(پاسخ به پرسش یکی از دوستان).. مورد چهارشنبه سوری بگید وایا مربوط به زرتشتیان است؟
(پاسخ به پرسش يكي از دوستان)
@history_1
در مورد چهارشنبه سوري بگيد وايا مربوط به زرتشتيان است؟
چهار شنبه سوری تغییر شکل یافته جشن آتش افروزی پایان سال است که از دیرباز تا اکنون زرتشتیان آن را برپا می دارند. در سنت های زرتشتی 5 روز مانده به پایان هر سال، آیین گهنبار پنجه برگزار می شود که ایرانیان با بر افروختن آتش به استقبال روان و فروهر درگذشتگان می روند و پس از تحویل سال نو نیز این آتش افروزی را در بلندی ها و پشت بام ها دارند تا از مهمانان ویژه باور سنتی خود بدرقه کرده باشند.
@history_1
در برخی از حکومت های نخستین پس از اسلام در ایران بر اثر تعصب موجود اجازه آتش افروزی پایان سال به همۀ ایرانیان داده نشد بنابرین به صورت چهارشنبه سوری تغییر شکل یافت.
با وجود آيين آتش افروزي بربام خانهها كه هنوز در بين زرتشتيان (درسحرگاه روز اورمزد وفرودين ماه گاه شماري بدون كبيسه) مرسوم است، ميتوان چنين نتيجه گرفت كه بن مايه اين جشن به آتش افروزي سحرگاه اورمزد وفرودين ماه برميگردد كه يادآور پذيرايي وراهنمايي فروهر درگذشتگان است.
ولي اينكه؛ چگونه اين آتش افروزي به شب چهارشنبه منتقل شده است وبا پريدن ازروي آن اشعاري با مضمون موهن سرميدهند، نميتواند ربطي به زرتشتيان داشته باشد چون؛ نخست در گاهشماري زرتشتي وباستاني ايران شنبه وچهارشنبه وجود ندارد و هر يك از سي روز نام ويژهاي دارد و دوديگراينكه پريدن ازروي آتش بياحترامي به يكي ازچهارآخشيج مقدس(ايراني- زرتشتي) محسوب ميشود.
درمجموع ميتوان گفت نَـفس آتش افروزي ميتواند بازمانده آتش افروزي آخرسال زرتشتيان وهمراه وهم جهت با آن باشد، ولي بردن مراسم آتش افروزي به چهارشنبه وپريدن ازروي آن وخواندن اشعاري توهين آميز رانميتوان درمقوله باور وفرهنگ زرتشتي- ايراني گنجاند.
@history_1