کمالی پور:

کمالی پور:
✅قوه قضاییه سازوکار لازم برای استفاده ازمجازات جایگزین حبس را ایجاد کند/انتقاد از تراکم بیش از حد در زندان‌ها
https://telegram.me/lawpress
نایب رییس کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم درجهت کاهش تراکم زندانیان، گفت: دستگاه قضایی درسال ۹۶ سازوکار استفاده ازمجازات جایگزین حبس را جهت کاهش تراکم زندانیان ایجاد کند.

یحیی کمالی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی در کشور حجم انبوه زندانیان در زندان‌ها است، گفت: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی مربوط به دستگاه قضایی به بحث کاهش آمار زندانیان تاکید کردند، بنابراین آمار زندانیان در زندان‌ها با توجه به مشکلات بهداشتی و درمانی باید کاهش پیدا کند، درحال حاضر زندان جیرفت با ظرفیت اسمی 250 نفر احداث شده اما هم اکنون 1500 نفر در این زندان مستقر هستند.

نماینده مردم جیرفت وعنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط زندان‌ها به لحاظ جمعیتی نامساعد است، افزود: در قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال 96 نمایندگان مجلس مصوب کردند 20 زندان با اولویت کلانشهرها، از مرکز شهر خارج شوند بنابراین اگرمسئولان توان کاهش آمار زندانیان را ندارند حداقل باید مکانی برای زندانیان درجهت زندگی بهتر و با امکانات بیشتر فراهم شود.

کمالی پور ادامه داد: البته کمبود بودجه قوه قضاییه درساختمان سازی یکی از مشکلاتی است که منجر به تراکم زندان‌ها شده است.
@lawpress
وی با تاکید بر اینکه شرایط زندان‌ها به لحاظ جمعیتی به هیچ عنوان برای کشور و دستگاه قضایی زیبنده نیست، تصریح کرد: در قانون سازوکارهایی مانند استفاده از مجازات های جایگزین برای کاهش آمار زندانیان پیش بینی شده اما این موضوع درحال حاضر مسکوت مانده و نهادهای مربوط هیچ کمک و اقدامی در جهت استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس انجام ندادند.

کمالی پور با بیان اینکه قضات تمایلی به استفاده از مجازات جایگزین حبس ندارند، گفت: همچنین دستگاه قضایی درحوزه نظارت از جدیت لازم برای اجرای مجازات های جایگزین حبس مانند تخفیف مجازات، تعلیق مجازات و توقف مجازات برخوردار نیست.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کمبود فضای زندان‌ها از مشکلات اساسی جامعه است، افزود: به طورحتم تراکم زندانیان مشکلات بسیاری درحوزه اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی ایجاد می‌کند، بنابراین ایجاد اراده و عزم جدی برای کاهش تراکم زندانیان از نیازهای ضروری امروز جامعه است که درحال حاضر وجود ندارد.
✅لينك عضويت در كانال حقوق پرس:👇👇👇
https://telegram.me/lawpress