شبکه جامعه شناسی شبکه جامعهشناسیبررسی تحلیلی جامعهشناختی و سیاستگذاری اجتماعیپشتیبانی و ارتباط با ما اینستاگرام: کانال انگاره (برادرخوانده):کار علوم اجتماعی شبکه جامعه شناسی ۱۳:۳۲ ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ شغلهای پر رونق سال ۲۰۱۷ اعلام شد ….. جامعهشناسی علامه شبکه جامعه شناسی ۱۲:۵۹ ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ اگر من یک آدم را تحقیر کنم فقط یک نفر را حتی یک جلاد را، دیگر به هیچکس نمیتوانم احترام بگذارم! حرمت آدمیت میشکند. ژان پل سارتر. گوشهنشینان آلتونا …جامعهشناسی علامه. شبکه جامعه شناسی ۱۱:۳۳ ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ سندروم اعتیاد به شبه تصمیم. دکتر مجتبی.. معشوقی زیبا اما بی رحم را لحظهای تصور کنید! چون زیباست و جذاب، نمیشود از خیرش گذشت و چون بی رحم است بودن با او آسان نیست. برخی از اصول تفکر استراتژیک مانند آن معشوقند چرا که در عین جذاب بودن، خشن و سخت اند. اما یکی از آن اصول زیبا و خشن: اگر همه چیز مهم باشد، پس هیچ چیز مهم نیست! شما باید دست به انتخاب بزنید!. زمانی میتوانید ادعا کنید که یک تصمیم گرفتهاید که مشخصا بگویید از میان گزینههای مختلف، کدام گزینهها را کنار گذاشتهاید و کدام گزینه را انتخاب کردهاید وگرنه اگر به هر طریقی از زیر بار انتخاب در برویم، ما به جای تصمیم، «شبه تصمیم» گرفتهایم. چرا شبه تصمیم برای ما جذابتر است، چون تصمیم دردناک است. ممکن است بپرسید واقعا انتخاب دردناک است؟ جواب این است که خود انتخاب نه! ولی کنار گذاشتن گزینههای مختلف دردناک است. ... شبکه جامعه شناسی ۱۱:۱۹ ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ انجمن علمی نمایش میدهد:.. پخش فیلم مشق شب عباس کیارستمی.. دوشنبه، ۲۱ فروردین - ساعت ۱۲:۱۵ سالن مطهری دانشکده. جامعهشناسی علامه. شبکه جامعه شناسی ۱۰:۰۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ انسان فقط در قبال گفته هایش مسئول نیست بلکه در قبال سکوت هایش هم مسئول است عزیز نسین …جامعهشناسی علامه. شبکه جامعه شناسی ۲۱:۱۳ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ ۱۰۰ مسئلهی ایران. ️️مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری ️مسائل اصلی و سناریوهای پیش روی ایران در سال آینده با انجام پژوهش «آیندهپژوهی ایران ۱۳۹۶» مشخص شدند. بر این اساس، سه مسئله «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری» در صدر مسائل اصلی و سناریوهای پیش روی ایران در سال ۱۳۹۶ قرار گرفتهاند.. در این پژوهش که از مهرماه سال ۱۳۹۵ و با حمایت مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری آغاز شد، مسائل ایران در سال ۱۳۹۶ با بهرهگیری از هفت مسیر شناسایی و با نظر خبرگان اولویتبندی شد … در نهایت ۱۰۰ مسئله ایران به ترتیب اولویت به شرح زیر اعلام شده است:.۱. ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی.۲. بحران تامین آب.۳. بیکاری.۴. فساد سیستمی.۵. ناامیدی درباره آینده.۶. سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی.۷. ... شبکه جامعه شناسی ۲۱:۱۰ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ مروری بر وضعیت_ازدواج در سالی که گذشت … با وجود افزایش تعداد جوانان در سنین که امسال رقمی حدود ۱۱٫۵ میلیون نفر را شامل میشود، میز شبکه جامعه شناسی ۱۹:۴۸ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ پروبلماتیزهکردن چیست؟. میشل. ترجمهی محمدمهدی من مدتهاست به دنبال دریافتن پاسخ این پرسش هستم که آیا ممکن است بتوان تاریخ تفکر را به نحوی متمایز – هم متمایز از تاریخ ایدهها (منظور من از تاریخ ایدهها همان نظامهای بازنمایی [۲] است) و هم متمایز از تاریخ ذهنیتها [۳] (که مرادم از آن تحلیل گرایشات و انواع کنش است) – ترسیم کرد؟ به نظرم عنصری وجود داشت که قادر به ترسیم این تاریخ تفکر بود؛ این عنصر همان است که میتوان آن را پروبلمها [۴] یا به بیان دقیقتر، پروبلماتیزهکردن [۵] نامید. آنچه تفکر را متمایز میکند این است که تفکر چیزی کاملا متفاوت از مجموعۀ بازنماییهایی است که زیربنای یک رفتار معین را تشکیل میدهد؛ تفکر همچنین کاملا متفاوت از قلمرو گرایشاتی است که میتوانند به این رفتار تعین ببخشند. تفکر چیزی نیست که در کرداری [۶] معین ساکن باشد یا معنایش را به آن بدهد؛ بلکه اتفاقا همان چیزی است که به فرد اجازۀ پا پس کشیدن از این شیوۀ کنش یا واکنش را میدهد، تا فرد این شیوه را به خود در مقام ابژۀ تفکر عرضه کند و معنا، شرایط و اهداف آن را به پرسش بکشد. تفکر آزادی است، آن هم آزادیای در نسبت با آنچه یک فرد انجام میدهد، جنبشی است که به وسی ... شبکه جامعه شناسی ۱۸:۲۳ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ یک معنای غیرحقیقی خاموشی (سکوت)، عدم جلب توجه است.. مصطفی هرچه موجودی کمتر از او صوت صادر شود کمتر جلب توجه میکند. و از این نظر حتی جمادات و نباتات و حیوانات هم ما وقتی متوجه شان میشویم که از آنها صدایی به گوش میرسد. مسلما وقتی که صدای باد در برگهای درخت میپیچد شما بیشتر به وجود آن درخت و برگهای آن توجه پیدا میکنید تا وقتی که هیچ آوایی نیست. در مورد انسان چون بسیاری از سخنانی که ما میگوییم برای جلب توجه است یعنی برای اینکه یا احترام دیگران را معطوف به خودمان بکنیم یا محبت دیگران را معطوف به خودمان بکنیم یا اعجاب دیگران را معطوف به خودمان کنیم یعنی یا به ما احترام بگذارند یا اینکه اعجاب کنند که ما چقدر مثلا معلومات چقدر محفوظات چقدر قدرت تفکر و امثال ذالک دارد یا اصلا ما را دوست بدارند. با سخن خودمان دلشان را به دست بیاوریم. به هر حال همه اینها مشترکند دراینکه نوعی جلب توجهاند …ما از طریق سخن گفتن جلب توجه میکنیم. یعنی توجهها را معطوف به خودمان میکنیم. خاموشی یعنی جلوی این جلب توجه دیگران را گرفتن و اینکه توجه دیگران متمرکز شود روی من جلوی این را گرفتن. این در اخلاق عرفانی فضیلت بزرگی است و حتی در اخلاقهای فضیلت روزگار قدیم که حتی المقدور جل ... شبکه جامعه شناسی ۱۷:۲۲ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ برنامه پروفسور برونولاتور در سفر به ایران.. جامعهشناسی علامه شبکه جامعه شناسی ۱۷:۱۵ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ جامعه، امر اجتماعی یا جامعهشناسی پیوند. معرفی اندیشه برونولاتور به همت انجمن علمی علوم اجتماعیاسلامی دانشگاه تهران. دانشکده علوم اجتماعی تهران، ۲۱ فروردین. جامعهشناسی علامه. شبکه جامعه شناسی ۱۶:۵۷ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ توسعه یعنی پرورش «نخبگان معمولی».. جامعهشناسی علامه رنانی - توسعه با نخبگان معمولی.pdf (986.4 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام شبکه جامعه شناسی ۱۶:۴۶ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ ۱⃣انتخاب ملت یا مردم؟ محمد اناری، پژوهشگر فرهنگ عامه انتخابات در ایران با تمام دنیا متفاوت است البته در تمام سرزمینها انتخابات یک سری زمینههای بومی برای انتخاب تفاوتها دارد. در ایران هم این گونه است، اما زمینههای بومی آن تأثیرگذار و قابل… شبکه جامعه شناسی ۱۶:۴۵ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ ۱⃣انتخاب ملت یا مردم؟. محمد اناری، پژوهشگر فرهنگ عامه.. انتخابات در ایران با تمام دنیا متفاوت است البته در تمام سرزمینها انتخابات یک سری زمینههای بومی برای انتخاب تفاوتها دارد. در ایران هم این گونه است، اما زمینههای بومی آن تأثیرگذار و قابل توجه هستند. تا کنون فرصت این که در انتخابات چپ و راست روبروی هم قرار گیرند یا انتخاب سومی از آن نوع که آنتونی گیدنز مد نظر قرار دارد یا آن گونه نواندیشی که مصطفی و موسی صدر در پی اش بودند، به میان نیامده است تا مردم با موج سومی به عنوان گفتمان بینابینی آشنا شده باشند.. آن چه در رفتارهای انتخاباتی در دههی اخیر مورد مشاهده قرار گرفته است این است که دو رویکرد انتخاباتی بیشتر داعیه داری کردهاند و آن دو اغلب در مفاهیمی را به عنوان نشانههای اجتماعی به میان انداختهاند تا رای دهندگان در این گوی و میدان خود را معنی کنند. کنشگران همواره زندگی و نقش خود را معنی میکنند و از خلال همین معناها است که در انتخاباتها رای میدهند و آن جمله که میگویند مردم دولت خود را تعیین میکنند یا مردم لایق دولت خود هستند، همین جا عیان میشود. در نتیجه اعضای جامعه هم با تعبیرات و توجههای خودشان میدانی از معنا را برای دولتها میآفرینند تا دولتها بتوانند گوی انتخاب ... شبکه جامعه شناسی ۱۵:۳۲ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ تصویر روی جلدمجله بین المللی تایم و هشدار درباره خطر اتمی داعش …داعش به دنبال بمب اتم است و میداند آن را از کجا تهیه کند …جامعهش شبکه جامعه شناسی ۱۴:۰۶ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ بحثهایی دربارۀ قانون بودجۀ کشور (۱۳۹۶) - تمرکزگرایی در بودجه. رضا تا پیش از اجرای برنامۀ سوم توسعه، فرایند بودجهریزی بهطور کاملا متمرکز انجام میشد و استانها نقش تعیینکنندهای در توزیع منابع نداشتند. بهموجب ماده ۷۰ قانون برنامۀ سوم توسعه و در راستای تمرکززدایی از امور سیاستگذاری، تشکیل شورای برنامهریزی و توسعۀ استانها بهمنظور تصمیمگیری، تصویب، هدایت، هماهنگی و نظارت در امور برنامهریزی و توسعه و عمران استانها پیشبینی و وظایف شورا بهاستناد ماده۷۱ همان قانون تعیین شد. اهم وظایف این شورا عبارتاند از تنظیم برنامههای بلندمدت و میانمدت توسعۀ استان، تهیۀ طرحهای توسعه و عمران، اتخاذ تدابیر لازم برای تحقق درآمدهای پیشبینیشده، تنظیم و ارائۀ بودجۀ سالانۀ استان، توزیع اعتبارات عمرانی …در این راستا از زمان اجرای برنامۀ سوم (١٣٧٩)، بهتدریج تصمیمگیری دربارۀ سهم بیشتری از بودجۀ عمومی دولت به شورای برنامهریزی و توسعۀ استانها واگذار شد بهطوریکه این میزان در سال ۱۳۸۵ به حدود ۲۱٫۸ درصد کل بودجۀ عمومی دولت رسید، اما پس از آن با شیب تندی رو به کاهش نهاد. در بودجۀ سال ۱۳۹۲ تنها حدود ۶٫۷ درصد بودجۀ عمومی دولت در چارچوب شورای برنامهریزی و توسعۀ است ... شبکه جامعه شناسی ۱۲:۴۱ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ یا؟.. سبحان معصومی معمولا تفاوتی که جامعه شناسان بین دو مفهوم انسجام و همبستگی قائل میشوند به شرح زیر است:. انسجام: پیوند میان افراد برای انجام کار مشخص. همبستگی: پیوند میان افراد برای با هم بودن. از متفکرین برجسته نظریه ساختی – کارکردی در تحلیل انسجام در سطح نظام اجتماعی به کنشهای اظهاری اشاره نموده و معتقد است هرگاه در موقعیتهای اجتماعی کنشهای اظهاری ‹ خود› ‹معطوف به دیگران› باشد به نوعی همکاری و انسجام میانجامد و هرگاه این انسجام نهادینه باشد میتوان آن را همبستگی نامید. به نظر من امروز ما در ایران بیشتر از اینکه بتوانیم