آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
✅ اگر ایران تنگه هرمز را ببندد چه خواهد شد؟.. 🖊نشنال اینترست.. بخش دوم و نهایی
✅ اگر ایران تنگه هرمز را ببندد چه خواهد شد؟
🖊نشنال اینترست
بخش دوم و نهایی
▫️استفاده از تاکتیک «بزن و در رو» یکی از تاکتیکهایی است که مقابله با آن دشوار است. در سطوح بالاتر، ایران میتواند تاسیسات نظامی آمریکا و متحدانش را در منطقه هدف قرار دهد یا مرکز غیر نظامی را با موشکهای بالستیک به عنوان یک ابزار بازدارنده مورد حمله قرار دهد.
▫️هزینه عملیات پاکسازی بمب در تنگه هرمز را 230 میلیون دلار برآورد کردهاند. هزینه حفظ دو گروه ضربت در محل برای یک هفته در شرایط رویارویی نظامی جدی، 106 میلیون دلار برآورد شده است. برآورد هزینه و تلفات انسانی کار سختی است.
▫️با توجه به موارد گفته شده بسته شدن این تنگه بعید به نظر میرسد. آمریکا و متحدانش میدانند که چنین احتمالی وجود دارد و چندین دهه است که برای این سناریو آمادگی دارند. از این مهمتر بسته شدن ناگهانی تنگه هرمز به ضرر ایران است مگر اینکه فضای استراتژیک به گونه پیش برود که ایران حس کند پشتتش به دیوار است و چیزی برای از دست دادن ندارد. در نتیجه تهدید به بستن مفیدتر از اجرای این طرح است.
▫️خطر محاسبه غلط هم وجود دارد. اگر ایران بخواهد تهدیدهایش جدی گرفته شود باید تحریکات دریایی علیه کشتیهای تجاری و نظامی آمریکا را از سر بگیرد. کاهش تنشها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس نشان دهنده اوج گرفتن تخاصمها در این محدوده نیست.
☑️ اما اسرائیل
▫️برخی ناظران پیش بینی میکنند که یک جنگ ترسناک بین دولت یهود و حزب الله در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد. با توجه به اینکه حزبالله نزدیک به ایران است، نگرانیهایی از بابت کشیده شدن این درگیریها به تهران وجود دارد.
▫️بار دیگر اگرچه بستن تنگه هرمز ثابت شده که در صورتی که آمریکا تمایلی به مقابله با تحریکات ایران داشته باشد، حرکت غیر سازندهای است؛ این یعتی ایران ترجیح میدهد که از حملات سایبری و گروههای نظامی پاسخ بدهد. حزب الله لبنان، حماس در غزه یا الحشدالشعبی در عراق بازیگرانی اند بسیار قبل از بسته شدن تنگه هرمز به کار ایران میآیند.
▫️بدترین سناریو این است که حزبالله از رابطهای خود برای اجرای عملیات در خاک آمریکا استفاده کند. حداقل میتوان انتظار داشت که گروه الحشدالشعبی حملاتی را علیه نیروهای آمریکا و متحدانش در عراق و سوریه کلید بزند. این مساله آمریکا و متحدانش را تشویق به تشدید درگیری در جنگهای داخلی منطقه خواهد کرد. اگر جنگی بین ایران و آمریکا در بگیرد، آمریکا و متحدانش به سختی بیرون از خطوط آتش میمانند.
👈مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee