نیچه در یکی از نامه‌های خود به دوستش درباره اسپینوزا می‌گوید:.. واقعا حیرت کرده‌ام، سر شوق آمده‌ام!

نیچه در یکی از نامه های خود به دوستش درباره اسپینوزا می گوید:

واقعا حیرت کرده ام، سر شوق آمده ام!
من یک پیشگام دارم، و البته چه پیشگامی!
اسپینوزا را به دشواری می شناختم: عملِ غریزه مرا به او رسانده است. نه تنها سرتاسر گرایشات او در بدل کردن شناخت به نیرومندترین شور، به من شباهت دارد، بلکه خود را در پنج نکته از آموزه های او می یابم؛ و این نابه‌هنجارترین و گوشه گیرترین متفکر، دقیقا در بطن همین نکات، بیش از همه به من نزدیک است: او اراده ی آزاد، مقاصد، مرتبه‌ی اخلاقی برای جهان، من انگاری و شر را رد نمی کند؛ بی تردید تفاوت ها میان ما بی‌شمارند، اما آن ها را باید تفاوت های دوران، فرهنگ و بسترهای معرفتی دانست.


از کتاب «اسپینوزا:فلسفه ی عملی» اثر #ژیل_دلوز


@Kajhnegaristan