در کنار هم هدفی را دنبال کنیم و مقاصد مشترکی داشته باشیم به دنبال با هم بودن هستیم. و انسجام خود را میخواهیم با در کنار هم بودن به جهانیان ثابت کنیم. اینکه ما به خودی خود با یکدیگر هیچ مشکلی نداریم و در کنار هم روزها را میگذرانیم نمیتواند کارگشا باشد زیرا هدف مشترکی که برای رسیدن به آن تلاش شود وجود ندارد. همبستگی زمانی ارزش دارد که سعی کنیم با هم به اهداف کوتاه و دراز مدت خود برسیم و تعامل گروهی در کار و عمل خود داشته باشیم و مشکلی هم در ارتباط ما شکل نگیرد. ناتوانی ما در کاره ... شبکه جامعه شناسی ۲۱:۵۷ ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ انجمن علمی نمایش میدهد:.. پخش فیلم مشق شب عباس کیارستمی.. دوشنبه، ۲۱ فروردین - ساعت ۱۲:۱۵ سالن مطهری دانشکده. جامعهشناسی علامه. شبکه جامعه شناسی ۲۱:۲۸ ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ ما نه به دوست، بلکه به دشمن نیاز داریم ….. ما نه به دوست، بلکه نیاز به دشمن داریم این یکی از تزهای معروف جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات و روشنگری ملی حکومت آدولف هیتلر، بود. گوبلز میگفت وقتی یک حکومت دچار ضعف مدیریتی و فساد و ناکارآمدی و فلاکت اقتصادی شود، و وقتی نتواند نیازهای ابتدایی مردمش - از قبیل نان و کار و رفاه و امنیت و اعتبار و آسایش شان - را تامین کند، با موجی از نارضایتی و خشم و اعتراض عمومی مواجه میشود و کشور به سوی انقلاب و سقوط حکومت پیش میرود. جوزف گوبلز میگفت در چنین حالتی حکومت باید اذهان عمومی را به سوی یک موضوع فرعی، اما بزرگ، منحرف کند. باید وارد یک جنگ شد. حکومت باید برای ملت دشمن بتراشد. دشمنان خارجی، دشمنان داخلی. اگر دشمن واقعی پیدا نشد، حتی دشمن خیالی. باید دایما «از توطیهها گفت، از نقشه هایی که دشمنان برای ما میکشند. باید از هر فرصتی و هر حادثهای برای راه انداختن یک جنگ تبلیغاتی استفاده کرد. ... شبکه جامعه شناسی ۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ شوراهای شهر؛ دموکراسی حداقلی و دموکراسی حداکثری. مهدی - جامعهشناس امروزه مباحث مربوط به «گذار به دموکراسی» و زمینههای اجتماعی آن جزء مهمترین و اصلیترین موضوعاتی است که در جامعهشناسی سیاسی مطرح میشود. براساس نظریات ساموئل هانتیگتون تا کنون سه موج دموکراسی بهوقعپیوستهاست؛ موج اول از ۱۸۲۸ تا ۱۹۲۶، موج دوم از ۱۹۲۶ تا ۱۹۷۵ و موج سوم از ۱۹۷۴ به این سو (بشیریه، ۱۳۹۲*) …به هنگام بحث از دموکراسی نیز میتوان به دو نوع دموکراسی اشاره کرد: دموکراسی حداقلی و دموکراسی حداکثری. دموکراسی حداقلی مفهومی سیاسی است و به این معنی است که در درون نظامهای برخوردار از این نوع دموکراسی، اقتدار سیاسی از طریق مشارکت در انتخابات و رقابت در درون آن و با رأی و رضایت اکثریت مردم به افراد و یا گروههای ذینفع پیروز در انتخابات تفویض میشود. اما در دموکراسی حداکثری که مفهومی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است آنچیزی که مدنظر قرار میگیرد، آزادیها، حقوقمدنی و عمومی در معنی سیاسی آن است که به واسطهی برقراری میزانی از توزیع عادلانه و عدالت اجتماعی از پشتوانهی لازم برخوردار میشود؛ به نحوی که همهی گروههای ذینفع و طبقات اجتماعی بتوانند به شیوهای نسبتا برابر در حوزهی قدرت دو ... ‹ 1 2 3 4 5 ›
شبکه جامعه شناسی ۱۲:۵۹ ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ اگر من یک آدم را تحقیر کنم فقط یک نفر را حتی یک جلاد را، دیگر به هیچکس نمیتوانم احترام بگذارم! حرمت آدمیت میشکند. ژان پل سارتر. گوشهنشینان آلتونا …جامعهشناسی علامه.
