🔶از دید لاکان «ساحت خیر دیوار سترگی در برابر مسیر میل ما بر می‌افرازد … اولین مانعی که باید با آن مواجه شویم» سوال محوری لاکان این

🔶از دید لاکان "ساحت خیر دیوار سترگی در برابر مسیر میل ما بر می افرازد... اولین مانعی که باید با آن مواجه شویم" سوال محوری لاکان این است: فراسوی این مانع فراسوی مرز تاریخی خیر چه چیزی قرار دارد؟ همین سوال محوری است که استدلال لاکان را در اخلاق روانکاوی هدایت می کند. آنچه فراسوی مفهوم پردازی های پی در پی از خیر، فراسوی روش‌های تفکر سنتی اخلاقی قرار دارد، ناکامی فرجامین آنها، ناتوانی آنها برای تسلط بر امتناع بنیادی و فقدان بنیادینی است که تجربه بشری حول آن سازمان یافته است. در واقع این امتناع، گونه ای علیت ساختاری را در تاریخ تفکر اخلاقی اعمال میکند. وجه تحمل ناپذیر آن به مساعی تفکر اخلاقی برای حذف آن می انجامد. اما این حذف خطر تبدیل شدن خیر به شر و تبدیل شدن آرمانشهر به خراب آباد را در پی دارد: "معلوم شد که دنیای خیر به لحاظ تاریخی دنیای شر است- که نه‌تنها با برگشت پذیری مشهور 'کانت با ساد' بلکه با قتل های بی پایان تحت حکمرانی سیاست ورزی شادی مشخص شد" (Lacoue-Labarthe, 1997:58). از سوی دیگر وجه فروکاست ناپذیر امتناع نشان‌دهنده محدودیت‌های تمامی این تلاش هاست و لاکان نام این امتناع را ساحت واقع می گذارد ساحت واقع در عمق اخلاق لاکانی روانکاوی قرار دارد.


----------------------------------------
یانیس استاوراکاکیس؛ لاکان و امر سیاسی، فصل دموکراسی مبهم و اخلاق روانکاوی ص.245-244


@Kajhnegaristan