ریشه‌های درختی تنومند و سایه گستر (۱۴). ✍فرزام پروا …

ریشه های درختی تنومند و سایه گستر(14)
✍فرزام پروا



🔶-لکان اصرار دارد که مقاومت بنیادی در روانکاوی مقاومت روانکاو است، به این جهت که آنالیست است که خود را در یک رابطه دوئل [دونفره/مبارزه] [در بعد تصویری] با بیمارش قرار داده است. این است حرف مشهور لکان که تبدیل به مثل شده که تنها مقاومتی که در روانکاوی وجود دارد از سوی آنالیست است.
اما هنوز مقاومت دیگری هم وجود دارد: مقاومت محور سمبولیک وقتی سوژه قرار است معنای جدیدی بیرون بکشد. پارادوکس هایی در سطح سمبولیک وجود دارد که لکان به آنها اشاره می کند: مقاومتی در داخل گفتار آنالیزان وجود دارد واین مقاومت از نظر منطقی قابل استنتاج است.
-چطور لکان ارتباط تصویری را مفهوم سازی کرد؟ مفهوم سازی او تنها تجربی یا بر اساس مشاهده صرف نبود. او ارتباط تصویری را با استفاده از شمایی/جدولی که هگل فراهم کرده بود مفهوم سازی کرد: او آن را بر اساس ارتباطی بین ارباب و بنده ساخت، به عنوان یک رابطه دیالکتیکی الیناسیون (از خود بیگانگی)، اما در مفهوم خاصی بیش از این پیش نرفت.

@Kajhnegaristan