شبکه جامعه شناسی ۱۱:۳۳ ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ سندروم اعتیاد به شبه تصمیم. دکتر مجتبی.. معشوقی زیبا اما بی رحم را لحظهای تصور کنید! چون زیباست و جذاب، نمیشود از خیرش گذشت و چون بی رحم است بودن با او آسان نیست. برخی از اصول تفکر استراتژیک مانند آن معشوقند چرا که در عین جذاب بودن، خشن و سخت اند. اما یکی از آن اصول زیبا و خشن: اگر همه چیز مهم باشد، پس هیچ چیز مهم نیست! شما باید دست به انتخاب بزنید!. زمانی میتوانید ادعا کنید که یک تصمیم گرفتهاید که مشخصا بگویید از میان گزینههای مختلف، کدام گزینهها را کنار گذاشتهاید و کدام گزینه را انتخاب کردهاید وگرنه اگر به هر طریقی از زیر بار انتخاب در برویم، ما به جای تصمیم، «شبه تصمیم» گرفتهایم. چرا شبه تصمیم برای ما جذابتر است، چون تصمیم دردناک است. ممکن است بپرسید واقعا انتخاب دردناک است؟ جواب این است که خود انتخاب نه! ولی کنار گذاشتن گزینههای مختلف دردناک است. ...
شبکه جامعه شناسی ۱۱:۱۹ ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ انجمن علمی نمایش میدهد:.. پخش فیلم مشق شب عباس کیارستمی.. دوشنبه، ۲۱ فروردین - ساعت ۱۲:۱۵ سالن مطهری دانشکده. جامعهشناسی علامه.
شبکه جامعه شناسی ۱۰:۰۷ ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ انسان فقط در قبال گفته هایش مسئول نیست بلکه در قبال سکوت هایش هم مسئول است عزیز نسین …جامعهشناسی علامه.
شبکه جامعه شناسی ۲۱:۱۳ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ ۱۰۰ مسئلهی ایران. ️️مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری ️مسائل اصلی و سناریوهای پیش روی ایران در سال آینده با انجام پژوهش «آیندهپژوهی ایران ۱۳۹۶» مشخص شدند. بر این اساس، سه مسئله «ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی»، «بحران تامین آب» و «بیکاری» در صدر مسائل اصلی و سناریوهای پیش روی ایران در سال ۱۳۹۶ قرار گرفتهاند.. در این پژوهش که از مهرماه سال ۱۳۹۵ و با حمایت مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری آغاز شد، مسائل ایران در سال ۱۳۹۶ با بهرهگیری از هفت مسیر شناسایی و با نظر خبرگان اولویتبندی شد … در نهایت ۱۰۰ مسئله ایران به ترتیب اولویت به شرح زیر اعلام شده است:.۱. ضرورت اصلاحات ساختاری اقتصادی.۲. بحران تامین آب.۳. بیکاری.۴. فساد سیستمی.۵. ناامیدی درباره آینده.۶. سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی.۷. ...
