ریشه‌های درختی تنومند و سایه گستر (۱۲)

ریشه های درختی تنومند و سایه گستر(12)
✍فرزام پروا


در سایکوز، بزرگ دیگری به روشنی با سوژه در سر خودش صحبت می کند. در معنای خاصی، مفهوم بزرگ دیگری از کار لکان به عنوان روانپزشک و از ایده اتوماتیسم منتال ریشه می گیرد. (کلرامبو پدیدار صحبت کردن کسی در داخل سر خود بیمار را ایزوله کرده بود. ) بزرگ دیگری به عنوان عامل یا شاهد در هر ساختار مکالمه حاضر است. در معنای خاصی، سایکوتیکها صرفا از ما شفافتر هستند: آنها بهتر از ما می دانند که ما سخن گفته می شویم. سوژه پارانوئید که از این شکایت دارد که پشت سرش حرف می.زنند، که مردم در مورد او حرفهای بدی می زنند در مورد این موقعیت بسیار بیشتر از ما شفاف است، چرا که بطور بنیادی در مورد ما، حتی پیش از اینکه به دنیا بیاییم حرف زده می شود. این گفتاریست که پیش از ظهور ما در جهان وجود دارد و آن را مشروط می کند.
لکان طبقه بندیهای کلینیکی را بر اساس سوالات بنیادین متفاوتی که توسط سوژه های مختلف پرسیده می شود متمایز کرد. سوژه معنا به خودی خود یک پرسش است. سوژه یک علامت سوال است. او نمی داند، ما هم نمی دانیم، که او در آینده چه چیزی را در مورد گذشته آشکار خواهد کرد، بخاطر [امر] پس رویدادی که من دفعه قبل در موردش صحبت کردم.



@Kajhnegaristan