‍ 🔻جشن اردیبهشت گان:.. اردیبهشت در اوستا به صورت اشه وهیشته آمده است

‍ 🔻جشن اَردیبهشت گان :

سومین روز از ماه اردیبهشت تقویم زرتشتی برابر با دومین روز از تقویم رسمی ایران برگزار می‌شود و برای گرامی داشت جایگاه آتش ، گرما و روشنایی آن در زندگی انسان است.

اَردیبهشت در اوستا به صورت اَشَه وَهیشتَه آمده است.

بخش نخست ، اَشَه یا اَرتَه به معنی درستی و راستی و هنجار و بخش دوم صفت عالی است به معنی بهترین ، بنابراین اردیبهشت یعنی بهترین راستی یا بهترین هنجار و قانون خواهد بود.

این ویژگی یکی از گام های عرفانی برای شناخت ونزدیک شدن به اهوراست .

اردیبهشت در نقش مادی خود از روشنایی وآتش پاسداری می کند .

🔹در این جشن ، ایرانیان به کنار آتشکده ها و کانون روشنایی می رفتند و با آرزوی افزایش فروغ اهورایی در جان وروان خویش به نیایش آتش ( بخشی از خُرده اوستا ) می پرداختند . سپس با خوردنی های سنتی که فراهم شده بود پذیرایی می شدند .
@azarbayeganeiran
@Loversofiran
@majaleh_rooz