرفه بازی کردن در حالی که در آن زمین دو بازیگر بزرگ هستند و درواقع سه بازیگر بزرگ در منطقه هستند: ایران، سعودی و اسرائیل. شما نمیتوانید به ایران بگویید همه چیز را کنار بگذارد و دو تای دیگر را به حال خود بگذارید، این راه درست نیست.
در هیچ گزارشی صحبت از بمبارانی که سعودیها و امارات در یمن میکنند نکردهاید. سعودی تاکنون ۱۶ هزار بمب روی یمن ریخته. در این وضع توسعه تسلیحاتی سعودی چه توجیهی دارد؟ چرا دوباره از ایران خواستهاید حمایت از حوثیها را کنار بگذارد؟ اگر ایران این کار را بکند، سعودی حاضر است پای میز مذاکره بنشیند؟
در بند بعدی از ایران خواستهاید دست از فرماندهی و کمک نظامی و مستشاری و حضور در سوریه بردارد. آنجا ده دوازده گروه مسلح مختلف و از جمله داعش حضور دارند. ما میدانیم که سعودی و قطر هم پول و هم سلاح برای داعش میفرستند. در یکی از ایمیلهایی که ویکیلیکس از هیلاری کلینتون افشا کرده، کلینتون به صراحت گفته ما باید از سعودی بخواهیم که حمایت مالی از داعش را قطع کند.
یعنی ما میدانستیم و خبر داشتیم که اینها از داعش حمایت میکنند و باز هم به آنها بمب و سلاح دادهایم که به راحتی برای داعش بفرستند؟
@EsfandiarKhodaee