ادامه 👆. و باز شاید از اینروست که در قرآن کریم، تاکید اصلی بر «لنا نیاتنا» و «لنا اعملنا» شده است

ادامه 👆
و بر اساس معتبرترین تفاسیر بعمل آمده از قران ، "شیطان"، در جایگاه نوعی از زیستن و نوعی نگاه بزندگی،در جسم و اعمال و افکار آدمهاست که حلول می کند و تجسد می یابد و درک عینی این معنای عمیق در ادیان بین النهرینی،همانا احتراز از شرایط،اعمال،آرزوها،نیات و آدمهایی است که تجلی"شیطان" هستند در اعمال،آرزوها و نیات خود و در صحن عملی زندگی؛نوعی از نگاه و تصمیم سازی ونوعی از رفتارکه زندگی بشری را هیولایی می سازد.
و باز شاید از اینروست که در قرآن کریم،تاکید اصلی بر"لنا نیاتنا" و"لنا اعملنا" شده است.تحقق نوعی از نظام اجتماعی و انتخاب نوعی از عقلانیت که در متن و در صحنه عملی ایجاد شده توسطزآن،" آرزوها و امیال" و "رفتارهای شغلی-فردی" ،یعنی" نیات و اعمال" اکثریت تعیین کننده جامعه،براساس الگوی"کار" برآمده از دانش،تولید و هنر و مبتنی بر استعداد و تلاش فردی و در پروسه رقابت آزاد و شرایط مناسب برای همگان شکل گیرند و تحقق یابند.
تنها در تحقق عملی چنین شرایطی در جامعه است که می توان انتظار"اوسطها"، یعنی فراگیری،محبوبیت،استقرار و دوام طبقه متوسط: در حد رفع نیاز،باندازه توان و در چهارچوب عقلانیت ترقی خواهانه، در همه چیز را از افراد انتظار کشید،شرایطی که در آن،قریب هاو یلداها و مسکوبها در مرکز آرزوهای آحاد جامعه در نظام تعیین شغلها قرار گیرند و نه در صنف مهجوران،پس زده شده ها،فقیران و شکست خورده ها.
و شاید منظور سهروردی از "کان الزمان نوریا"نیز جلب نظرها برای تحقق چنین شرایط و چنین جوامعی،نه در سخن که در زندگی روزمره بوده است.📙


@Kajhnegaristan