نخستین کانال تخصصی روابط بینالملل - معرفی کتاب و مقاله - اطلاعرسانی برنامههای تخصصی و همایشها - تحلیل و تفسیر آخرین تحولات منطقهای و جهانی - ارائهی تحلیلهای مرتبط با تحولات روز مطالب مندرج، تنها «بازتاب» اخبار است نه نظر گردانندگان کانال.
✅ منافع بسیاری با دارد.. گفتگوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با نشریه آتلانتیک بخش ۲
✅ #محمد_بنـسلمان منافع بسیاری با #اسراییل دارد
گفتگوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با نشریه آتلانتیک ـ بخش 2
او در ادامه در واکنش به انتقادهایی که از کشورش به دلیل فجایع انسانی رخ داده در یمن مطرح است، مدعی شد: وضعیت در یمن براساس شواهد و قرائن سازمان ملل در سال 2015 (هنگام مداخله #عربستان) سقوط نکرد بلکه این اتفاق در سال 2014 رخ داد و این یک سال پیش از آغاز کمپین ما است. ما در سال 2015 شاهد یک کودتا علیه یک دولت مشروع و قانونی در یمن بودیم و درمقابل القاعده میخواست از این موقعیت به نفع خود و برای گسترش افکارش استفاده کند و ما برای خلاص شدن از شر افراط گران در #سوریه و عراق جنگیدیم اما بعد از آن آنها شروع کردند که در یمن پناهگاه ایجاد کنند. خلاص شدن از شر افراط گران در یمن خیلی سختتر از عراق و سوریه است و هدف کمپین ما کمک به یک دولت مشروع و ایجاد ثبات است و عربستان میخواهد به مردم یمن کمک کند و بزرگترین حامی مالی یمن، عربستان است.
او همچنین مدعی شد که در عربستان میان مردان و زنان برابری وجود دارد و همانقدر که او از مردان حمایت میکند از زنان نیز حمایت میکند.
بن سلمان در عین حال وجود حکومت سلطنت مطلقه در کشورش را به سود آمریکا دانست و گفت: سلطنت مطلقه ما هیچ تهدیدی برای هیچ کشور دیگری نیست و خود آمریکا هم اگر سلطنت مطلقه در جای دیگر وجود نداشت موجودیت پیدا نمیکرد و سلطنت مطلقه دشمن آمریکا نیست بلکه مدتی طولانی است که همپیمان آن است.
او اظهار کرد: بافت اجتماعی عربستان خیلی پیچیده تر از آنکه شما فکر میکنید است و عملا پادشاه ما قدرت مطلق را ندارد بلکه قدرت او مبتنی بر قانون است و هر حکمی که او صادر میکند شما میبینید که در آن فهرست قوانینی است که به پادشاه اجازه داده تا تصمیمش را بگیرد. این در حالی است که در مقابل ملکه بریتانیا قدرت مطلق را در قبال هر قانونی دارد اما او از آن استفاده نمیکند.
بن سلمان در پاسخ به اینکه آیا در حال حرکت دادن عربستان به سمت نظامی است که در آن مردم برای نمایندگانشان رای دهند، گفت: آنچه که من میتوانم انجام دهم تشویق قدرت قانون است و ما میخواهیم تا جایی که میتوانیم آزادی بیان را تشویق کنیم و به افراط گری هیچ فرصتی ندهیم. ما میتوانیم اقتصاد و حقوق زنان را تقویت کنیم.
بن سلمان همچنین در این مصاحبه با توجه به جوان بودنش خودش را با نوابغی نظیر استیو #جابز، موسس شرکت #اپل و همچنین بنیانگذاران شبکههای اجتماعی همچون #فیسبوک مقایسه کرد و گفت: من معتقدم که نسل من میتواند تغییر زیادی به وجود بیاورد او همچنین درباره اینکه در جایی مثل عربستان جوانان به همان میزان آزادی در آمریکا از آزادی برخوردار هستند تا پروژههای نویی را پیاده کنند، گفت: در عربستان تنها سه خط قرمز وجود دارد که علتش منفعت دولت نیست بلکه منفعت مردم است. خط قرمز اول اسلام است و شما نمیتوانید به اسلام توهین کنید. خط قرمز دوم این است که در #آمریکا شما نمیتوانید به یک شخص و شرکتش یا یک وزیر و وزارتش حمله کنید اما در عربستان میتوان به یک شرکت یا وزارتخانه حمله کرد اما عربستانیها بر طبق فرهنگشان دوست ندارند که به شخصی حمله شود. خط قرمز سوم نیز امنیت ملی است و ما در منطقهای که دورش #مکزیک و #کانادا و اقیانوس آرام یا اطلس است نیستیم، بلکه اطراف کشور ما داعش، القاعده، حماس و حزبالله و حکومت ایران و دزدان دریایی هستند!
🔻 ما نمیخواهیم اتفاقاتی که در عراق افتاد در عربستان بیافتد اما در عین حال میبینید که ما شبکههای اجتماعی را هرگز فیلتر نمیکنیم و همه شبکههای اجتماعی همچون #توییتر، #فیسبوک و اسنپ چت برای همه عربستانیها باز است.
🔗 https://www.theatlantic.com/international/archive/2018/04/mohammed-bin-salman-iran-israel/557036/