👈کاهش پرشتاب نرخ ارز در یکروز و گمانه‌های گوناگون …⬅️ دیروز، کاهش پرشتاب نرخ و سوداگری دلالها❗️

👈کاهش پرشتاب نرخ ارز در یکروز و گمانه های گوناگون


⬅️ دیروز، کاهش پرشتاب نرخ #ارز و سوداگری دلالها❗️
دیروز تا غروب، در حالیکه تابلوهای رسمی، نرخ دلار را تا ۱۴ هزار تومان نشان می دادند اما
خبر رسید که با وجود خودداری صرافی ها از خرید دلار، دلالها دلار را ۱۲۵۰۰ تومان و حتا ۱۱۰۰۰ تومان ازمردم می خریدند! و در تبریز و تهران گویا مردم برای فروش دلار به صرافی ها رفته بودند!

🔹نگرها(نظرها) و گمانه هایی که درباره چرایی این کاهش گفته می شود:

■برخی می گویند #روحانی دستور تزریق ۵ میلیون دلار یا بیشتر را به بازار ارز و رسیدن به نرخ شهریور ۹۶ را داده است و نوسان نرخ ارز کاملا در دست #دولت است برای جبران کسری بودجه و حتا شرایط اجتماعی جامعه زیرا با نگهداشتن جامعه در حالتی که طبقه متوسط توان و قدرت خرید و امنیت اقتصادی اش کاهش آشکاری داشته باشد، باعث کاهش اعتراضات اجتماعی و خیابانی ای خواهد شد که موتور محرکش طبقه متوسط شهری است. البته باید پرسید، اگر به راستی چنین باشد، با وجود گاهش شدید قدرت خرید طبقه فرودست جامعه و فقیرتر شد فقرا، دولت با شورش های احتمالی این قشر از جامعه چه خواهد کرد و آیا بسته های حمایتی کالایی و... دولت، کفاف می دهد و جبران می کند نیازهای فراوان این طبقه از جامعه را؟ زیرا شورش ها و اعتراضات اجتماعی که تنها محدود به طبقه #متوسط شهری نیست و اتفاقا شورش های طبقه آسیب پذیر و فرودست جامعه می تواند خطرناک تر و خشن تر ار طبقه متوسط باشد.
■برخی می گویند این کاهش پرشتاب به دلیل پرتاب موشک های #سپاه به سوریه و جایگاه تروریست ها است زیرا بازار ارز ایران با دخالت دست هایی از #امارات به این اندازه از ناپایداری رسیده است و دیروز همزمان با پرتاب موشک های سپاه، بازارهای امارات نیز از سوی نیروهای ایرانی تهدید به تخلیه از سرمایه کلان ایران شد و شوکی به بازار مسکن دوبی وارد شد و امواج این شوک، تا بازار ارز تهران هم رسید.
■ یکی از کانالهای تلکرامی هم مدعی شد که "کیف های ۱۰میلیون دلاری در بازار تهران با قیمت ۹۰۰۰ تومان" وارد شده است! و در توضیح آن نوشت؛
مدیر یکی از صرافی های مطرح تهران گفت: طی ۲ روز گذشته از سوی تعدادی صرافی های رانت خوار بانکی، به ما پیشنهاد خرید پالتهای ۱۰ میلیون دلاری داده اند و نکته جالب اینکه قیمت پایه برای خرید ۹۱۵۳ تومان با کارمزد باورنکردنی ۲% است.
باتوجه به هجوم دلارهای خانگی، این طرح موفق نبود و خیلی از صرافی ها از این پیشنهاد استقبال نکرده اند. این مدیر صرافی گفت: با جاری شدن بسته های ارزی #پتروشیمی در بازار ( تزریق ارز ناشی از فروش نفت به بازار داخل) قیمت دلار تا ۸ هزار تومان نیز پایین خواهد آمد.
خارج شدن #دلار از گردونه مبادلات خارجی ایران و توافق #ایران و #اروپا بر سر #یورو به جای دلار، برای جایگزینی در معاملات بین اتحادیه اروپا و ایران نیز جایگاه #ریال ایران را تقویت کرد.
■ یکی دیگر از کانالها هم در تحلیلی خلاصه اما جامع نوشت، سقوط دلار در روزها و هفته های آینده ادامه خواهد داشت به اين دلايل:
خارج شدن دلار از گردونه مبادلات خارجی
اشباع شدن #بازار_ارز در ایران
کاهش نقدینگی در کشور
ورود حجم زیاد دلار از #عراق و #افغانستان به ایران
افزایش قیمت #نفت
افزایش شدید صادرات
احتمال الحاق ایران به FATF
ایجاد کانال مالی مستقل از دلار بین ایران و اروپا
■برخی هم می گویند این نوسان ارز به دلیل تعطیلی یک هفته ای بازارهای کشور چین در روزهای کنونی است زیرا چین شریک تجاری بزرگ ایران است و ارز زیادی از آن سو وارد ایران می شود. (این ادعا از همه ناپذیرفتنی تر است زیرا روند تعطیلی بازارهای چین منجر به قطع ورود دلار به بازار ارز ایران می شود و این خود عاملی برای کاهش قیمت ارز، به حساب نمی آید).


🔹 دو نگر(نظر) وگمانه هم درباره آینده روند نرخ ارز در ایران گفته می شود:

■کاهش نرخ #ارز، موقتی است برای جمع کردن ارز خانگی در دست مردم و سپس افزایش دوباره
■کاهش نرخ ارز، بخشی از برنامه کنترل دولت است برای پایان افزایش و تثبیت روی یکی از اعداد بازه ی ۸_ ۱۲ هزار تومان!


🔹توییت اسفندیارخدایی دکترای مطالعات امریکا
و توییت #بهرام_پارسایی نماینده مردم #شیراز در #مجلس 👇
https://t.me/LoversofIRAN/7753?single