آمریکا را بدون حب و بغض بشناسیم. بحران امروز ایران نتیجه نگاه افراطی و تفریطی به آمریکاست ✍اسفندیار خدایی دکترای مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران @AmericanStudies :ارتباط america.blog.ir :وبلاگ تبلیغات مرتبط با مسائل سیاسی و علوم انسانی پذیرفته میشود
🌎 آقایان استیضاح کننده! پوپولیسم راه درمان فساد ساختاری کشور و مقابله با تحریم آمریکا نیست
🌎 آقایان استیضاح کننده! پوپولیسم راه درمان فساد ساختاری کشور و مقابله با تحریم آمریکا نیست
✍ محمدحسین غیاثی
🌿 در دو استیضاح اخیر مجلس، صدای پای پوپولیسم و مردمفریبی واضحترین صدایی بود که به گوش میرسید.
تا نشان سم اسبت گم کنند
ترکمانا نعل را وارونه زن
🌿 راه حل بحرانهای ساختاری و فساد عمیق موجود در کشور پوپولیسم نیست. اینکه یک وزیر را مقصر قلمداد کنید بیراهه رفتن است. فرصت دادن به تخریبگران برای ادامهی فساد است. عمدا یا سهوا سرپوش گذاشتن بر علتالعلل همین مسائل است. تجاهلالعارف است. مضحک آنکه حتی یکی از نمایندگان مجلس، خروج شرکتهای خارجی بعد از تحریمهای جدید آمریکا را به گردن وزیر اقتصاد انداخت.!
🌿 در این وضعیت جنگ اقتصادی، دولت را هراسان و سراسیمه نکنید. آن زمان که ماه عسلتان بود چشمتان را بستید و با سلام و صلوات به این وزرا رای دادید. خیلیها از جمله این نویسنده عرض نمود به این کابینه رای ندهید، و شما هلهله کنان رایهای بالای دویست دادید. مگر امروز چه چیزی تغییر کرده است؟
🌿 امروز یک چیز در بیرون از کشور تغییر کرده است. قدرتی به رویتان شمشیر کشیده است که نمیخواهید واقعیت او را به زبان بیاورید و ناچارید خود را به کوچهی علیچپ بزنید و این و آن را به دم بدهید.
🌿 درست است که عالم هستی در ید قدرت بیهمتای خداوند است اما دلار این پول بیهمتا در ید دولت ترامپ است. پوپولیستها اعم از اصلاحطلب و اصولگرا و خبرنگار و نمایندهی مجلس، آنهاییاند که آنرا به حساب نمیآورند. همانطور که ریشههای داخلی مشکلات اقتصادی را در حد یک وزیر فروکاستهاند. آنها دانسته یا ندانسته، تا چند صباحی دیگر ملت را خامِ بیراهههای خواسته یا ناخواستهی خود میکنند بی هیچ نتیجهای صدبار اگر وزیر کار را عوض کنید و هزار بار اگر وزیر اقتصاد را عوض کنید، آش همان آش و کاسه همان کاسه است مادام که واقعیات قدرت جهان و ایران و تغییرات زمانه و مردمان را درک نکنید و نپذیرید.
🌿 ایران در آستانهی جنگ تمام عیار اقتصادی است. دونالد ترامپ میخواهد کاری کند که حتی یک قطره نفت ایران هم فروخته نشود و اقتصاد ایران متکی صرف به داشته یا نداشتهی غیرنفت خود باشد. چنین وضعیتی حتی برای اقتصادهای قدرتمندی مثل ژاپن و آلمان هم فاجعه است چه رسد به اقتصاد ما.
🌿 برای اینکه بدانیم اقدام ترامپ تا چه حد مهیب و هولناک است نگاه کنید به ترکیه که ترامپ فقط به او تشر زد. قیمت لیر مثل آبشار سقوط کرد. وای به روزی که میخواست کاری را که با اقتصاد ما میکند با او انجام دهد.
🌿 در چنین شرایطی، حسن روحانی به عنوان فرماندهی دولت در وسط میدان مشغول فرماندهی است و تابحال دو فرماندهی وزراتخانههایش سقوط کردهاند. وزیر کار و وزیر اقتصاد. اشتباه نکنید این دو را دشمن به زمین نزده است. اینها را کسانی به زمین زدند که بخش مهمی از فجایع کشور محصول دولت اصولگرای آنان است.
🌿 به عبارت دیگر حسن روحانی الان دارد در دو جبهه میجنگد. یک جبهه با ترامپ و اراذل و اوباش پیرامونش و جبههی دیگر با شماری از کسانی که لباس دوست در تن دارند. کسانی که نتانیاهو دربارهی دولتشان گفت که خیلی به اسرائیل خدمت کرده است. دولتشان هفت قطعنامه بر علیه ایران گرفت و صدها میلیارد دلار پول نقد مملکت را نابود کرد و ما را در چنان چاه ویلی انداخت که حالا حالا از آن خلاصیمان نیست.
🌿 مردم ایران اگرچه در مسیر توفانهای اقتصادی گیر افتادهاند اما آنقدر ابله نیستند که فرق دوغ و دوشاب را ندانند و ندانند که چه نوع تفکر و نگرشی کشور را به سمت چنین گردابهای هایلی سوق داده است. گمان میکنم مردم ایران هوشمندتر از آنند که برای ننه من غریبم بازی بعضیها اشک بریزند. هرچقدر که از روحانی و دارودستهی معتدلش و ایضا اصلاحطلبان بدشان بیاید و دیگر اعتمادی به آنان نداشته باشند اما بعید است ازین کاسه آبی برای جبههی پایداری و امثال ذلک گرم شود.
🌿 معهذا دیری است که بازی سیاست در این مملکت چنین شده است. دولتی که بایستی به تمشیت امور در بحران مهلک اقتصادی پیش روی بپردازد او را در گردابها میچرخانند و لابد اسم آن را میگذارند دموکراسی. حکایت تلخ و گزندهی روزگار این است که، دموکراسی برپایهی نظارت استصوابی، لابد جزو همان دسته ارزشهایی است که ما داریم بابتشان از طرف آمریکا تحریم میشویم. یعنی داریم هم چوب میخوریم و هم پیاز.
🔹 آدرس کانال محمدحسین غیاثی:
@MohammadHossein_Ghiasi
👈مطالعات آمریکا
t.me/EsfandiarKhodaee