‍ ☘️ ☘️ برگی از تقویم تاریخ ☘️ ☘️..۱۵ دی سالروز درگذشت ملوک ضرابی

‍ ☘️ ☘️ برگی از تقویم تاریخ ☘️ ☘️

۱۵ دی سالروز درگذشت ملوک ضرابی

( زاده سال ۱۲۸۹ تهران — درگذشته ۱۵ دی ۱۳۷۸ تهران ) خواننده

ملوک ضرابی از سیزده سالگی فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد. وی مدتی نزد خواننده معروف، اقبال آذر آواز فراگرفت و صفحه‌هائی از او ضبط شد و دیگر استادانش حسین طاهرزاده و حاجی‌خان ضربگیر برای ضرب بودند. با تأسیس رادیو ، به آنجا رفت و در بعضی از برنامه‌ها شرکت ‌کرد. وی در نمایشنامه‌های جامعه باربد به‌ سرپرستی مهرتاش همکاری داشت و در خواندن تصنیف و آهنگ‌های ضربی ماهر بود. از این بانوی خواننده صفحه‌های بسیاری باقی‌مانده که بهترین معرف هنری او است.
ملوک ضرابی از کودکی به موسیقی علاقه مند شد، در جوانی به صورت مخفیانه با کمک یکی از دوستان و یک آهنگساز در استودیویی آوازش ضبط شد. وقتی این خبر به گوش پدرش رسید که صفحه ای بنام ( عاشقم من منعم نکنید) را ضبط کرده، تصمیم گرفت دخترش را به هلاکت برساند.!
یکی از نزدیکان خانم ضرابی در خاطراتش می نویسد
من با ملوک ضرابی در ارتباط مستقیم بودم و مرتبا به منزلش میرفتم همچنانکه تعداد زیادی هنرمند، تاجر، دانشگاهی، موسیقیدان بدون دعوت حضور می یافتند و او بعد از صرف غذا به نواختن ضرب می پرداخت و از سیاست، هنر، موسیقی و اتفاقات جالب و شنیدنی میگفت.
او عاشق نیکوکاری و کمک به همنوعان بود و چون فرزند نداشت، آنچه میتوانست برای کودکان یتیم انجام میداد و آنها را نزد خود میبرد و به پرورش و تربیت آنان همت می گماشت.
ملوک ضرابی تا کلاس چهارم ابتدایی بیشتر نخواند. او می گفت که اصلیت من کاشانی است و خوش صدایی در فامیل ما ارثی است.
وی همیشه از استادش طاهرزاده ستایش میکرد و قدردان معلم ضرب خود حاجی خان عین الدوله بود که علاوه بر ضرب آهنگهای ضربی را هم به او آموخته بود.
اولین کنسرت ضرابی در دبیرستان فیروز بهرام انجام گرفت که شروع فعالیت های هنری او بود و شهرتش از آنجا آغاز شد.
مرحوم احمد دهقان برای شهرت ملوک ضرابی خیلی فعالیت کرد و بیستمین سال خوانندگی او را جشن گرفت و به او یک نشان فرهنگ اهداء کردند. او در اکثر مجالس مهم در حضور سیاستمداران خارجی برنامه های جالبی اجرا میکرد و چون تنها به خواندن اکتفا نمیکرد و گاهی با نواختن ضرب و لطیفه گویی جلسات را گرم می کرد، از این نظر در میهمانیهای رسمی کاخ گلستان هم او را دعوت میکردند. اولین آثارش در ۱۳۰۶ با تار نی داوود ضبط شده است. او اولین کسی است که تصنیف مرغ سحر را بر روی صفحه گرامافون توسط کمپانی پولیقون ضبط کرد.
یک سفر در سال ۱۳۱۸ به حلب سوریه با صبا و محجوبی و بدیع زاده و...رفت و آثار زیادی را به ضبط رساند. ملوک ضرابی را پیشگام ضربی خوانی در میان بانوان خواننده می دانند. او در سالهای اوایل دهه سی تصنیف معروف رعنا را خواند که شعر آن از شهر آشوب و آهنگساز آن عبداله جهان پناه بود بارها و بارها روی صفحه گرامافون باز تولید شد. ملوک ضرابی از شاگردان مهرتاش در جامعه باربد بود.
او آثاری از خود بجا گذاشت چون ،"عاشقم من" ، "تو رفتی و عهد خود شکستی" ، "چه خوش صید دلم کردی" که اکثر آنها مورد توجه مردم قرار گرفت. او میگفت قمر ۱۲ سال بزرگتر از من است و اضافه میکرد که روزی در منزل یکی از دوستان (شیخ الملک اورنگ) قمر الملوک وزیری بود و شروع به خواندن کرد بعد از من هم خواستند که بخوانم من هم مطابق معمول یک قطعه ضربی خواندم که خیلی گرفت ولی دل تو دلم نبود.
او به شهرستانها برای کنسرت نمی رفت و سفرهای کوتاهی به خارج از جمله پاریس کرد. او زن بسیار جسوری بود و از اولین هنرپیشه های زنی بود که روی صحنه تأتر ظاهر شد و صحنه هایی چون خسرو شیرین، عدالت و لیلی و مجنون را اجرا کرد
ملوک ضرابی در ۸۹ سالگی درگذشت و در قطعه ۴۸ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

‎🆔 @bargi_az_tarikh

#برگی_از_تقویم_تاریخ

☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️