شبکه جامعه شناسی ۲۱:۱۰ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ مروری بر وضعیت_ازدواج در سالی که گذشت … با وجود افزایش تعداد جوانان در سنین که امسال رقمی حدود ۱۱٫۵ میلیون نفر را شامل میشود، میز
شبکه جامعه شناسی ۱۹:۴۸ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ پروبلماتیزهکردن چیست؟. میشل. ترجمهی محمدمهدی من مدتهاست به دنبال دریافتن پاسخ این پرسش هستم که آیا ممکن است بتوان تاریخ تفکر را به نحوی متمایز – هم متمایز از تاریخ ایدهها (منظور من از تاریخ ایدهها همان نظامهای بازنمایی [۲] است) و هم متمایز از تاریخ ذهنیتها [۳] (که مرادم از آن تحلیل گرایشات و انواع کنش است) – ترسیم کرد؟ به نظرم عنصری وجود داشت که قادر به ترسیم این تاریخ تفکر بود؛ این عنصر همان است که میتوان آن را پروبلمها [۴] یا به بیان دقیقتر، پروبلماتیزهکردن [۵] نامید. آنچه تفکر را متمایز میکند این است که تفکر چیزی کاملا متفاوت از مجموعۀ بازنماییهایی است که زیربنای یک رفتار معین را تشکیل میدهد؛ تفکر همچنین کاملا متفاوت از قلمرو گرایشاتی است که میتوانند به این رفتار تعین ببخشند. تفکر چیزی نیست که در کرداری [۶] معین ساکن باشد یا معنایش را به آن بدهد؛ بلکه اتفاقا همان چیزی است که به فرد اجازۀ پا پس کشیدن از این شیوۀ کنش یا واکنش را میدهد، تا فرد این شیوه را به خود در مقام ابژۀ تفکر عرضه کند و معنا، شرایط و اهداف آن را به پرسش بکشد. تفکر آزادی است، آن هم آزادیای در نسبت با آنچه یک فرد انجام میدهد، جنبشی است که به وسی ...
شبکه جامعه شناسی ۱۸:۲۳ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ یک معنای غیرحقیقی خاموشی (سکوت)، عدم جلب توجه است.. مصطفی هرچه موجودی کمتر از او صوت صادر شود کمتر جلب توجه میکند. و از این نظر حتی جمادات و نباتات و حیوانات هم ما وقتی متوجه شان میشویم که از آنها صدایی به گوش میرسد. مسلما وقتی که صدای باد در برگهای درخت میپیچد شما بیشتر به وجود آن درخت و برگهای آن توجه پیدا میکنید تا وقتی که هیچ آوایی نیست. در مورد انسان چون بسیاری از سخنانی که ما میگوییم برای جلب توجه است یعنی برای اینکه یا احترام دیگران را معطوف به خودمان بکنیم یا محبت دیگران را معطوف به خودمان بکنیم یا اعجاب دیگران را معطوف به خودمان کنیم یعنی یا به ما احترام بگذارند یا اینکه اعجاب کنند که ما چقدر مثلا معلومات چقدر محفوظات چقدر قدرت تفکر و امثال ذالک دارد یا اصلا ما را دوست بدارند. با سخن خودمان دلشان را به دست بیاوریم. به هر حال همه اینها مشترکند دراینکه نوعی جلب توجهاند …ما از طریق سخن گفتن جلب توجه میکنیم. یعنی توجهها را معطوف به خودمان میکنیم. خاموشی یعنی جلوی این جلب توجه دیگران را گرفتن و اینکه توجه دیگران متمرکز شود روی من جلوی این را گرفتن. این در اخلاق عرفانی فضیلت بزرگی است و حتی در اخلاقهای فضیلت روزگار قدیم که حتی المقدور جل ...
شبکه جامعه شناسی ۱۷:۱۵ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ جامعه، امر اجتماعی یا جامعهشناسی پیوند. معرفی اندیشه برونولاتور به همت انجمن علمی علوم اجتماعیاسلامی دانشگاه تهران. دانشکده علوم اجتماعی تهران، ۲۱ فروردین. جامعهشناسی علامه.
