✅گفت‌و‌گوی «ایران» با لوریس چکناواریان، آهنگساز برجسته و آفریننده‌ی چهار اپرا از روایت‌های شاهنامه: …《عمرم را پای فردوسی گذاشتم》

✅گفت‌و‌گوی «ایران» با لوریس چکناواریان، آهنگساز برجسته و آفریننده‌ی چهار اُپرا از روایت‌های شاهنامه:


《عمرم را پای فردوسی گذاشتم》

نخستین‌بار‌ها، همیشه مهم است. شمار زیادی از نخستین علاقه‌هایم را در کودکی یافتم و از آن بی‌شمار برخی علاقه‌ها تاکنون با من است و یکی از آنها عشق به شاهنامه و داستان‌هایش است. بچه بودم، صدای عباس‌ شیرخدا ضرب‌نواز از رادیو پخش می‌شد، او به شیوایی و زیبایی با ریتم‌های زورخانه‌ای، شاهنامه می‌خواند و ضرب می‌زد. علاوه بر این در زادگاهم بروجرد، شاهنامه‌خوانی جریان داشت و هنوز هم این سنت هست. سال‌های نوجوانی به زورخانه می‌رفتم تا ضرب‌نوازی و شاهنامه‌خوانی را از نزدیک بشنوم و حرکت‌های ورزش‌ زورخانه‌ای را ببینم. حرکت‌های کباده، دوپا و... هر کدام ریتم مختلفی دارند.

دنباله نوشتار:
http://www.ion.ir/News/380836.html

@Dosuyecaspian