شبکه جامعهشناسیبررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعیپشتیبانی و ارتباط با ما اینستاگرام: کانال انگاره (برادرخوانده):کار علوم اجتماعی
سوژه شدن، مقاومت، دلالت مجدد: از فروید تا. جودیت
✅سوژه شدن، مقاومت، دلالت مجدد: از فروید تا #فوکو
✍🏻جودیت #باتلر
در مراقبت و تنبیه، خصلتِ پارادوکسیکالِ آنچه را فوکو سوژه شدن (subjectivation)زندانی می خواند در نظر بگیرید. اصطلاح “سوژه شدن” خود حامل این پارادوکس است: assujetissementهم دال بر شدنِ سوژه است و هم دال بر فرآیند انقیاد(subjection)-آدمی فقط وقتی به هیئت خودآیینی درمی آید که منقادِ یک قدرت شود، انقیادی که متضمن یک وابستگیِ ریشه ای است. نزد فوکو، این فرآیند سوژه شدن اساساً ازطریق بدن صورت می گیرد. در مراقبت و تنبیه، بدن زندانی نه تنها به شکل یک نشانهی گناه و تخطی ظاهر میشود، در هیئت تجسد ممنوعیت و تجویزی برای مناسک عادی سازی، بلکه از رهگذر ماتریس گفتاریِ یک سوژه ی حقوقی، قاب گرفته میشود و فرم میگیرد. این دعوی که یک گفتار، بدن را “فرم می دهد” به هیچ وجه دعوی ساده ای نیست، و از آغاز باید تشخیص دهیم که چطور چنین “فرم دهی”ای با “ایجادکردن” و “حدومرزگذاشتن”(determining)یکی نیست، چه رسد به این تصور که بدنها به نوعی ساخته ی گفتارند و بس.[i]
فوکو اظهار میکند که زندانی توسط یک رابطه ی بیرونیِ قدرت سامان نمی پذیرد، به گونه ای که یک نهاد، فردی ازپیش حاضر را هدف مقاصد انقیادآور خود قرار بدهد. برعکس، فرد ازرهگذر “هویت”اش در مقام زندانی، هویتی که گفتاری برساخته میشود، فرم میگیرد یا شاید بهتر باشد بگوییم، صورتبندی میشود. انقیاد، در معنای لفظی، ساختنِ یک سوژه است، آن اصل سامان بخشی که سوژه برطبق آن صورتبندی یا تولید میشود. چنین انقیادی نوعی قدرت است که نه تنها یک جانبه به مثابه شکلی از سلطه، بر یک فرد حاضر، عمل میکند(Acts on)، بلکه همچنین سوژه را به کار می اندازد(activates) یا فرم می دهد. لذا، انقیاد نه به سادگی سلطه بر یک سوژه است و نه تولید آن، بلکه مبین نوع خاصی از محدودیت در تولید است، محدودیتی که بدون آن تولید سوژه امکانپذیر نیست، محدودیتی که از طریقش این تولید به وقوع می پیوندد. علیرغم اینکه فوکو گهگاه می کوشد استدلال کند که قدرت حقوقی-قدرتی که بر سوژه های ازپیش حاضر عمل میکند و آنها را منقاد میسازد- ازلحاظ تاریخی مقدم بر قدرت مولد، توانایی قدرت در فرم دادن به سوژه ها، است [اما] در خصوص زندانی پیداست که سوژه ی تولیدشده و سوژه ی سامان پذیرفته یا منقادشده یکی هستند، و آن تولید جبری، فرمِ سامانبخشیِ خودش است.
بیشتر بخوانید در 👇👇👇👇
goo.gl/zX7mVL
#جامعهشناسی
🌐جامعهشناسی علامه
https://t.me/joinchat/AAAAAD-FIxZ3dXAZ8P6lvw