✍🏻 چرا نمی‌تواند را محدود کند؟ (۴).. واشنگتن سرگردان تعامل با ولیعهد خودسر عربستان

✍🏻 چرا #آمریکا نمی تواند #محمد_بن_سلمان را محدود کند؟ (4)

واشنگتن سرگردان تعامل با ولیعهد خودسر عربستان

نویسنده: #مضاوی_الرشید، استاد مدعو در مرکز #خاورمیانه مدرسه اقتصاد #لندن

رابطه دیپلماتیک میان آمریکا و عربستان با این حقیقت که عربستان کاملا فاقد نهادهای سالم مانند یک حکومت منتخب، یک پارلمان دارای کارکرد و یک قوه قضاییه مستقل که می تواند به پخش قدرت و محدود کردن حکومت مطلقه پادشاهی کمک کند، پیچیده تر می شود؛ به ویژه، آمریکا هرگز از نفوذ خود برای تحت فشار قرار دادن متحد خود به منظور ایجاد چنین نهادهایی استفاده نکرده است. شاهزاده ها تنها کانالی هستند که آمریکا از طریق آنها می داند چگونه با عربستان رفتار کند و هیچ گونه اقدامات معمول دیپلماتیک برای پاسخگو بودن شاهزاده خودسر وجود ندارد. آمریکا ممکن است تصمیم گیرد که به اقتدارگرایی عریان اخیر عربستان فقط به عنوان یک اتفاق تاسف برانگیز یا شرم آور ـ در یکی از مهم ترین روابط گرامی داشته شده آمریکا حتی پس از قتل خاشقجی ـ توجه کند.

هنگامی که خاشقجی به قتل رسید، #ترامپ میان محکوم کردن این جنایت و یافتن بهانه برای محمد بن سلمان با اشاره ضمنی به این امر که قتل می توان کار «عناصر خودسر» در درون دولت باشد، در نوسان بود. اما در یک رژیم اقتدارگرا که در آن همه قدرت در دستان یک فرد متمرکز است، به سادگی باورکردنی نیست که مسئولیت چنین اقدامی بر دوش هر کسی به جز ولیعهد می تواند افتد. اظهارات ترامپ فقدان کامل بررسی جدی قدرت و ساختارهای خاص سعودی را نشان می دهد. از این منظر، مزیت همکاری آمریکا ـ عربستان فراتر از تجدید نظر جدی است.

🔻 شاهزاده خودسر

در آینده نزدیک، لازم است سعودی ها راهی را برای جای دادن خود در درون سیاست کشورشان پیدا کنند. تحت حاکمیت محمد بن سلمان ـ با توجه به اینکه همه نخبگان مذهبی، مالی و سلطنتی سرکوب شده اند ـ در حال حاضر، سعودی ها اساسا از طریق ترس اداره می شوند. قتل خاشقجی توجه آنها را به این مساله متمرکز کرده است که تا چه اندازه زیادی رژیم به دنبال قدرت مطلقه خواهد رفت. بنابراین، اتکای آنها به جامعه جهانی است تا این ولیعهد خطرناک را بتوانند محدود و کنترل کنند.

آمریکا می تواند حمایت خود از محمد بن سلمان را با مشروط کردن به این امر که او آزادی های مردم و حاکمیت قانون را به رسمیت بشناسد، شروع کند. این امر به محدود و کنترل کردن شاهزاده جوانی که در تلاش برای قاپیدن قدرت است، کمک می کند؛ شاهزاده ای که تاکنون هیچ گونه احترامی برای جامعه بین المللی نشان نداده است و به شدت اعتماد دیپلماتیک را به ویژه در ارتباط با ترکیه نقض کرده است.

اما اگر قتل خاشقجی بدون هیچ گونه پیامدی خاتمه یابد؛ به نحوی که امور از جانب آمریکا به روال عادی در جریان باشد، این آخرین اقدام مخوفی نخواهد بود که ما شاهد آن هستیم. پاسخی حاکی از بی تفاوتی پیام روشنی را از سوی آمریکا به محمد بن سلمان خواهد فرستاد: ولیعهد جوان می تواند از قتل بگریزد.


🔗 https://www.foreignaffairs.com/articles/saudi-arabia/2018-11-05/why-us-cant-control-mbs