کتابی است که جدای از متون کهن اسلامی، از منظری دیگر باید خوانده شود

#صحیفه_سجادیه کتابی است که جدای از متون کهن اسلامی، از منظری دیگر باید خوانده شود. چرا که هم به حیث ساختار و فرم و هم به لحاظ محتوا درخور خوانش چند باره است.
صحیفه سجادیه تنها یک شکواییه از جفای حکومتی ظالم و یا دعا و اورادی در باب به خاک سیاه نشاندن دشمنان زمان نیست.حتی یادآوری بر اصول اخلاقی و پافشاری بر انجام فرائض دینی جاریه در باب مسلمانی هم، ردپایی کم رنگ دارد...صحیفه سجادیه به واقع گفتگوی بی نهایت شفاف و بی واسطه ی انسان با خداست...و عجب متن آنجاست که راوی و خواهنده نه تکیه بر پیشینه ی ائمه نسبی اش دارد و نه اصرار به معصومیت اش ، کما این که خود را مبرا از گناه و خطا هم نمیداند. حتی از لحن متکبرانه و ادب خطب کن و یک کلام کتابی چون قرآن فاصله ای ازاین سر تا آن سر دارد و انعطافی ژرف به جایگاه انسان و انسانیت نشان میدهد، بدون هیچ درس اخلاقی و این خودش اسباب هم ذات پنداری را با بند بند جمله ها ایجاد میکند . صحیفه سجادیه اگر چه در روزگار خفقان و انزوا گفته شده و طی زمان ها دهان به دهان گشته و از صدو چند باب به پنجاه و چند باب تعدیل شده، اما هم درون مایه ی حفظ شده ای دارد و هم بلاغت کلام را در تو به توی متن و در عین حال عاری از بصیرت کور و نومیدانه ی زمان خود بوده و دیدگاهی باز به مسائل اجتماعی دارد.

یادداشت #مریم_پری

@faryad_naseri