❗️نقدی بر سخنان آقای مصطفی ملکیان در مورد رویا و خواب❗️. ✍دکتر ترنگ تقوایی …

❗️نقدی بر سخنان آقای مصطفی ملکیان در مورد رویا و خواب❗️
✍دکتر ترنگ تقوایی



📙"روياها يك سمپتوم نوروتيك هستند.
رويا عمدتأ يك تجربه تصويرى است كه بخشى از مشكل تعريف كردن آن، در ضرورت ترجمه ى اين تصاوير به واژه ها نهفته است.
محرك هاى حسي خارجى و محرك هاى سوماتيك احشايى مى توانند در رويا دخيل باشند.ولى آنها در رويا ظاهر نمى شوندو با موارد ديگر عوض مى شوند.اين تعويض، هر بار به نحو متفاوتى انجام مى شود.
تاريخ و عرف مى گويند روياها واجد معنا و مفهومى هستند:آنها نگاهى رو به سوى آينده دارند.قبول كردن اين عقيده سخت و اثباتش غيرممكن است.
رويابين هميشه مى گويد چيزى نمى داند.من به شما اطمينان مى دهم كه بسيار محتمل است كه رويابين بداند رويايش چه معنا مى دهد، فقط او نمى داند كه آنرا مى داند."
فرويد.روياها (ترجمه دکتر پروا)
فكر مى كنم كلمات فرويد به خوبى اشتباهات اين سخنرانى را نشان مى دهند:
١-"در عالم رويا، موانع اجتماعى وجود ندارند و ما خود خود خودمان را نشان مى دهيم."
با توجه به تغييرات ماهرانه اى كه رويا- كار در متن رويا ايجاد مى كند، نشان دادن خود خود چندان هم آسان نيست! و اين ربطى به موانع اجتماعى ندارد.
٢- "قدما زبان خواب، برايشان مفهوم تر از ما بود."
تبديل واژه به تصویر، دريافت تغييرات عديده اى كه رويا- كار ايجاد مى كند كار ساده اى نيست و اين كه آدمها اغلب فكر مى كنندمعناى رويايشان را نمى دانند، و در روانكاوى و تداعى آزاد اين مقصود حاصل مى شود، دال بر آن است كه قدما نسبت به زبان خواب جاهل بودند و آنچه مى گفتند توهم دانايى بوده.
٣- "روياهاى نوع سوم مكنونات ضمير نوع بشر را آشكار مى كنند كه از طريق آنها نه تنها خود را مى شناسيم،بقيه را هم مى شناسيم، يعنى روانشناسى نوع بشر."
رويا در هر رويابين مفهوم خودش را دارد.اگر هم قرار باشد با فهم روياها، اصولى از روان آدمى آشكار شود، قطعأ از طريق چنين طبقه بندى غيرعلمى اى نخواهد بود.📙


@Kajhnegaristan