شبکه جامعه شناسی ۱۶:۵۷ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ توسعه یعنی پرورش «نخبگان معمولی».. جامعهشناسی علامه رنانی - توسعه با نخبگان معمولی.pdf (986.4 KB) دانلود و مشاهده در تلگرام
شبکه جامعه شناسی ۱۶:۴۶ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ ۱⃣انتخاب ملت یا مردم؟ محمد اناری، پژوهشگر فرهنگ عامه انتخابات در ایران با تمام دنیا متفاوت است البته در تمام سرزمینها انتخابات یک سری زمینههای بومی برای انتخاب تفاوتها دارد. در ایران هم این گونه است، اما زمینههای بومی آن تأثیرگذار و قابل…
شبکه جامعه شناسی ۱۶:۴۵ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ ۱⃣انتخاب ملت یا مردم؟. محمد اناری، پژوهشگر فرهنگ عامه.. انتخابات در ایران با تمام دنیا متفاوت است البته در تمام سرزمینها انتخابات یک سری زمینههای بومی برای انتخاب تفاوتها دارد. در ایران هم این گونه است، اما زمینههای بومی آن تأثیرگذار و قابل توجه هستند. تا کنون فرصت این که در انتخابات چپ و راست روبروی هم قرار گیرند یا انتخاب سومی از آن نوع که آنتونی گیدنز مد نظر قرار دارد یا آن گونه نواندیشی که مصطفی و موسی صدر در پی اش بودند، به میان نیامده است تا مردم با موج سومی به عنوان گفتمان بینابینی آشنا شده باشند.. آن چه در رفتارهای انتخاباتی در دههی اخیر مورد مشاهده قرار گرفته است این است که دو رویکرد انتخاباتی بیشتر داعیه داری کردهاند و آن دو اغلب در مفاهیمی را به عنوان نشانههای اجتماعی به میان انداختهاند تا رای دهندگان در این گوی و میدان خود را معنی کنند. کنشگران همواره زندگی و نقش خود را معنی میکنند و از خلال همین معناها است که در انتخاباتها رای میدهند و آن جمله که میگویند مردم دولت خود را تعیین میکنند یا مردم لایق دولت خود هستند، همین جا عیان میشود. در نتیجه اعضای جامعه هم با تعبیرات و توجههای خودشان میدانی از معنا را برای دولتها میآفرینند تا دولتها بتوانند گوی انتخاب ...
شبکه جامعه شناسی ۱۵:۳۲ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ تصویر روی جلدمجله بین المللی تایم و هشدار درباره خطر اتمی داعش …داعش به دنبال بمب اتم است و میداند آن را از کجا تهیه کند …جامعهش
شبکه جامعه شناسی ۱۴:۰۶ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ بحثهایی دربارۀ قانون بودجۀ کشور (۱۳۹۶) - تمرکزگرایی در بودجه. رضا تا پیش از اجرای برنامۀ سوم توسعه، فرایند بودجهریزی بهطور کاملا متمرکز انجام میشد و استانها نقش تعیینکنندهای در توزیع منابع نداشتند. بهموجب ماده ۷۰ قانون برنامۀ سوم توسعه و در راستای تمرکززدایی از امور سیاستگذاری، تشکیل شورای برنامهریزی و توسعۀ استانها بهمنظور تصمیمگیری، تصویب، هدایت، هماهنگی و نظارت در امور برنامهریزی و توسعه و عمران استانها پیشبینی و وظایف شورا بهاستناد ماده۷۱ همان قانون تعیین شد. اهم وظایف این شورا عبارتاند از تنظیم برنامههای بلندمدت و میانمدت توسعۀ استان، تهیۀ طرحهای توسعه و عمران، اتخاذ تدابیر لازم برای تحقق درآمدهای پیشبینیشده، تنظیم و ارائۀ بودجۀ سالانۀ استان، توزیع اعتبارات عمرانی …در این راستا از زمان اجرای برنامۀ سوم (١٣٧٩)، بهتدریج تصمیمگیری دربارۀ سهم بیشتری از بودجۀ عمومی دولت به شورای برنامهریزی و توسعۀ استانها واگذار شد بهطوریکه این میزان در سال ۱۳۸۵ به حدود ۲۱٫۸ درصد کل بودجۀ عمومی دولت رسید، اما پس از آن با شیب تندی رو به کاهش نهاد. در بودجۀ سال ۱۳۹۲ تنها حدود ۶٫۷ درصد بودجۀ عمومی دولت در چارچوب شورای برنامهریزی و توسعۀ است ...
شبکه جامعه شناسی ۱۲:۴۱ ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ یا؟.. سبحان معصومی معمولا تفاوتی که جامعه شناسان بین دو مفهوم انسجام و همبستگی قائل میشوند به شرح زیر است:. انسجام: پیوند میان افراد برای انجام کار مشخص. همبستگی: پیوند میان افراد برای با هم بودن. از متفکرین برجسته نظریه ساختی – کارکردی در تحلیل انسجام در سطح نظام اجتماعی به کنشهای اظهاری اشاره نموده و معتقد است هرگاه در موقعیتهای اجتماعی کنشهای اظهاری ‹ خود› ‹معطوف به دیگران› باشد به نوعی همکاری و انسجام میانجامد و هرگاه این انسجام نهادینه باشد میتوان آن را همبستگی نامید. به نظر من امروز ما در ایران بیشتر از اینکه بتوانیم در کنار هم هدفی را دنبال کنیم و مقاصد مشترکی داشته باشیم به دنبال با هم بودن هستیم. و انسجام خود را میخواهیم با در کنار هم بودن به جهانیان ثابت کنیم. اینکه ما به خودی خود با یکدیگر هیچ مشکلی نداریم و در کنار هم روزها را میگذرانیم نمیتواند کارگشا باشد زیرا هدف مشترکی که برای رسیدن به آن تلاش شود وجود ندارد. همبستگی زمانی ارزش دارد که سعی کنیم با هم به اهداف کوتاه و دراز مدت خود برسیم و تعامل گروهی در کار و عمل خود داشته باشیم و مشکلی هم در ارتباط ما شکل نگیرد. ناتوانی ما در کاره ...
شبکه جامعه شناسی ۲۱:۵۷ ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ انجمن علمی نمایش میدهد:.. پخش فیلم مشق شب عباس کیارستمی.. دوشنبه، ۲۱ فروردین - ساعت ۱۲:۱۵ سالن مطهری دانشکده. جامعهشناسی علامه.
شبکه جامعه شناسی ۲۱:۲۸ ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ ما نه به دوست، بلکه به دشمن نیاز داریم ….. ما نه به دوست، بلکه نیاز به دشمن داریم این یکی از تزهای معروف جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات و روشنگری ملی حکومت آدولف هیتلر، بود. گوبلز میگفت وقتی یک حکومت دچار ضعف مدیریتی و فساد و ناکارآمدی و فلاکت اقتصادی شود، و وقتی نتواند نیازهای ابتدایی مردمش - از قبیل نان و کار و رفاه و امنیت و اعتبار و آسایش شان - را تامین کند، با موجی از نارضایتی و خشم و اعتراض عمومی مواجه میشود و کشور به سوی انقلاب و سقوط حکومت پیش میرود. جوزف گوبلز میگفت در چنین حالتی حکومت باید اذهان عمومی را به سوی یک موضوع فرعی، اما بزرگ، منحرف کند. باید وارد یک جنگ شد. حکومت باید برای ملت دشمن بتراشد. دشمنان خارجی، دشمنان داخلی. اگر دشمن واقعی پیدا نشد، حتی دشمن خیالی. باید دایما «از توطیهها گفت، از نقشه هایی که دشمنان برای ما میکشند. باید از هر فرصتی و هر حادثهای برای راه انداختن یک جنگ تبلیغاتی استفاده کرد. ...
شبکه جامعه شناسی ۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ شوراهای شهر؛ دموکراسی حداقلی و دموکراسی حداکثری. مهدی - جامعهشناس امروزه مباحث مربوط به «گذار به دموکراسی» و زمینههای اجتماعی آن جزء مهمترین و اصلیترین موضوعاتی است که در جامعهشناسی سیاسی مطرح میشود. براساس نظریات ساموئل هانتیگتون تا کنون سه موج دموکراسی بهوقعپیوستهاست؛ موج اول از ۱۸۲۸ تا ۱۹۲۶، موج دوم از ۱۹۲۶ تا ۱۹۷۵ و موج سوم از ۱۹۷۴ به این سو (بشیریه، ۱۳۹۲*) …به هنگام بحث از دموکراسی نیز میتوان به دو نوع دموکراسی اشاره کرد: دموکراسی حداقلی و دموکراسی حداکثری. دموکراسی حداقلی مفهومی سیاسی است و به این معنی است که در درون نظامهای برخوردار از این نوع دموکراسی، اقتدار سیاسی از طریق مشارکت در انتخابات و رقابت در درون آن و با رأی و رضایت اکثریت مردم به افراد و یا گروههای ذینفع پیروز در انتخابات تفویض میشود. اما در دموکراسی حداکثری که مفهومی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است آنچیزی که مدنظر قرار میگیرد، آزادیها، حقوقمدنی و عمومی در معنی سیاسی آن است که به واسطهی برقراری میزانی از توزیع عادلانه و عدالت اجتماعی از پشتوانهی لازم برخوردار میشود؛ به نحوی که همهی گروههای ذینفع و طبقات اجتماعی بتوانند به شیوهای نسبتا برابر در حوزهی قدرت دو ...